Skaljakke/Yderlag HJÆLP

• Iskoven
  • Emne forfatter
  • Bruger
  • Bruger
  • Ung outdoor entusiast. Optager og tager lidt billeder af mine ture. Håber i vil se dem og dele jeres mening!
Mere
5 år 8 måneder siden #31245 af Iskoven
Hej. jeg står i den situation, at jeg mangler et sidste lag til min beklædning.
Det skal gerne være vind og regntæt.

Kender i til nogle gode modeller eller bare mærker jeg skal gå efter, så skriv det gerne!

Med venlig hilsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #31252 af Allan
Besvaret af Allan på emne Skaljakke/Yderlag HJÆLP
Jamen du må jo fortælle hvor og til hvad du vil bruge din skalbeklædning.

• Iskoven
  • Emne forfatter
  • Bruger
  • Bruger
  • Ung outdoor entusiast. Optager og tager lidt billeder af mine ture. Håber i vil se dem og dele jeres mening!
Mere
5 år 8 måneder siden #31253 af Iskoven
Besvaret af Iskoven på emne Skaljakke/Yderlag HJÆLP
Bare til generelt brug i skoven. Ingen udlands ture, så bare det Danske vejr.
Den skal gerne kunne holde til lidt tæt skov.

Mere
5 år 8 måneder siden #31255 af Allan
Besvaret af Allan på emne Skaljakke/Yderlag HJÆLP
Det er ikke en særlig krævende brug, medmindre du skal slæbe store grene eller rafter på skuldrene, så du kan bruge det meste fra de store friluftsbutikker.

Her er nogle strøtanker om valg af skaljakke:

Arc'teryx er lækker, men meget dyr, så value-for-money er efter min mening bedre med andre mærker. Dog er Arc'terys Theta AR rigtig lækker, så du kan overveje den.

Jeg har hørt godt om Fjällrävens skaljakker (EcoShell), og det er lækkert at de er let strækbare, bløde og stille i stoffet (GoreTeX Pro larmer når det bøjes). Det er og ikke særligt tykt, men det kan være anderledes med deres nye Bergtagen-serie.
Deres jakker er også ret pæne (det er selvfølgelig meget objektivt), da deres farver skriger ikke "JEG BESTIGER BJERGE I MIN FRITID", og de falder derfor nemmere ind i bybilledet... og det er jo meget rart hvis du også vil bruge den på hverdage hvor det regner.

Til hverdagsbrug og i skoven er det nok rart hvis jakken har lidt længde, særligt bagtil... den skal ikke være en parka, bare lad være med at vælge en af det kortere modeller, som er lavet til klatring, og som skal være korte for at give plads til klatreselen.

Udluftning under armene eller langs siden af jakken er et must. Udluftning under armene kan være irriterende at betjene, men giver bedre udluftning end åbningerne på siden af torso, som til gengæld er nemmere at betjene — særligt hvis man sidder på en cykel.

Hvis front-lynlåsen er tovejs, så er der også en mulighed for at ventilere jakken ved at lyne lidt op nedefra, men det er ikke et must-have. Det kan dog være godt når man cykler, da benene så ikke skubber jakken op.

Hvis du skal cykle i jakken, så løft armene frem foran dig når du prøver jakken i butikken, som om du holder på et cykelstyr, og mærk efter om den stadig sidder behageligt — særligt omkring skuldrene, hvor de har det med at stramme på mig. Hvis det strammer dér, kan de nemlig forvente at mærke kulden på skuldrene når du cykler i kulden, da det isolerende lag du har under jakken vil blive trykket fladt, og derfor ikke isolere særligt godt.

Sørg også for at du har plads til en tyk uldtrøje / fleece / tynd dunjakke under — med tynd dunjakke mener jeg ikke den allertyndeste du kan opdrive, men den type jakker som du ser folk bruge alene som yderjakke om efteråret eller en lun vinterdag.

Håber det hjælper.

P.S.: Husk på at der er gode rabatter at hente hvis du melder dig ind i Outsite+ her på siden — hvis du vil købe en skaljakke som ikke allerede er sat ned, vil det næsten med kunne betale sig!

Friluftslageret har ofte nogle vilde tilbus på udstyr, så tjek deres hjemmeside (Outsite+ giver ikke rabat hos dem).

Tid til at oprette siden: 0.211 sekunder