Kebnekaise smelter!

Mere
4 år 9 måneder siden #31930 af LHL
Besvaret af LHL på emne Kebnekaise smelter!
Jeg tog en lille tur i år, fra Suorva gennem Vuoskellvagge til Sarektjåhkkå (og videre over Gassalahko til Ahkka).
Planen var at tage Sarektjåhkkå Nordtoppen, men jeg opgav videre fremfærd på Guhkesvagge sydside pga gletcherjokkene var helt ekstreme pga afsmeltning. Selv mindre vandløb var opsvulmede og over deres bredder, vandet løb på marken. Jeg var afsted fra 26/7 til 3/8, og ikke een dag var temperaturen under 20 grader.
Men jeg nåede da på Ahkka Stortoppen (2015 m), helt fantastisk i det flotte vejr.
Mødte forøvrigt et 'Outsite-gang' ved Änonjalme d. 3/8 :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden #31931 af Georas
Besvaret af Georas på emne Kebnekaise smelter!
Hej Lars
Det lader til at alle har haft en varm tur i år, vist undtaget dem der har været på Island!
Jeg er ikke ekspert i vejr og klima, men tiden må vise, om det bare er et ekstremt år i år, eller om det er en del af en generel tendens til et varmere klima.

Jeg ved ikke om du stadig orker at skrive artikler om dine ture Lars, men jeg ville elske at læse lidt om Vuoskellvagge og din tur på Akka!
"Outsite banden" du mødte, var vel Krister og kompagni? De var så vidt jeg er orienteret rundt om Sarek massivet, og en tur på Kisuris og Svarta Spetsen.

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

Mere
4 år 9 måneder siden #31932 af LHL
Besvaret af LHL på emne Kebnekaise smelter!
Tak Rasmus
Jeg ved godt jeg er kommet 'lidt' bagud med turberetningerne, skal nok prøve at få indhentet det hen over vinteren :-) (mangler både 2015 og 2016, udover turen i år).
Har haft en del udfordringer af forskellig art og en del andre aktiviteter også her det sidste par år, men nu skulle der gerne være mere ro på.
mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
4 år 9 måneder siden #31940 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Kebnekaise smelter!
Dejligt at se dig tilbage her i forummet Lars. Sjovt med dit møde med Outsite- gänget

Vh Søgaard
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL, solhverv

Mere
4 år 9 måneder siden #31980 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Kebnekaise smelter!
@Lars:

Det var Krister og kompagni - herunder mig ? - du mødte i kaffehytten ved Änonhjallme.

Vi havde også ekstrem varme undervejs, og ikke mindre end 4 tordenvejr, som dog heldigvis ikke kom tættere på end 2 km (men det er nu også alt rigeligt ?).
Vi var så forskånede for alt for meget vand i vandløbene, men de sidste dage stødte vi da også på vandløb, der var løbet helt over bredderne og ud over marken, og havde skabt nye forløb. Men de var små og/eller lave nok til ikke at skabe problemer.

Håber, du havde en god tur hjem - og får lyst og overskud til at skrive om dine ture!

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #32003 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Kebnekaise smelter!
Så var Heidi og jeg på tur fra 6/8 til 18/8. Vi havde nogenlunde varme de første 3 dage, sådan mellem 10-25 grader. Herefter blev det hurtigere køligt og den sidste uge så vi nysne på toppene omkring Nallo i midten af August.

Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder