- Modtagne Tak: 207
Bestigning af Sveriges højeste og sværeste fjelde
- Naturbob
-
- Gæst
-
10 år 7 måneder siden #4710
af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Bestigning af Sveriges højeste og sværeste bjerge
Ja Ingvar er sej..... Men det er kæresten også, selvom hun er 10 år yngre 
Måske kan du blive inspireret af Claes Grundstens bog "Lappland, min fjällvärd".
Bogen er mest med fotografier af toppe skudt fra toppe, og med navne på de forskellige toppe man ser, med anbefalinger af ruter m.m.
Bogen er nærmest et must at læse inden man begiver sig til fjelds.
Denne bog fra 2011 er ikke udgået fra forlag:
www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=9113026089

Måske kan du blive inspireret af Claes Grundstens bog "Lappland, min fjällvärd".
Bogen er mest med fotografier af toppe skudt fra toppe, og med navne på de forskellige toppe man ser, med anbefalinger af ruter m.m.
Bogen er nærmest et must at læse inden man begiver sig til fjelds.
Denne bog fra 2011 er ikke udgået fra forlag:
www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=9113026089
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 7 måneder siden - 10 år 7 måneder siden #4720
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Besvaret af Georas på emne Bestigning af Sveriges højeste og sværeste bjerge
Tak for hjælpen igen igen 
Claes Grundsten bogen er nu købt og betalt, 345 kr. på adlibris inkl. fragt. Jeg glæder mig allerede til at læse den. Når en lang vinter nærmer sig, er det fedt og sidde og drømme lidt om fjeld og sommer, kigge på billeder og planlægge ruter.
Angående Ingvar Loco og Anna Nygrens bestigning af Pyramiden, så gik de faktisk glip af det allersjoveste ved den bjergtop. På sydsiden, ca. 30 højdemeter fra toppen af det 1900 meter høje bjerg, går et langt og smalt snefelt næsten helt ned i Kaskasavagge. Det er - formentlig - Nordsveriges bedste kælkebakke.
Regnfrakken omvendt på, klar til start på linje, og så hopper man samtidig ud i flyvende faldskærms position med hovedet skråt nedad!
Så tordner man 600 højdemeter ned på 2 minutter; det nærmeste en fjeldvandrer kommer Felix Baumgartner....
Per K. på Pyramidepisten
Mange fjeldhilsner
Georas

Claes Grundsten bogen er nu købt og betalt, 345 kr. på adlibris inkl. fragt. Jeg glæder mig allerede til at læse den. Når en lang vinter nærmer sig, er det fedt og sidde og drømme lidt om fjeld og sommer, kigge på billeder og planlægge ruter.
Angående Ingvar Loco og Anna Nygrens bestigning af Pyramiden, så gik de faktisk glip af det allersjoveste ved den bjergtop. På sydsiden, ca. 30 højdemeter fra toppen af det 1900 meter høje bjerg, går et langt og smalt snefelt næsten helt ned i Kaskasavagge. Det er - formentlig - Nordsveriges bedste kælkebakke.
Regnfrakken omvendt på, klar til start på linje, og så hopper man samtidig ud i flyvende faldskærms position med hovedet skråt nedad!
Så tordner man 600 højdemeter ned på 2 minutter; det nærmeste en fjeldvandrer kommer Felix Baumgartner....
Per K. på Pyramidepisten
Mange fjeldhilsner
Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Bilag:
Sidste redigering: 10 år 7 måneder siden ved Georas. Begrundelse: Navneændring
- Naturbob
-
- Gæst
-
10 år 7 måneder siden #4728
af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Bestigning af Sveriges højeste og sværeste bjerge
Uha - det lyder halsbrækkende.
Bogen er kæmpe, stort format, og vejer 1,7 kg. Men så kan man også sidde og nyde alle billederne i stort format, og komme i rette stemning.
Fjeldkort er også fedt at kigge på, - bliver jeg aldrig træt af.
Og så skurrer det i mit fjeldhjerte, at du kalder det bjerge

Hvorfor det hedder fjelde i f.eks. Sverige og Norge er der ingen beviselig geologisk forklaring på. Men sådan blev det. Fjelde..... fjäll, fjell......
Bogen er kæmpe, stort format, og vejer 1,7 kg. Men så kan man også sidde og nyde alle billederne i stort format, og komme i rette stemning.
Fjeldkort er også fedt at kigge på, - bliver jeg aldrig træt af.
Og så skurrer det i mit fjeldhjerte, at du kalder det bjerge

Hvorfor det hedder fjelde i f.eks. Sverige og Norge er der ingen beviselig geologisk forklaring på. Men sådan blev det. Fjelde..... fjäll, fjell......
10 år 7 måneder siden - 10 år 7 måneder siden #4733
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Kælketuren ned ad Pyramiden er faktisk ikke spor farlig. Turen er beskrevet af Torbjørn Ydegaard i Skarv-guiden "Vandreture i Nordsverige, Abisko-Kebnekaise". Her skriver forfatteren følgende om Pyramiden:
"Pyramiden, der ligger nord for Kaskasavagges pashøjde, er en let og fin vandretop. Som centrum i en kæmpe mandala ser man fra toppen alpine fjelde og tinder horisonten rundt.....Fra Kaskasavagge kan man stort set gå op hvor som helst. Hele sydsiden er én stor blokmark. Men flottest er det at følge sydvest-ryggen fra Pyramidepasset......Nedturen kan med fordel vælges ad en af de snerender, der nær sydøstryggen leder hele vejen ned i dalbunden. Med en god glissade kan nedturen gøres på nogle få minutter!"
Børn og barnlige sjæle(!) er vilde med denne kælketur, og jeg kan varmt anbefale den til alle der kommer igennem Kaskasavagge. De forsigtige tager turen på numsen, så er der mere styr på tingene.
Op ad kammen til venstre, ned ad det lange snefelt længst til højre.
Mange fjeldhilsner
Georas
"Pyramiden, der ligger nord for Kaskasavagges pashøjde, er en let og fin vandretop. Som centrum i en kæmpe mandala ser man fra toppen alpine fjelde og tinder horisonten rundt.....Fra Kaskasavagge kan man stort set gå op hvor som helst. Hele sydsiden er én stor blokmark. Men flottest er det at følge sydvest-ryggen fra Pyramidepasset......Nedturen kan med fordel vælges ad en af de snerender, der nær sydøstryggen leder hele vejen ned i dalbunden. Med en god glissade kan nedturen gøres på nogle få minutter!"
Børn og barnlige sjæle(!) er vilde med denne kælketur, og jeg kan varmt anbefale den til alle der kommer igennem Kaskasavagge. De forsigtige tager turen på numsen, så er der mere styr på tingene.
Op ad kammen til venstre, ned ad det lange snefelt længst til højre.
Mange fjeldhilsner
Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Bilag:
Sidste redigering: 10 år 7 måneder siden ved Georas. Begrundelse: fejl
10 år 7 måneder siden #4734
af Terje
Og således kan The Rocky Mountains komme til at hedde De Klippiga Bergen på svensk ;O) Og så´ det ik´ engang løgn.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Bestigning af Sveriges højeste og sværeste bjerge
Ljunggren skrev: I Norden taler vi jo trods alt forskellige sprog og på dansk hedder et bjerg et bjerg og de nordiske bjerge er også bjerge som på svensk og norsk hedder fjäll og fjell, mere indviklet er det ikke
Og således kan The Rocky Mountains komme til at hedde De Klippiga Bergen på svensk ;O) Og så´ det ik´ engang løgn.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
9 år 11 måneder siden #10328
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Hej fjeldfolk!
Nu er projekt "Sveriges højeste og sværeste fjelde" snart klar til affyring, omend i en revideret udgave...
Grundet tidsnød bliver det fra Akka til Kvikkjokk i denne omgang, med bestigninger undervejs. Det vil sige over otte af Sveriges tretten 2000 meters toppe. Der udover håber jeg på at besøge "Galningebjerget" Pierikpakte, samt "Sveriges Matterhorn" Saitaris.
Når man nu alligevel er i Sarek er der jo også andre muligheder. Jeg tænker at besøge Sveriges højest beliggende sø på sydøstsiden af Akka, tage billeder af isfaldet på Suottasjekna (det højeste isfald i Sarek), samt forhåbentlig lidt dyresafari omkring Rapadalen og Sarvesvagge.
Jeg har allerede fået mange gode tip fra Lars (LHL) herinde fra sitet, men andre gode råd, forslag og ideer modtages gerne med tak
Nu er projekt "Sveriges højeste og sværeste fjelde" snart klar til affyring, omend i en revideret udgave...
Grundet tidsnød bliver det fra Akka til Kvikkjokk i denne omgang, med bestigninger undervejs. Det vil sige over otte af Sveriges tretten 2000 meters toppe. Der udover håber jeg på at besøge "Galningebjerget" Pierikpakte, samt "Sveriges Matterhorn" Saitaris.
Når man nu alligevel er i Sarek er der jo også andre muligheder. Jeg tænker at besøge Sveriges højest beliggende sø på sydøstsiden af Akka, tage billeder af isfaldet på Suottasjekna (det højeste isfald i Sarek), samt forhåbentlig lidt dyresafari omkring Rapadalen og Sarvesvagge.
Jeg har allerede fået mange gode tip fra Lars (LHL) herinde fra sitet, men andre gode råd, forslag og ideer modtages gerne med tak

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL, SebastianAndersen
Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333