Jakke til Grønland

Mere
9 år 3 uger siden - 9 år 3 uger siden #18935 af FHS
Besvaret af FHS på emne Jakke til Grønland
Det skal i øvrigt siges at min kone og jeg lige er flyttet herop, og jeg ikke har den store erfaring med vinterfjeld og lign, og det kommer bag på mig hvor relativ begrebet "koldt" er. Vi havde næsten -40 i sidste uge og på tirsdag siger vejrudsigten +4 grader. Så vilde udsving er jeg i hvertfald ikke vant til at navigere i, og påklædning er pludselig blevet en videnskab.

Jeg er hverken bjergbestiger eller på vej på ekspedition til indlandsisen, men i øjeblikket nyder dagsture rundt på øen her. Det bliver forhåbentlig mere og længere med tiden. I hvert fald til sommer.

Det jeg kan læse ud af dine indlæg fjeldabe, er at jeg vil jeg lede efter en tyndere dunjakke, og supplere op med mere uld. Og så tager jeg den store parka i rygsækken til pauserne.

Tak for hjælpen.

Sidste redigering: 9 år 3 uger siden ved FHS.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 uger siden - 9 år 3 uger siden #18936 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Jakke til Grønland
Det lyder godt nok som lunefulle vejrsystemer du har der oppe...

Jeg kan jo tilføye, jeg er stor tilhenger av lynlås i mine mellomlag. Innerst en alm tynn ulltrøye, evt. med høg hals og 1/3 lynlås. Resten med gjennomgående lynlås, det gjør det utrolig meget enklere at skifte/bytte lag, og så er det en effektiv måte at regulerer varme/ventilerer på, når man kan "lyne ned".

Jeg vil ikke tro du behøver nogen "pausejakke" hvis du har ull innerst, medium ull som et mellomlag eller to, en "tynd" dunjakke og en skaldjakke uten på...
Hvis du skal ha en lengre pause, så sørg for at komme i læ, ute av vinden er 15-20 blå ikke så galt. Grav en læveg hvis der er sne, eller kravl inn i din vinnsekk.
Ta en ekstra ullundertrøje med så du kan skifte til tørt. Hvis du holder pause og er "våd", kommer du aldri til at kunne holde varmen. Det enkleste er jo at holde så korte pauser at du ikke mister varmen fra aktiviteten.

Husk også alt det andet du skal ha med når du beveger deg du på fjellet vinterstid - for sikkerheten.
Hvis du føler deg lidt "grøn", så finnes der en bog av Mats Melbye som hedder "Friluftsliv i vinterfjellet" (den er på Norsk).
Den er godt nok 10-12 år gammel, men jeg har ikke funnet andet litteratur som giver en bedre lettforståelig intro til "vinterfjell".
Jeg bruker den selv til mine kursister på vinterfjellkurser.
Sidste redigering: 9 år 3 uger siden ved Fjeldabe.

Mere
9 år 3 uger siden #18937 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Jakke til Grønland
Det lyder til at du allerede har tøj der er forholdsvis behageligt og let, når du bevæger dig meget. Der hvor jeg ville investere pengene er i en lettere lejr/pause jakke end Canada Goose jakken. Den vejer vel et par kilo?

Hvis du er villig til at have den helt store tegnebog fremme, laver PHD nogle rigtig lækre og meget lette dunjakker, og jo mere du er villig til at betale jo lettere kan du få det ;)

www.phdesigns.co.uk/down-jackets-synthet...7rl3m3l6mts99oqo42p3

Rab laver også nogle lækre jakker, og her er der et par tilbud på et par af deres lidt tykkere dunjakker:

www.bergfreunde.de/rab-neutrino-endurance-jacket-daunenjacke/

www.bergfreunde.de/rab-neutrino-plus-daunenjacke/

www.e-outdoor.co.uk/2463673/products/rab...ebgains&siteid=29553

b
Følgende bruger(e) sagde tak: FHS

Mere
9 år 3 uger siden #18938 af FHS
Ja det kommer også bag på mig. Byen ligger yderst i diskobugten og er meget påvirket af vejret i Davis strædet, indtil havisen lægger sig, hvilket den er i gang med i disse dage. Så bliver vejret mere stabilt. Koldt, men roligt.

Vil prøve at finde den bog, man kan aldrig blive for klog.
Aasiaat ligger heldigvis på en lille ø på ca 2x7 km, så den er nem at overskue. Med sin sunde fornuft og lidt omtanke er det et godt sted at lære at være ude i kulden, hvis man følger de gængse fjeldregler.
Man gør sig jo erfaringer hverdag, transportformen her er gå-ben og barnevogn. Bare det at handle ind kan ligne den 5. Thule ekspedition. Men det er vel alt det der i sidste ende bliver til erfaringer. Jeg har i hvert fald fået blod på tanden til kolde eventyr.

Tak for gode input.

Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

Mere
9 år 3 uger siden #18940 af FHS
Har også lidt kig på Rab, men jeg er ret sikker på at de modeller du har fundet er for varme. Min parka kan fint i ryge i rygsækken til pauserne. PHD vil jeg kigge nærmere på.

Jeg har disse jakker i kikkerten med ca 140 g dun i str M og L.

rab.uk.com/products/mens-clothing/mens-c...t-alpine-jacket.html

www.montane.co.uk/range/men/down/featherlite-down-jacket

lidt varmere med ca 200 g dun i.
www.montane.co.uk/range/men/down/north-star-jacket

Og fiber med gode ventilations muligheder.
arcteryx.com/product.aspx?language=EN&ge...&model=Atom-LT-Hoody

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 uger siden - 9 år 3 uger siden #18942 af aammat
Besvaret af aammat på emne Jakke til Grønland
Jeg bor nede i Nuuk, men kommer en del i kangelussuaq (sdr. strømfjord) for at jage og på gennemrejse.
Jeg har i flere år brugt en Rab microlight som du selv linker til og den er rigeligt hvis du på de blæsende vinterdage bruger den sammen med en skaljakke..
Eneste ulempe er at jeg synes den er for stor oppe i halsen og der derfor kommer for meget kold vind ind, klare det dog med en buff..
Jeg har også en Montane extreme hvis du er til smock's, den synes jeg så r for varme at have på da den ikke er åndbar nok når man går i fjeldet.

Jeg har i år købt en PHD jakke fra deres K serie (330 gr :silly: ) og den er noget varmere end min microligt og lukker betydeligt bedre i halsen for vinden.

Hvis du vælger en microlight kan jeg anbefale dig at handle hos towerridge.co.uk/ , de fratrækket 19% moms og sender herop for ca 120 kr.
Sidste redigering: 9 år 3 uger siden ved aammat.

Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder