- Modtagne Tak: 0
Slibning af kniv
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #7156
af jan p
Her er lige årets høst til jul og fødselsdag.
Mit spørgsmål er, hvad I gør omkring slibning af knive?
Hvilken æg foretrækker I, og hvordan sliber I jeres knive når I er på tur?
Jeg er godt med på, at det nok afhænger af hvilket formål kniven skal anvendes til, men hvis det nu er generelt friluftsliv (bushcraft
)
Slibning af kniv blev oprettet af jan p
Her er lige årets høst til jul og fødselsdag.
Mit spørgsmål er, hvad I gør omkring slibning af knive?
Hvilken æg foretrækker I, og hvordan sliber I jeres knive når I er på tur?
Jeg er godt med på, at det nok afhænger af hvilket formål kniven skal anvendes til, men hvis det nu er generelt friluftsliv (bushcraft

Bilag:
Sidste redigering: 10 år 4 måneder siden ved jan p.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- okj
-
- Gæst
-
10 år 4 måneder siden #7157
af okj
Besvaret af okj på emne Slibning af kniv
Plejer ikke at være afsted så længe af gangen at det er nødvendigt at slibe.
Hjemme har jeg i mange år brugt et Lansky slibesæt købt her . Det er nemt at bruge og giver superskarpe knive, men kan selvfølgelig ikke lave hverken konkav eller konveks æg.
De seneste år har jeg lært at slibe på frihånd med en Arkansassten, det går lidt hurtigere.
Hvis man sliber omhyggeligt, holder æggen i måneder, men hvis man vil have slibegrej med ud, ville jeg synes en diamantstav var det bedste.
Hjemme har jeg i mange år brugt et Lansky slibesæt købt her . Det er nemt at bruge og giver superskarpe knive, men kan selvfølgelig ikke lave hverken konkav eller konveks æg.
De seneste år har jeg lært at slibe på frihånd med en Arkansassten, det går lidt hurtigere.
Hvis man sliber omhyggeligt, holder æggen i måneder, men hvis man vil have slibegrej med ud, ville jeg synes en diamantstav var det bedste.
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
10 år 4 måneder siden #7158
af stokrenden
Man kan få en billig diamantstav i biltema til 35kr. Man har tidligere kunne få den i Lidl til 20kr. Den har "Rat Tail" i den ene ende så den er lettere at bruge til bølgeskær.
Jeg har dog ikke købt den, så jeg kender ikke kvaliteten, men jeg forestiller mig at det er samme kvalitet som den fra Gerber, hvor man desværre nok bare betaler ekstra for mærket.
www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/S...Diamantsliber-20554/
b
Besvaret af stokrenden på emne Slibning af kniv
okj skrev: Hvis man sliber omhyggeligt, holder æggen i måneder, men hvis man vil have slibegrej med ud, ville jeg synes en diamantstav var det bedste.
Man kan få en billig diamantstav i biltema til 35kr. Man har tidligere kunne få den i Lidl til 20kr. Den har "Rat Tail" i den ene ende så den er lettere at bruge til bølgeskær.
Jeg har dog ikke købt den, så jeg kender ikke kvaliteten, men jeg forestiller mig at det er samme kvalitet som den fra Gerber, hvor man desværre nok bare betaler ekstra for mærket.
www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/S...Diamantsliber-20554/
b
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #7159
af Boreal
Besvaret af Boreal på emne Slibning af kniv
Jeg bruger en Spyderco Sharpmaker til slibning af knive og en Fallkniven DC4 til min økse.
Sharpmakeren kommer med mellem (grå) og fine (hvide) keramiske stave. Jeg har også købt nogle diamant stave til den, når jeg skal ændre selve vinklen på æg-profilen. Super simpelt system og rigtig nemt at bruge.
Jeg plejer ikke at slibe knive på tur.
Sharpmakeren kommer med mellem (grå) og fine (hvide) keramiske stave. Jeg har også købt nogle diamant stave til den, når jeg skal ændre selve vinklen på æg-profilen. Super simpelt system og rigtig nemt at bruge.
Jeg plejer ikke at slibe knive på tur.
Sidste redigering: 10 år 4 måneder siden ved Boreal.
10 år 4 måneder siden #7167
af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Slibning af kniv
Hej
Jeg sliber både hjemme og ude (sjældent) mine knive med en lille lansky diamantsten. Jeg holder kniven stille og sliber på fri hånd ved at bevæge stenen ned over æggen. Det giver i praksis en konveks æg, hvilket jeg foretrækker på mine knive fordi den er mest holdbar
venligst
Martin
Jeg sliber både hjemme og ude (sjældent) mine knive med en lille lansky diamantsten. Jeg holder kniven stille og sliber på fri hånd ved at bevæge stenen ned over æggen. Det giver i praksis en konveks æg, hvilket jeg foretrækker på mine knive fordi den er mest holdbar

venligst
Martin
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #7179
af LaKrissen
Besvaret af LaKrissen på emne Slibning af kniv
jeg har anskaffet mig disse to .... kreditkortsstørrelse diamantslibeplader .... har dem nu liggende fast i min pung fordi de bare virker ... og de holder helt formiddabelt .... hvis man husker at rense/vaske dem af og til ...
DMT Dia-sharp Creditcard
har en i blå korn 325
og grøn korn 1200
hvad angår Æggen så blir min nok en smule rund pga håndslibning ... med en vinkel lige omkring 30-35 grader .... variere lidt fra kniv til kniv ... men bruger tid på at finde den rette håndstilling inden jeg begynder at slibe så vinklen ændres mindst muligt ....
Kortene er så små og "lette" at jeg snildt kan have dem med på tur ...
og med lidt forsigtig omhu kan de osse fint bruges til at håndslibe Øksen med
DMT Dia-sharp Creditcard
har en i blå korn 325
og grøn korn 1200
hvad angår Æggen så blir min nok en smule rund pga håndslibning ... med en vinkel lige omkring 30-35 grader .... variere lidt fra kniv til kniv ... men bruger tid på at finde den rette håndstilling inden jeg begynder at slibe så vinklen ændres mindst muligt ....
Kortene er så små og "lette" at jeg snildt kan have dem med på tur ...
og med lidt forsigtig omhu kan de osse fint bruges til at håndslibe Øksen med
Sidste redigering: 10 år 4 måneder siden ved LaKrissen.
Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333