Erfaringer med Fjällräven Keb Jacket?

Mere
10 år 1 måned siden #10701 af Lostmonkey
Halløj,

Jeg overvejer at købe en 'Fjällräven Keb Jacket' til vandring i Nordsverige, men er lidt i tvivl om jeg i så fald vil kunne nøjes med den, eller må supplere med noget mere regntæt? Ifølge beskrivelsen af jakken lyder det som om åndbarhed er prioriteret højere end vandtæthed, omend de skriver, at den til dels består af G-1000, som er "vind- og vandafvisende".

Det kan jo af og til regne en del på de kanter, og tidligere har jeg da også brugt jakker med gore-tex eller lignende. Men problemet med dem har været, at jeg ved højt aktivitetsniveau alligevel blev temmelig våd af sved på indersiden. Derfor tiltaler det mig meget med en mere åndbar jakke, og vil derfor gerne høre om nogle af jer andre eventuelt har erfaringer med denne model fra Fjällräven til vandring.

På forhånd tak,
Mikkel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden #10702 af Jens
G-1000 er et fedt stof. Det er det Fjällräven bruger til de kendte bukser. Det er rimelig åndbart, myggetæt og ret robust, men vandtæt er det altså ikke!
"Vandafvisende" grænsende til vandtæt i et stykket tid er det kun hvis man har fedtet det godt ind i voks men så ryger åndbarheden til gengæld.

Jeg kan sagtens fostå, at du er træt af dårligt åndende hardshells - det er vi alle. Overvej alternativt at anskaffe en let og kraftigt åndbar vindjakke kombineret med en let og helt vandtæt regnjakke. Sidstnævnte behøver ikke at være ret åndbar, da åndbarhed i rigtigt regnvejr alligevel er lige meget (en jakke der er våd på overfladen kan selvfølgelig ikke ånde).

Vil du have rimelig åndbarhed og 100% vandtæthed i samme jakke så overvej eVent, Goretex Activeshell eller nogle af de andre nye membraner.

/Jens

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #10703 af Terje
Fjällräven har traditionelt brugt "G-1000"-væv i meget af sin beklædning. Der er senere kommet nogen varianter af stoffet til, men lad det ligge.

G-1000 er et anorakstof i den traditionelle bomuld/polyester-blanding (65/35), som så er behandlet med bivoks, for at gøre stoffet vandafvisende.

I varmt vejr, med en god uldtrøje under, kan du godt klare dig i regnvejr med G-1000. Men i dagsregn, eller flere dages regn, vil det blive vådt, tung og træls + du risikerer en farlig underafkøling, hvis det er køligt og blæsende. Det er vist ord som hypotermi og wet-cold-reaction, der også dækker den situation.

Den korte - hav også noget helt regntæt med, goretex, ell. billig pu-jakke, ell. regnslag.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Terje.

Mere
10 år 1 måned siden #10704 af Terje
Ups, så postede Jens mens jeg skrev.

Vil bakke hans indlæg op.

Event er sandsynligt bedre åndende end goretex.

En vindjakke er en super idé. Jeg er rigtig glad for den limefarvede ting, jeg har på på mit billede. Det er en Hagløfs løbe-anorak i deres LIM-serie.

Montane laver også en række meget lette vindjakker, de er dog ikke lige så åndende som Haglöfs IMO.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
10 år 1 måned siden #10705 af Outdoor Rødovre
Hej Mikkel,

Hvad har du brugt under din vandtætte, åndbare jakke, når du har oplevet at du sveder den til ved høj aktivitet? Skiundertøj, uld, fleece... ?
Har du brugt jakker med ventilationsmuligheder? Lynlåse under armene og lign.

Mvh Ib, Outdoor Rødovre

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #10706 af Lostmonkey
Tak for svar,

Ib: Jeg synes problemet har været gældende stort set lige meget hvad jeg har haft indenunder. Har brugt ventilationsåbninger, men selvom det naturligvis hjælper lidt, synes jeg ikke det gør den helt store forskel, især ikke når jakken pga. rygsækken er klemt godt ind til kroppen.

Jens og Terje: Mit første prioritet er høj åndbarhed, og så lyder det da som en fornuftig løsning at kombinere med en billig regnjakke, til når det for alvor regner. Det er nok det, det ender med :)

Vh. Mikkel
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Lostmonkey.

Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder