Bjergbestigning i Norge

Mere
10 år 11 måneder siden #1911 af Villakulla
Hej.
Mig og en kammerat har besluttet os for at for første gang at bestige et bjerg :)
Er der nogle forslag til bjerge i Norge som 2 nybegyndere kan blive sat på prøve i? Gerne ikke alt for langt væk ( mod nord) fra Oslo. Det må meget gerne være et udfordrende bjerg, som man kan bestige uden brug af alt for meget udstyr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #1914 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Bjergbestigning i Norge
Helt sikkert, men du bliver først nød til at beskrive hvordan du definerer bjergbestigning, og hvad du mener med udstyr.

Så skal du få en håndfuld toppe :cheer:

Mere
10 år 10 måneder siden #1916 af Villakulla
Besvaret af Villakulla på emne Bjergbestigning i Norge
min terminologi af bjergbestigning: Klatre op af bjerget uden brug af udstyr (reb, spidsøkse osv.). Men bjerge som man kan vandre/små klatre op ad for at nå toppen:-) Håber det er nok... for som du nok kan læse, ved jeg virkelig begrænset om det :-)

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #1925 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Bjergbestigning i Norge
He he Rene, kan du definere forskellen på tindebestigning og bjergbestigning???

Nå uanset, det er altså "vandre toppe" måske i den lidt luftige ende. Nu er det umuligt, og nogle vil nok også sige uforsvarligt, at begynde at remse en masse toppe op, for hvad er fx "småklatring"? En rutineret alpinist eller fjellmann kan opleve en rute som "småklatring" som ikke kræver udstyr, mens en som aldrig har været i et høgalpint terræn før oplever ruten som umulig, selv med klatreudstyr. En del "klatre toppe" kan jo også gåes uten tau og utstyr hvis bare man har erfaring nok...

Det er selvfølgelig vanskeligt at veilede på et forum som dette, da det er vanskeligt for mig at vide hvad I kan uden at kende til Jer/have mødt og "vandret/klatret" med Jer - og jeg vil for alt i verden ikke stå med overskrifter i den lokale avis, om at to danske stod fast i fjellet og utløste redningsaktion (igen) eller det som er værre.

Det jeg foreslår her er topture i Høgfjellet, som I kan gå uten å skulle klatre og bruge tau, men muligvis enkelte pladser skulle bruge "alle fire" eller Klyve som vi siger her - det er ikke sikkert det er noget for Jer, det er muligt det er for vanskeligt, men det er ture jeg har gået med folk som "kun" har vandre-erfaring og aldrig har været på Topptur. I må selv vurdere om det ligger inden for Jeres kompetanceramme og risikoprofil!!!

Jotunheimen er bestemt et godt udgangspunkt, fra DK kunne det nærmeste blive med udgangspunkt i Valdresflya:

Rasletind enkelt fra Valdresflya eller som en del af Steindalsbreen rundt med en afstikker til Kalvehøgde tindene som er lidt mere krævende/eksponeret.

Tjønnholstinden kan også nåes relativt enkelt via Tjønnholsoksle fra Leirungsdalen.

Leirungskampen kan også nåes enkelt hvis man går opp innerst i Leirungsdalen fra søen lige inden man kommer ud i Torfinnsdalen. Øst og vest Leirungstinden kan vist for øvrigt også nåes lett her fra, men treversen mellem tinderne er meget eksponeret og krever tau - jeg har bare gået dem via Knutseggen og Knutsholstindene og dette er en krævende tur.
Gjendealperne ellers byder også på flere høgalpine toppe, men mine erfaringer her fra begrænser sig til ture med klatring og brekrydsninger.

Dette område er kendt for at tilbyde "vandretoppe" med et høgalpint indslag - og helt klart min primære anbefaling - men der er altså ikke stire til toppene, I skal selv gøre GODE vurderinger mht. vejvalg og i relation til alpinefare generelt.

Der er masser af andre områder med flotte toppe, men de kræver en del mere, fx Hurrungane - Fjellsportens vugge i Vest Jotunheimen, hvor man finder relativt lette toppe, men som ofte kræver tau og/eller breudstyr, især hvis forholdene ikke er optimale, dog uden at de er teknisk vanskelige. Men Soleibotntind, Nordre Dyrhaugstind og Nordre Skagastølstind kan være lette vandre-toppe, men i høgalpine omgivelser.
Med udgangspunkt i Eidsbugarden/Fondsbu er der også flere flotte toppe, men de fleste krever også breerfaring og/eller klatring. Langeskavltinden er dog et undtag.
Det samme gælder fra Leirdalen/Leirvasbu og Spilterstulen/Visdalen men der er flere toppe i området omkring Glittertind/Grotbreen som kan nåes relativt enkelt.

Når det er sagt, så kræver ALLE turene jeg har nævnt her, en vis mengde erfaring med færdsel og veivalg i høgfjell/høgalpint terræn - hvis i aldrig har vandret i høgfjellet og lusket op på toppe før, så hold jer til trygt terræn hvor i kan gå op og ikke skal ud i "klyveklatring" - de 3 toppe i Hurrungane jeg har nævnt er af denne type. Evt. brug en fjellfører hvis i vil prøve på noget lidt mere vanskeligt.

Der er selvfølgelig masser af andre steder med flotte toppe, men nu vil jeg i seng...
I kunne overveje at købe "Fotture i Jotunheimen" af Helge Standal her findes meget fine beskrivelser og oversigter over ture i Jotunheimen - både til topper og til ruter ellers. Desuden findes "Norges Fjelltopper - over 2000 meter" som samler beskrivelser af alle 2000meter toppene i Norge (her af mange i Jotunheimen). Loftesnes' "Opptur Jotunheimen" er også OK, men Standal sin er bedre i mine øjne.

Hvis Du/I ellers lure på noget i Jotunheimen, Breheimen eller Jostedalsbreen Nationalpark så send mig en mail - rune at friluftsliv-fjellsport . no, jeg tjekker min mail jevnligt også når jeg er på jobb i fjellet - hvis jeg kan.
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved Fjeldabe.

Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder