Jakke til Grønland

Mere
9 år 3 uger siden #18929 af FHS
Jakke til Grønland blev oprettet af FHS
Bor i Aasiaat i Grønland og mangler lidt en jakke der kan afløse min Canada Goose Parka der ofte bliver for varm når det ikke lige blæser og fryser -20 grader.

Søger en jakke der dækker området 0 til -15 graders frost, båret alene eller med skaljakke over. Skal bruges til ture i fjeldet, så den skal være temmelig åndbår da jeg sveder meget hurtigt. Den skal være varm, men ikke for varm, og gerne med gode ventilations muligheder.

Mærke, pris og vægt er mindre vigtigt.

Hvad har i af erfarnger? Dunjakke eller fiber jakke? Hætte eller ikke hætte?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 uger siden #18930 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Jakke til Grønland
Hvilket aktivitetsniveau taler vi om?

I høj aktivitet behøver man jo ikke mere end en tynd t-shirt og en softshell i de temperaturer, men hvis du ikke bevæger dig skal der selvfølgelig en del mere isolering til.

b

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 uger siden - 9 år 3 uger siden #18931 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Jakke til Grønland
Til turer med høj aktivitetsnivau bruger jeg denne .
Det er egentlig bare en vindtæt løbejakke, normalt klare jeg mig med en uldundertrøje under, evt. med medium ull som denne hvis det blæser godt.

Hvis det blæser meget har jeg denne skald eller denne , med 1-2 lag ull under.

Hvis det er minus 10 eller mer og der er meget vind, hender det jeg har en tynd dunjakke som denne eller vest under skalden.

EDIT: Den oppmerksomme leser noterer sig nok at det utelukkende er Bergans... Det henger sammen med hvor jeg får mitt tøj fra ;) Der er masser av andre som laver tilsvarende. (men er ganske tilfreds med Bergans altså)
Sidste redigering: 9 år 3 uger siden ved Fjeldabe.

Mere
9 år 3 uger siden #18932 af FHS
Besvaret af FHS på emne Jakke til Grønland
Der er tale om vandreture udenfor stierne, i dyb sne og op på små fjeldtoppe. (Vi har praktisk talt ikke noget man kan kalde fjeldtoppe her) De ture hvor fleece og skaljakke er for koldt og fuld parka er for varmt. Det er ikke til intensiv træning, men der kan selvfølgelig være tale om høj aktivitet i kortere perioder, men vi snakker ikke løb eller langrend/skiløb.

Det kan selvfølgelig være at det ikke er en jakke jeg leder efter, men flere lag tøj. Bruger som regel en tynd Aclima lightwool trøje med en Helly Hansen undertrøje ovenover, så enten fleece og skal jakke eller min Canada Goose parka. Det fungerer ok, men med temperaturer der svinger med 20-30 grader fra uge til uge, så stiller det nogle krav til påklædningen.

Mere
9 år 3 uger siden #18933 af FHS
Besvaret af FHS på emne Jakke til Grønland
@Fjeldabe. Det var meget brugbart svar. Jeg tænker på om dunjakker eller fiber jakker er at foretrække, når der skal transporteres damp fra kroppen gennem alt tøjet.

Har kig på nogle af RAB eller Montanes lettere dunjakker og Arcteryx' Atom hoody og Montanes fiberjakker.

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 uger siden #18934 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Jakke til Grønland

FHS skrev: @Fjeldabe. Det var meget brugbart svar. Jeg tænker på om dunjakker eller fiber jakker er at foretrække, når der skal transporteres damp fra kroppen gennem alt tøjet.

Nej, jeg vil sige at i praksis er der ikke forskjell dun vs fiber på "damp-transport", men en dun jakke vil blive mer fuktig over tid hvis der er meget "damp".
Personlig har jeg som mål IKKE at komme til at svede, så der ikke er "damp" at transporterer. Enten ved at tilpasse lagene, ELLER ved at tilpasse aktivitets niveauet.

Dun vs fiber - når du kommer til det punkt at du sveder, så vil dunene blive fuktige og stille og rolig miste isoleringsevnen, hvor fiber bliver fuktig men beholder en relativ stor del av isoleringsevnen. Dun fylder og veier dog meget mindre, og det er fint når det skal bæres i sekken.
MEN grunnleggende vil jeg sige; hvis du sveder/damper så har du for meget tøj på, eller aktivitetsniveauet er for høgt! (og så tager du dun/fiber jakken af, eller senker aktivitets niveauet...).
Jeg vil nok heller tenke lag på lag prinsippet, end EN jakke som "klare" alt!

NB. Når temperaturen nærmer sig null og mer, så skifter jeg dunene til fiber. Dette for at bevare isoleringsevnen ved regn eller sludd, når "isoleringsjakken" bliver brukt i pauser og lignende som varmejakke uten på alt det andet.

Nu bor du jo 7 breddegrader nordligere end meg (ca.), men klimaet her er ikke så meget annerledes end hos deg (tror jeg), svinger gjerne mellom -5 og -30 gjennom vinteren...

Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder