Erfaringer med Fjällräven Keb Jacket?

Mere
10 år 1 måned siden #10707 af stokrenden
Det her er en meget god jakke, hvis man vil have noget der er 100% vandtæt og så åndbar som det nu er mulig at lave en helt vandtæt jakke. Jeg har selv haft den i et par år og er godt tilfreds:

www.cotswoldoutdoor.com/rab-mens-momentu...110329?id_colour=107

b

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden #10708 af tohmahawk
[quote=Sidstnævnte behøver ikke at være ret åndbar, da åndbarhed i rigtigt regnvejr alligevel er lige meget (en jakke der er våd på overfladen kan selvfølgelig ikke ånde).
[/quote]

Det er faktisk ikke rigtigt... en traditionel/billig pu membran fungerer ved at suge væske fra din krop og afvente at du producere varme som så fordamper sveden igennem materialet ud på den anden side, dette fungerer ligegyldigt om overfladen er våd eller ej, det er nærmest meningen overfladen skal være/blive våd.

Event membranen har større huller i materialet og de påstår at sveden ikke fortættes på indesiden inden den skubbes ud på overfladen og det svarer vel til det folk og tests viser, at man ikke bliver ligeså våd på indersiden i en event som de andre (men den er måske heller ikke helt så vindtæt)...

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke i højere grad benytter regnslag/ponchos som er så løse/åbne at kropsvarme godt kan slippe ud men alligvel dækker krop og hoved for vand.. et godt regnslag vejer ikke ret meget mere end et rygsæk overtræk og de laves også fx af Tatonka så rygsækken kan være inde under regnslaget også

Mere
10 år 1 måned siden #10709 af Jens
Ok Tohmahawk, det lyder som om du ved mere om dette end jeg. Dog oplever jeg personligt meget ringe åndbarhed/evne til at slippe væk med sved i regnvejr uanset valgte skaljakke, så det kommer noget bag på mig at jakkens overflade HELST skal være våd....
Mine erfaringer er helt i tråd med dette blogindlæg backpackinglightdk.blogspot.dk/2012_06_01_archive.html

Mht. regnslag er det jo oplagt at bruge. Fuldstændig lige som en paraply er genial i mange tilfælde, dog forudsætter både paraply og regnslag - IMO - at det ikke blæser for meget!
Har vi ikke alle bøvlet med et regnslag, som bliver ved med at blæse op over livet når det lufter tilstrækkeligt?
Evt. kan man kombinere paraply eller regnslag med et par regnbukser hvis det blæser meget, men jeg synes nu stadig at et regnslag kan være en kamp at holde styr på i god blæst....
Har du nogle tricks hertil?
Følgende bruger(e) sagde tak: NOB

Mere
10 år 1 måned siden #10710 af morten

Jens skrev: Jeg kan sagtens fostå, at du er træt af dårligt åndende hardshells - det er vi alle. Overvej alternativt at anskaffe en let og kraftigt åndbar vindjakke kombineret med en let og helt vandtæt regnjakke. Sidstnævnte behøver ikke at være ret åndbar, da åndbarhed i rigtigt regnvejr alligevel er lige meget (en jakke der er våd på overfladen kan selvfølgelig ikke ånde).

Helt rigtigt - og derfor det er utroligt vigtigt jævnligt at forny overfladeimprægneringen så vandet "perler" på overfladen.

Jeg vil mene G-1000 er for tungt som skaljakke, da den ofte vil ligge i rygsækken. Jeg har selv en let skaljakke med Goretex Active Shell som jeg er fint tilfreds med.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #10711 af tohmahawk
Hej jeg skriver ikke at overfladen SKAL være våd men at den naturligt bliver det når sveden indefra fortættes på overfladen... det er sådan det skal virke. Desuden tages der ikke hensyn til temperatur og tryk forskelle i NOBs ellers fine artikkel. Pointen er jo bla at temperatur forskellen mellem indersiden og ydersiden er med til at fortætte dampen/sved som vand på ydersiden. Men ellers er det da korrekt at hvis du ikke bevæger dig (holder fugtigheden på overfladen) og det virkelig regner så virker din membran ikke ret godt.

Det regnslag jeg har har en rem mellem forside og bagside som du sætter mellem benene til at holde det ngl nede. Det er måske mere et valg om man vil være tør på overkroppen kontra sved fugtig på hele kroppen

PS når jeg skriver større huller i event membran mener jeg millioner af micro små huller

Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved tohmahawk.

Tid til at oprette siden: 0.216 sekunder