- Modtagne Tak: 207
Kebnekaise smelter!
4 år 10 måneder siden #31892
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Kebnekaise smelter! blev oprettet af Georas
Kære fjeldvandrer
Hvis du skal på Sveriges højeste punkt, er det lige blevet en anelse mere besværligt. Meget tyder nemlig på, at Nordtoppen nu er højere end Sydtoppen:
nyheder.tv2.dk/udland/2018-08-02-sverige...r-ved-at-smelte-vaek
Jeg kommer lige fra Lapland selv, min varmeste fjeldtur nogensinde?
Hvis du skal på Sveriges højeste punkt, er det lige blevet en anelse mere besværligt. Meget tyder nemlig på, at Nordtoppen nu er højere end Sydtoppen:
nyheder.tv2.dk/udland/2018-08-02-sverige...r-ved-at-smelte-vaek
Jeg kommer lige fra Lapland selv, min varmeste fjeldtur nogensinde?
De bedste hilsner
Rasmus
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
4 år 10 måneder siden #31902
af Gurli
Gurli.
Besvaret af Gurli på emne Kebnekaise smelter!
Det har jo været forudset i mange år, men skræmmende at det pludselig går så hurtigt.
Jeg må nok indse at jeg aldrig kommer til at stå på toppen af Sverige ?
Jeg må nok indse at jeg aldrig kommer til at stå på toppen af Sverige ?
Gurli.
4 år 10 måneder siden #31907
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Besvaret af Georas på emne Kebnekaise smelter!
Hej igen, Jer der er interesserede i Kebnekaise og afsmeltning
Det var lidt interessant at skrive dette indlæg om Kebnekaise. Kort efter blev jeg kontaktet af Christian her fra Outsite, og fredag aften fik jeg lov at fortælle lidt mere om toppen på TV2 News - sjovt:)
Det var lidt interessant at skrive dette indlæg om Kebnekaise. Kort efter blev jeg kontaktet af Christian her fra Outsite, og fredag aften fik jeg lov at fortælle lidt mere om toppen på TV2 News - sjovt:)
De bedste hilsner
Rasmus
4 år 10 måneder siden #31908
af thojen
Besvaret af thojen på emne Kebnekaise smelter!
Hej Rasmus,
Fint indslag. Jeg er selv en af dem der kan huske dengang sydtoppen var 2117 m og også gik over kammen dengang, så det er spændende (og også lidt trist) at se topgletcheren helt uden sne på toppen på nuværende tidspunkt. Hvad gør dem der går Vestre eller Durlings Led? Det er vel de færreste af dem der har steigeisen med i rygsækken og det ser ud til at være umuligt at komme op uden.
mvh
Thomas
Fint indslag. Jeg er selv en af dem der kan huske dengang sydtoppen var 2117 m og også gik over kammen dengang, så det er spændende (og også lidt trist) at se topgletcheren helt uden sne på toppen på nuværende tidspunkt. Hvad gør dem der går Vestre eller Durlings Led? Det er vel de færreste af dem der har steigeisen med i rygsækken og det ser ud til at være umuligt at komme op uden.
mvh
Thomas
4 år 9 måneder siden #31913
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Besvaret af Georas på emne Kebnekaise smelter!
Hej Thomas
Tak for de pæne ord:)
Det er mit indtryk, at alle dem der kommer op til topgletsjeren, uanset rutevalg, de fortsætter op til toppen og det højeste punkt.
Sydtoppen bliver i øvrigt, hvis afsmeltningen fortsætter, overhalet af Nordtoppen, Sarek Stortop og Kaskasatjåkka, og reduceres hermed til Sveriges fjerde højeste top.
Tak for de pæne ord:)
Det er mit indtryk, at alle dem der kommer op til topgletsjeren, uanset rutevalg, de fortsætter op til toppen og det højeste punkt.
Sydtoppen bliver i øvrigt, hvis afsmeltningen fortsætter, overhalet af Nordtoppen, Sarek Stortop og Kaskasatjåkka, og reduceres hermed til Sveriges fjerde højeste top.
De bedste hilsner
Rasmus
4 år 9 måneder siden #31914
af Emilio
Besvaret af Emilio på emne Kebnekaise smelter!
I Padjelanta, hvor jeg har været i år, blev der omkring Gisuris målt 35 grader for lidt over to uger siden. Omkring samme tid lød en melding fra en vandrer jeg mødte der havde været på Kebnekaise tidligere, at man på sydtoppen havde målt over 25 grader. Der er ikke noget at sige til at isen smelter...
Jeg har også mødt flere der har haft problemer med de vad i Sarek, hvis vandstand beror på gletcherafsmeltning. En tysker druknede i et vad i Guhkesvagge, hørte jeg. Af de næsten 3 uger jeg var afsted, havde vi torden mere end hver anden dag. Mellem Låddejåhka og Arasluokta blev vi fra en skyfri himmel overrasket af torden på begge sider af passet og det kraftigste skybrud jeg nogensinde har oplevet. Alt er vist ret ekstremt i år...

Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333