Dødsulykke i Schweiz

Mere
10 år 9 måneder siden #2931 af Halvsvenskeren
En dansker er omkommet under bestigning af Rimpfischhorn ved Zermatt. Det er en uges tid siden, men jeg kan se at der ikke er linket til sagen herindefra.

m.jyllands-posten.dk/indland/article4802704.ece

Jeg har selv været i Zermatt i år, hvor vi forud for turen diskuterede meget om man skulle tage en bjergguide eller ej - ikke til bestigning af Rimpfischhorn ganske vist, men også til mere populære ture som Monte Rosa Hütte får man modstridende råd.
Bør erfarne bjergbestigere/vandrere have en guide?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #3125 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Dødsulykke i Schweiz
Denne ulykke er en specifik hændelse, som man nok ikke skal bruge som grundlag for et mere generelt svar på, om man bør bruge guide. Af de ting, jeg har kunnet søge mig frem til, kan jeg ikke se, hvad der er sket. Disse her havde ikke guide med, men man kan ikke konkludere, at hvis de havde haft det, ville ulykken ikke være sket.

Mere generelt ser jeg sådan på det, at det er langt det sjoveste og mest spændende at arrangere sine egne ture fra bunden uden guide. Hvis man vil bestige bjerge (ud over de simple bjerge, som enhver vandrer kan vade lige op på), må man lære sig nogle færdigheder - f.eks. ved at tage på kursus. Derefter kan man starte på et niveau, hvor man på den ene side føler, at man mestrer det og har kontrol, og på den anden side alligevel har en udfordring. Herfra må man opbygge sine erfaringer gennem progression i udfordringerne. Det er det, der giver mening for mig.

Som jeg forstår udtrykket "erfaren bjergbestiger" er det derfor helt klart for mig, at en erfaren bjergbestiger ikke skal bruge guide. Hvis man har brug for guide, er man ikke erfaren bjergbestiger.

Det kan alligevel give mening af bruge guide, hvis man ønsker at "springe over" i sin progression og f.eks. vil op på en bestemt top, som man ikke selv har de nødvendige færdigheder til at kunne klare uden guide, og ønsket om lige netop denne top er større end ønsket om selv at kunne mestre situationen og selv lære sig de nødvendige færdigheder og opbygge de nødvendige erfaringer. Et eksempel kunne være en vandrer uden bræ-færdigheder, der en enkelt gang vil krydse en bræ som en enkeltstående oplevelse, men som ikke vil bruge tid og penge på at lære sig de nødvendige bræ-færdigheder, og som derfor betaler sig fra at være en del at en guidet hold over bræen. Det kan være OK at gøre det, men inde i mit hoved scorer man højere på skalaen, hvis man lærer sig tingene, så man kan klare sig selv uden guide. Man scorer dog endnu lavere, hvis man i ren dumhed bare kaster sig ud i det uden at have lært det og dermed udsætter sig selv og andre for unødvendig fare.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder