Mine fødder er gasblå af kulde!

Mere
6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #27544 af Grejludder
Hej folkens og outdoor orakler!

Jeg er relativ ny i det med støvler. Jeg har dog brugt en del støvler i min tid i forsvaret, men det var med det udleverede.
Jeg har købt mig et par Adidas GSG 9.7 støvler. Mit problem er imidlertid, at jeg har uhyre nemt ved at fryse mine fødder. Og det er uanset, om jeg anvender sko eller støvler, så fryser jeg ALTID mine fødder, hvis der er en smule koldt udenfor. Men det er fordi, mine fødder altid er så varme, at de sveder når de "bliver lukket inde". Og så kan jeg ikke holde varmen i mine fødder mere.
Grundet mit nye arbejde kommer jeg til at gå i støvler hele dagen, og har en del tid, hvor jeg står stille.

Mit spørgsmål lyder derfor mere konkret på, hvilke strømper samt såler skal jeg investere i for at undgå dette problem? Har hørt lidt om kork indlæg skulle være godt? Og Murino uld?

På forhånd tak

Mvh.
Sidste redigering: 6 år 5 måneder siden ved Grejludder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #27547 af Grejludder
Det er desværre ikke en mulighed at bruge de støvler, da der er specielle krav til udstyret. :)
Så jeg leder udelukkende efter anbefalinger på nogle såler og/eller sokker/strømper, der kan afhjælpe problemet.
Men tak for det hurtige svar! :)

Mere
6 år 5 måneder siden #27548 af Troels_Lee
Hej

Tag en tynd indersok på, så en plastikpose og en tyk uldsok udover. Det er ikke det lækreste du kan gøre for dine fødder men tilgengæld skal de nok være varme.

Brug desuden en uld/filt sål hvis støvlen ikke er godt nok isoleret mod kulde nedefra.

mvh

Mere
6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #27550 af Terje
Ligesom med tøj og soveposer:

Der skal være plads til luft. Støvlerne skal være så rummelige, at der både er plads til en uld-filtsål, 2 par strømper, og at du stadig kan rokke med tæerne.

Så er chancen for, at du kan holde varmen bedst.

Jeg kører ofte kun med ét par tynde uldstrømper, fordi min erfaring er, at så er der plads i støvlen, og så holder jeg varmen bedst.
Det holder dog ikke varmemæssigt, hvis det er rigtig frostvejr, og jeg bare står stille. Der ville en uldsål, og mere rummelighed være bedre.

At skifte til tørre strømper efter dagens vandring, gør også en positiv forskel.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 6 år 5 måneder siden ved Terje.

Mere
6 år 5 måneder siden #27551 af Grejludder
Jeg tror jeg vil søge lidt efter sådan en uld/filt sål så! :)..
Men har læst nogle steder at det er godt hvis den også er foret med alufolie i bunden, mod kulde nedefra?
Men tynde uldsokker! Det skal der til. :)..

Mere
6 år 5 måneder siden #27552 af Grejludder
Det ville heller ikke være et problem for mig, hvis jeg var på farten hele tiden.. Men problemet er jeg kommer til at stå stille en del gange... og så har jeg svært ved at ignorere det.. :/..

Tid til at oprette siden: 0.209 sekunder