Tenkara fiskeri

Mere
10 år 6 måneder siden #8595 af flansmose
Tenkara fiskeri blev oprettet af flansmose
Hej
Er der nogle der har erfaringer med tenkara flueriskeri? Og kan i måske sige noget for og imod?

Det er en klassisk japansk måde at fiske på, hvor linen er fastgjort for enden af stangen og dermed uden hjul. Et amerikansk firma har for nogle år siden gjort det kommercielt tilgængeligt uden for Japan.

Er normalt spinnefisker, men bruger også en let fluestang af og til, er dog fristet af lav vægt og simpliciteten ved tenkara.

Slutteligt, har i nogle gode engelske eller tyske shops?

Tenkara USA:
www.tenkarausa.com/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 6 måneder siden - 10 år 6 måneder siden #8606 af NRE
Besvaret af NRE på emne Tenkara fiskeri

flansmose skrev: Hej
Er der nogle der har erfaringer med tenkara flueriskeri? Og kan i måske sige noget for og imod?

Jeg har prøvet metoden i forbindelse med medefiskeri, og der fungerer den fint så længe, at fiskene ikke kommer op over en vis størrelse, men store fisk kan ikke fanges med den metode, derfor bør metoden ikke anvendes i vande, hvor der går meget store fisk, for det er noget sjusk, hvis en fisk skal svømme rundt med en krog i munden, og et linestykke hængende efter sig.

Jeg vil også være meget bekymret for metoden i strømvand, enhver fight med fisk handler jo om, at den skal opbruge alle de iltreserver den har i kroppen, så man kan lande fisken, men i strømvand er det helt normalt, at krogede fisk bruger strømmen til at lægge ekstra pres på linen, og jeg vil nødig stå med en ørred på en så kort line.

Til rejsebrug har jeg en syv-delt fluestang, uden transportrøret, men incl. en stofpose, der vejer den kun 124 gram - www.mediapix.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/...ld_traveller-05.html - stangens aktion er helt fantastisk, jeg kan slet ikke mærke, at den består af så mange dele, hjulet på billedet vejer 200 gram, men jeg har også et LOOP fluehjul, som er fremstillet i kulfiber forstærket plast, og det vejer kun 120 gram incl. line - www.mediapix.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/...luehjul_loop-97.html

Og når lystfiskeri er en væsentlig del af ens ture i naturen, så vil jeg nok være af den opfattelse, at 244 gram til fiskegrej ikke vælter vægtregnskabet... :)

MVH
NRE

Sidste redigering: 10 år 6 måneder siden ved NRE.

Mere
10 år 5 måneder siden #9155 af flansmose
Besvaret af flansmose på emne Tenkara fiskeri
Tak for jeres input. NRE det lyder som et godt bud, men 2500 for stangen er jo også en slat:-)
Jeg kan sagtens følge bekymringerne mht strømvand, men den skulle mest af alt bruges til fjeldørreder i Norge, så max et kilos penge.

Jeg tror jeg går i tænkeboksen.

Tid til at oprette siden: 0.203 sekunder