Affedtning af læderstøvler?

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #31254 af Allan
Hej Outsitere

Er der nogen af jeg som har prøvet at give et par læder-vandrestøvler (uden membran) for meget læderfedt, så åndbarheden føles væsentligt nedsat?

I vinters syntes jeg at mine Meindl Bernina 2 lukkede for meget fugt ind, og det til trods for at de jævnligt havde fået lædervoks, så jeg gav dem den store tur med bivoks og Sno Seal . Støvlerne og læderet blev varmet op, så det bedre ville tage imod fedtet, og så blev der ellers gnubbet godt til.
Med andre ord, så sidder læderfedtet nok ret dybt i læderet, i forhold til når man bare gnubber det på.

Siden at læder har brug for jævnlig pleje, gætter jeg på at noget af det vil forsvinde med tiden, men er der mulighed for at skynde lidt på processen? Måske gnubbe forsigtigt med lidt acetone eller rensebenzin? eller gøre dem godt våde med lidt opvaskemiddel i vandet, og skylle og tørre dem grundigt?

Lad mig endelig høre jeres erfaringer, da jeg efter selv en kort tur i dag synes at mine tæer blev lige lovlig svedige.

Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved Allan.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #31262 af JE
Besvaret af JE på emne Affedtning af læderstøvler?
Hej Allan

Jeg har selv haft Meindl støvler i mange år. Jeg ville ikke forsøge mig med nogen af dine forslag. Jeg har ikke selv brugt Sno seal men jeg tror ikke du får det ud på denne måde og du risikerer at ødelægge læderet. Jeg har altid holdt mig til at imprægnere ofte frem for at smelte det ind i læderet.

Affedter man læderet helt bliver det skørt og kan nemmere revne. Mit bedste bud er tålmodighed og at bruge støvlerne som de er og så skifte sokker oftere indtil du får vandret fedtet ud af læderet.

Skriv evt. til Meindl. De plejer at komme med gode svar.

mvh
Jacob
Følgende bruger(e) sagde tak: Allan

Mere
5 år 8 måneder siden #31263 af JE
Besvaret af JE på emne Affedtning af læderstøvler?
Her er i øvrigt hvad meindl skriver om at opvarme voks ;) :

Leather needs a regular application of wax, such as “Meindl Sportwax”. This also applies to GORE-TEX® boots and textile edgings. Please apply the wax with a sponge or cloth; the tongues must also be waxed.
CAUTION: Do not warm up the wax! It will otherwise penetrate too deeply and thus impair breathability and wearing comfort. The appearance of the leather will change through the application of wax.
No oils or grease should be applied to the boots because this will cause the boots to lose their strength and stability.

Mere
5 år 8 måneder siden #31272 af Allan
Besvaret af Allan på emne Affedtning af læderstøvler?
Så desværre først Meindls anvisning efter jeg havde behandlet støvlerne. Idéen med at varme støvlerne en smule kommer vist fra Sno Seals anvisninger, fordi det ellers er meget hårdt :(

Tror jeg prøver med en almindelig vask i hånden (med rent vand), som støvlerne skulle have godt af at blive udsat for i vedligeholdelses-øjemed, og holder mig fra de skrappere kemikalier som du foreslår... og så håber jeg at de også kan miste noget af det mere dybt-indtrængne fedt ved brug.

I fremtiden holder jeg mig så til leather conditioner.

Jeg skriver til Meindl, og smider også svaret herind, så andre også kan få glæde af det.

Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

Mere
5 år 8 måneder siden #31282 af Allan
Besvaret af Allan på emne Affedtning af læderstøvler?
Så har Meindl svaret — jeg vil ikke gengive hele min email, da der ikke står noget i den, som ikke står i tråden, men oversat fra gebrokkent engelsk, så forslår Meindl at jeg må vaske støvlerne og giver dem en smule imprægnering og voks når de er tørre.

Meindls svar:

you only could wash the boots and make a little bit impregnation and wax to the boots.

More we can’t advise you.

Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

Tid til at oprette siden: 0.220 sekunder