Skal skaljakken med på sommerfjeld?

Mere
10 år 5 måneder siden #9441 af kelberg
Siger kun en ting Event regntøj og vindjakke i et til fjeldet !! :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #9442 af CHH

SebastianAndersen skrev: Jeg vil sige, at man altid skal have sin skaltøj med, og nok specielt i de egne.
Tror ikke jeg kan mindes en tur, hvor jeg ikke har haft min skaljakke med :)

Det væsentlige er vel om du så også altid har brug for skaljakken på turen :)

Mere
10 år 5 måneder siden #9443 af Terje

Ljunggren skrev: Jeg har flere gange vandret både i Sarek og ved Kebnekaise i 2 fulde uger med regn - jeg ville aldrig lade mit skaltøj blive hjemme!

Men, og der er altid et men!

Hvis man skal på hytte-til-hytte-tur eller vandre ad ruter med hytter er det måske ikke så vigtigt. Her kan man jo gå ind og overnatte og få tørret sit tøj hver nat.

Bakker Ljunggren op.

Det gør en forskel, at I kommer indendørs hver aften - gir en ekstra sikkerhed.

Folk har altså vandret i fjeldet med regn-ponchoer i stor stil - selvfølgelig kan man det, selvom den er mere vindfølsom og måske mere bøvlet at montere.

I stille vejr vil man sætte pris på, at den sikkert ventilerer bedre end end skaljakke.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
10 år 5 måneder siden #9444 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Skal skaljakken med på sommerfjeld?
Du skal kunne holde dig tør og varm, hvordan du løser det er lidt opp til dig selv ;)

Jeg har med paraply når jeg holder enkelte typer kurser i pis-vejr ;)

Det med at satse på at blive tør på hytten, tillader jeg at stille mig lidt skeptisk til.
Nu har jeg ikke super meget erfaring med hytte til hytte ture, men nogle af de hytter jeg har været inde på, der tørrer du altså ikke meget tøj hvis alle 10 pladser er fyldt med drivvåde folk.
Er der snak om DNT sine hotell-hytter eller tilsvarende, så er det nok ikke noget problem - hvis Du da kommer ferm til dem!
At trave rundt og være gennemblødt i 4-6 timer, er altså ikke særlig smart. Det tapper kroppen for super meget energi, og er en unødig risiko faktor. For hvis du ikke når frem til hytten af den ene eller anden grund, så er det altså sur-røv at være gennem blødt i 5 grader og stivkuling. (Men så har I måske bare tenkt at bruge jeres "SPOT" eller telefon, og få nogle andre til at komme og hente jer ud??)

Min regel er som jeg skrev: Du skal kunne holde dig tør og varm - til en hver tid!
Er du i tvivl om hvordan du gør det, så helgarderer du dig...

Mere
10 år 5 måneder siden #9445 af SebastianAndersen

CHH skrev:

SebastianAndersen skrev: Jeg vil sige, at man altid skal have sin skaltøj med, og nok specielt i de egne.
Tror ikke jeg kan mindes en tur, hvor jeg ikke har haft min skaljakke med :)

Det væsentlige er vel om du så også altid har brug for skaljakken på turen :)

Jo, det selvfølgelig rigtigt. Det vil jeg nu også mene - at hvis man ikke ligesom Lars, har så godt vejr på en fjeldtur - så skal man sikkert nok komme til at bruge den på et eller andet tidspunkt :)
Så er der selvfølgelig alle mulige steder i resten af verden, hvor den nok ikke behøves.
Og man kan sige, de vejer ikke det store i dag, og kan pakkes ned til nærmest ingenting. Så hvorfor ikke tage den med.

Mere
10 år 5 måneder siden #9446 af SebastianAndersen
Men ja, essensen er at man skal kunne holde sig tør og tilpas varm på tur, og jeg vil kun anbefale at du får en skaljakke med derop :)

Tid til at oprette siden: 0.232 sekunder