- Modtagne Tak: 352
Patagonia M10 hardshell jakke?
Mads skrev: Det er på ingen måde videnskabeligt, men denne test indikerer hvad stokrenden også er inde på - nemlig at tynde, lette jakker ofte er mindre holdbare:
www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews
Nu har jeg læst testen, og ser kun at ét produkt fejler på holdbarhed (Mountain Equipment Qasar).
Citerer lige:
Weight and Packed Size
Improving face fabrics and waterproof breathable membranes means that a hardshell no longer needs to be bulky and heavy in order to the durable. Unless you want a very long jacket we see no need get a hardshell that weighs over 16.9 ounces (= 480 gram) (the weight of the ultra durable and versatile Arcteryx Alpha SV). Packed size is a function of a jacket's interior volume, face fabric thickness, and the presence or absence of bulky features like pit zips and pockets. Our testers consistently reached for the more compact and lighter shells.
MEN: skal du på ugelange ekspeditioner, med tung oppakning, skal du nok ikke vælge de letteste hardshells. (og det er vel også lige meget, hvis resten af din pakning vejer over +20 kg.)
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg taler ikke om hvorvidt produkter fejler på holdbarhed - men snarere at der er et invert forhold mellem vægt/tyndhed og holdbarhed.
Således vil du bemærke, at testens tynde jakker typisk har en høj score i 'Weight', og en lav score i 'Durability'. F.eks. Arcteryx Alpha FL, MH's Quasar, Mammut Felsturm, og Outdoor Research Axiom.
Men jeg er glad for at du er enig i han ikke skal vælge den letteste shell til en uges vandring - det tyder på vi grundlæggende er enige

Men det er bare som om, alle går ud fra, at lavere vægt = lavere holdbarhed.
I testen du linker til, går de ud fra det samme. Men beskriver kun ved ét produkt, at de har haft skader = huller. De skriver ikke noget om synligt slid ved andre produkter.
Vi kan sagtens blive enige om at antage, at et tungere yderstof i god kvalitet sandsynligvis er mere slidstærkt end et tyndere yderstof i god kvalitet. Jeg efterlyser bare erfaringer, test osv. der beviser det.
Og synes det vil være synd, hvis vedtagne "myter" eller "fordomme" skal afholde nogen fra, at opleve fordelene ved lav vægt og lille pakkevolumen.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 134

- Hammelstrup
-
Emne forfatter
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 20
SebastianAndersen skrev: Måske du også skulle kaste et blik på Haglöfs LIM jakker
Og den holder til brug med rygsæk, ugen ud og det hele?

Nu bliver man jo snart i tvivl om hvad der holder til ugers rygsæk brug. Jeg gik lidt ud fra de alle holdt til det

Ja den kan godt holde til rygsækbrug - det hele er bare et spørgsmål om hvor hurtigt den bliver slidt op.
*Ninja-edit*
Min kæreste har faktisk LIM II-jakken, som hun siger hun har været rigtig glad for indtil videre (1 uge i fjeldnorge m. 7-8 kg rygsæk).
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333