- Modtagne Tak: 0
Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
6 år 5 måneder siden #29797
af sarah0837
Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen blev oprettet af sarah0837
Hej alle
Jeg er ny på vandrefronten, og håber derfor, at der er nogle der kan hjælpe mig med at finde den rette beklædning til en uges vandretur i slut september.
Jeg har ledt efter tøj, der både beskytter mod kulde, og som køler i varmt vejr, da jeg ikke ved hvilke temperaturer jeg møder derude. Jeg vil helst gerne være forberedt på al slags vejr. Dog ved jeg ikke hvilke vandresko jeg skal købe, og jeg ved ikke, om de bukser jeg har kigget på, er de helt rigtige bukser at tage på. Det vil også glæde mig, hvis I kan anbefale trøjer, sokker og rygsæk.
Derfor håber jeg, at en derude har vandret i samme område i omtrent samme periode, kan dele ud af sin viden og erfaringer ( og selvfølgelig også andre der ikke har vandret i samme periode).
Jeg har kigget på følgende bukser:
www.xxl.dk/neomondo-softshell-pant-softs...me/p/1129969_3_style
www.xxl.dk/lundhags-field-vandrebuks-dame/p/1061087_2_style
Sokker:
www.xxl.dk/neomondo-2-pak-uldsokker-dame/p/1132735_1_style
Vandrerygsæk:
www.xxl.dk/the-north-face-terra-55-w-ryg...me/p/1117679_1_style
Mange tak på forhånd
Mvh Sarah
Jeg er ny på vandrefronten, og håber derfor, at der er nogle der kan hjælpe mig med at finde den rette beklædning til en uges vandretur i slut september.
Jeg har ledt efter tøj, der både beskytter mod kulde, og som køler i varmt vejr, da jeg ikke ved hvilke temperaturer jeg møder derude. Jeg vil helst gerne være forberedt på al slags vejr. Dog ved jeg ikke hvilke vandresko jeg skal købe, og jeg ved ikke, om de bukser jeg har kigget på, er de helt rigtige bukser at tage på. Det vil også glæde mig, hvis I kan anbefale trøjer, sokker og rygsæk.
Derfor håber jeg, at en derude har vandret i samme område i omtrent samme periode, kan dele ud af sin viden og erfaringer ( og selvfølgelig også andre der ikke har vandret i samme periode).
Jeg har kigget på følgende bukser:
www.xxl.dk/neomondo-softshell-pant-softs...me/p/1129969_3_style
www.xxl.dk/lundhags-field-vandrebuks-dame/p/1061087_2_style
Sokker:
www.xxl.dk/neomondo-2-pak-uldsokker-dame/p/1132735_1_style
Vandrerygsæk:
www.xxl.dk/the-north-face-terra-55-w-ryg...me/p/1117679_1_style
Mange tak på forhånd
Mvh Sarah
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #29800
af Pihlen
Mvh. Brian
Besvaret af Pihlen på emne Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
Hej Sarah0873.
Først og fremmest, velkommen her på siden og forummet
Har du vandret før? det kan være i danmark eller andre steder...
Jotunheimen i slut september kan være utroligt flot, stille, få mennesker, vådt og med hårdt efterårsvejr. Efterårsture i højfjeldet kan være meget uforudsigelige mht til vejret, hav det i baghovedet! Men efterårets farver og vejr har bestemt også sin charme. Jeg er vild med ture på den årstid!
Jeg var afsted på efterårstur, i sidste uge i september sidste år. Dog til Rondane, hvorfra man faktisk kan skimte Jotunheimen i det fjerne. Det har jeg skrevet denne artikel/beretning om, måske du kan hente lidt inspiration derfra? Der er også en pakkeliste inkluderet.
www.outsite.org/vandreture/vandring-i-norge
Prøv at kig under fanen "pakkelister" her på siden. Der er flere pakkelister til fjeldet og jotunheimen.
Mht til det grej du linker til, så vil jeg sige at det hele kan bruges. Men det skal jo helst prøves, især en rygsæk skal prøves med vægt i, for at man er sikker på den sidder godt. Det er nok det vanskeligste stykke grej at købe for mange.
Jeg ville vælge at tage tøj med der kan holde dig varm ned til frysepunktet. Det er normalt med let nattefrost på den årstid i højfjeldet i Norge.
Først og fremmest, velkommen her på siden og forummet

Har du vandret før? det kan være i danmark eller andre steder...
Jotunheimen i slut september kan være utroligt flot, stille, få mennesker, vådt og med hårdt efterårsvejr. Efterårsture i højfjeldet kan være meget uforudsigelige mht til vejret, hav det i baghovedet! Men efterårets farver og vejr har bestemt også sin charme. Jeg er vild med ture på den årstid!

Jeg var afsted på efterårstur, i sidste uge i september sidste år. Dog til Rondane, hvorfra man faktisk kan skimte Jotunheimen i det fjerne. Det har jeg skrevet denne artikel/beretning om, måske du kan hente lidt inspiration derfra? Der er også en pakkeliste inkluderet.
www.outsite.org/vandreture/vandring-i-norge
Prøv at kig under fanen "pakkelister" her på siden. Der er flere pakkelister til fjeldet og jotunheimen.
Mht til det grej du linker til, så vil jeg sige at det hele kan bruges. Men det skal jo helst prøves, især en rygsæk skal prøves med vægt i, for at man er sikker på den sidder godt. Det er nok det vanskeligste stykke grej at købe for mange.
Jeg ville vælge at tage tøj med der kan holde dig varm ned til frysepunktet. Det er normalt med let nattefrost på den årstid i højfjeldet i Norge.
Mvh. Brian
Sidste redigering: 6 år 5 måneder siden ved Pihlen.
- Outdoor Rødovre
-
- Bruger
-
6 år 5 måneder siden #29806
af Outdoor Rødovre
Besvaret af Outdoor Rødovre på emne Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
Hej Sarah,
Jeg ville ikke vælge at forberede mig på varmt vejr i slut september.
Jotunheimen på det tidspunkt synes jeg lyder mere som let snefald end sol
Mvh Ib
Jeg ville ikke vælge at forberede mig på varmt vejr i slut september.
Jotunheimen på det tidspunkt synes jeg lyder mere som let snefald end sol

Mvh Ib
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen
6 år 4 måneder siden #29809
af sarah0837
Besvaret af sarah0837 på emne Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
Mange tak skal i have for Jeres svar Brian og Ib, og det er en fornøjelse at være en del af siden og forummet, og læse de mange spændende artikler der findes herinde. Jeg læste dit blogindlæg igennem Brian, og kan godt se, at jeg skal lede efter tøj, der kan holde på varmen i stedet. Hvilke vandresko bruger i når, i skal ud i sådan et vejr? Jeg regner også med at tage på nogle vandreture i Danmark først i løbet af denne måned og næste, og regner med at købe det tøj jeg har linket ovenfor. Jeg tror, at jeg køber noget vandretøj til det lidt mildere vejr og til det hårdere vejr. Dog håber jeg, at i kan anbefale nogle gode vandresko til begge vejrtyper, som i har haft gode oplevelser med. Jeg har læst en masse artikler om gode vandresko, men jeg finder det svært at navigere rundt i, da der er så mange 
Mvh Sarah

Mvh Sarah
- Outdoor Rødovre
-
- Bruger
-
6 år 4 måneder siden #29810
af Outdoor Rødovre
Besvaret af Outdoor Rødovre på emne Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
Ja, altså 
For det første ville jeg vælge støvler, medmindre jeg stort set ikke har noget vægt på ryggen.
Hvilke støvler? Dem der sidder bedst. Det er givetvis ikke de samme på min fod som på din.
Når der kommer kunder i butikken for at prøve støvler til tur på fjeldet, starter jeg med Hanwag Tatra (evt med GoreTex). Det er en komfortabel og moderat stiv støvle i solidt læder. Der er 3 bredder til både mænd og kvinder, så der er gode chancer for at en af bredderne er rigtig. Hanwag Lhasa er et godt supplement og med lidt ekstra komfort pga inderside og indlægssål i blødt læder og et tyndt lag blødt skum under foden.
Men du kan ikke læse dig til hvilken støvle der er bedst for dig. Du skal ud og prøve dem. Det tager tid, men det er rigeligt tiden værd. For du har meget større chance for at få fat i et par støvler, som er gode for dine fødder, når du er på tur.
mvh ib

For det første ville jeg vælge støvler, medmindre jeg stort set ikke har noget vægt på ryggen.
Hvilke støvler? Dem der sidder bedst. Det er givetvis ikke de samme på min fod som på din.
Når der kommer kunder i butikken for at prøve støvler til tur på fjeldet, starter jeg med Hanwag Tatra (evt med GoreTex). Det er en komfortabel og moderat stiv støvle i solidt læder. Der er 3 bredder til både mænd og kvinder, så der er gode chancer for at en af bredderne er rigtig. Hanwag Lhasa er et godt supplement og med lidt ekstra komfort pga inderside og indlægssål i blødt læder og et tyndt lag blødt skum under foden.
Men du kan ikke læse dig til hvilken støvle der er bedst for dig. Du skal ud og prøve dem. Det tager tid, men det er rigeligt tiden værd. For du har meget større chance for at få fat i et par støvler, som er gode for dine fødder, når du er på tur.
mvh ib
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv
- Fri, Luft og Liv
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 21
6 år 4 måneder siden #29811
af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne Den rette beklædning til en 7 dages vandretur i Jotunheimen
Indersål er halvdelen af skoen, så har du behov for specialsåler, så er det selvfølgelig også en grund til at du skal have dem med og prøve i butikken.
Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333