Vandrestøvler blevet mindre? - eller anderledes!

Mere
10 år 8 måneder siden #11486 af Søgaard
Jeg var for et par år siden på fjeldet med et par Hanwag Grünten. Jeg havde gået mange km herhjemme i dem men ikke med den samme vægt. Jeg endte med vabler på begge hæle og med at få blå negle på hver fod (tåen før lilletåen) og havde det i trekvart år, før en ny negl var groet frem underneden. Selve turen var heldigvis kanongod.

Jeg tror i modsætning til dig Jens, at mine støvler var for store. Jeg har senere med succes lagt en anden sål i (Sole taget fra en Haglöfs-sko).

Jeg har den oplevelse, at sokkerne har stor betydning. Jeg benytter i dag altid to sokker og oplever, at stof-blandingen har betydning for, hvor varme mine fødder opleves.

I sommers var jeg afsted i et par nye, tilgåede Meindl Island Pro. 110 km ad Kungsleden og med færre kg på ryggen efter en bevidst UL-indsats. Det var en fantastisk oplevelse med de støvler. God nok var de varme i det relativt varme vejr, men jeg fik i modsætning til mange ingen vabler overhovedet. Heller ikke misfarvede negle. Et super køb, og dét var med inspiration fra Outsitere her.

Vh Søgaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 8 måneder siden #11488 af JensB
Hej Søgård.
Det er altid godt at høre om andres erfaringer. Og med støvler er det meget individuelt, hvad der fungerer.

Men med mine Hanwags er det sådan, at jeg jo har gået i dem uden problemer ind til i sommer, altså i næsten 5 år, både flere store fjeldture og også herhjemme. Problemet, som er opstået, har jeg mest mærket på et par mindre ture i dansk terræn, som kommer efter den nævnte snudereparation. Den blå negl på storetåen var godt nok før. Men når man må krumme tæer, må det skyldes, at støvlerne er få små. Og så har jeg altid godt med to par sokker.

Når du har fået blå negle af for store støvler, hvordan vil du så forklare dette? Skyldes det, at fødderne sejler og banker frem mod snuden?

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
10 år 8 måneder siden #11489 af aammat
Jeg går også i Meindle Island pro og jeg får også en blå negle på nogle af mine ture hvis jeg har gået stejlet nedad flere gange og her er der tale om min fod glider frem i støvlen.. Har faktisk på de sidste ture noteret mig at mine støvler har givet sig så de pt virker for løse om min fod..

I @JensB tilfælde ville jeg smutte forbi en butik med de strømper han plejer at gå med og så prøve et par nr større og få fornemmelsen af den større støvle.. Ved godt at det ikke er nok at "bare" prøve dem for at afgøre om det er "støvlen", men det giver en indikation af hvordan et par nr større sidder på foden..

Mere
10 år 8 måneder siden - 10 år 8 måneder siden #11490 af JensB
Jeps! Og fordi der har været en snudereparation inde i billedet, vil jeg nok også prøve et par nye af samme fabrikat for at se, om de virker anderledes!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved JensB.

Mere
10 år 8 måneder siden #11491 af Søgaard
Ja Jens, jeg er ret sikker på, at de blå negle skyldtes for store støvler og stejle nedgange med stor vægt.

Det er måske på de blå negle, man kan genkende vandrere...

Vh Søgaard

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
10 år 8 måneder siden #11493 af aammat
Jeg ved det er de stejle nedgange som giver mig blå negle, har lige været afsted til Kangerlussuaq på jagt og her er der tale om tung last når der skal bære moskus ned fra fjeldet og hvis der er mere end 1 stejl nedgang har jeg helt sikkert en blå negl.. Men går/bære jeg i fladt terræn så sker der ikke noget med mine negle, så jo @søgaard man kan godt få en blå negk af både for store og for små støvler.. Men det er 2 forsekllige ting som er årsagen, det ene skyldes stejle nedgange og med de små støvler er det negle som støder på støvle snude når men går fladt..

Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder