Dokumentarer, film, udsendelser

Mere
9 år 5 måneder siden #14111 af morten

okj skrev:

Terje skrev: Monsen på villspor 2

5 dage med 3 stykker knækbrød...

tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/muhu...4/sesong-1/episode-2

Studser over 3 ting efter at have set udsendelsen:
1: Ligger han ikke på oppusteligt liggeunderlag i nogle af sekvenserne inde i teltet? Godt nok er han en gammel mand, men at have 2 underlag med virker som overflødigt. Det ligner snyd.

Jeg har selv altid et tyndt skumunderlag og et oppusteligt underlag med på tur, hvis nu det oppustelige skulle gå i stykker samt for at bruge skumunderlaget ved pauser og i lejren.

Helt enig i dine øvrige kommentarer, ikke så heldigt at vise den slags unoder.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #14112 af Terje
Besvaret af Terje på emne Dokumentarer, film, udsendelser

okj skrev:
Studser over 3 ting efter at have set udsendelsen:
1: Ligger han ikke på oppusteligt liggeunderlag i nogle af sekvenserne inde i teltet? Godt nok er han en gammel mand, men at have 2 underlag med virker som overflødigt. Det ligner snyd.
2: Det er dårlig pædagogik at han ikke løsner hoftebæltet på rygsækken når han vader. Det er muligt at han vader så sikkert at han er sikker på ikke at fald, men NRK burde benytte lejligheden til at understrege at alle vi andre skal kunne komme hurtigt af med rygsækken hvis vi vælter under et vad.
3: Uden redningsvest i kano på en fjord, det er bare noget man ikke gør når der er små børn der ser på.

Nogen der har spottet mere snyd?

Bortset fra det er det er det jo rigtig god underholdning, og man får lyst til at komme afsted.

Snyd?? Han bliver fulgt af en båd, da han går i kanoen på fjorden. Er der andet snyd?

Jeg bruger også 2 underlag (torsolængde...), skum underst og udendørs ved pauser, det oppustelige i teltet. Har sovet nok på tynde skumunderlag, av min ryg på bræddegulvet i shelteret og på den norske campingplads, der var lavet med gravemaskiner og stampet ud i Glomma.

Tænkte også over den med hoftebærebæltet, men synes jeg et sted har læst et argument mod at spænde hoftebærebæltet op...men kan ikke huske hvorfor. Han svømmer udemærket med rygsæk og underlag under armen i episode 1.

Men.. lad os lave en seer-storm!!! Sjovt at se, hvor glad han blev for maden - der kunne jeg fuldt følge ham.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved Terje.

Mere
9 år 5 måneder siden #14116 af Otto
Besvaret af Otto på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Jeg fatter ikke hvordan to liggeunderlag kan oppfattes som juks. Jeg bruker det selv! Hvem har sagt at man bare skal ha ett? Letthysteri-adelen?

Jeg vader også med ryggsekken festet rundt magen. Det eneste jeg løsner er brystreima, for da har jeg bare en spenne å løsne i tilfelle fall. Jeg har ikke studert episoden for å se om Monsen hadde gjort det.

Dette med redningsvest var kommentert på Fjellforum også, men noen der mente at han hadde en oppblåbar flytevest under jakka. Uansett så er jeg glad for at NRK ikke har gjort programserien til en pedagogisk øvelse. Til de som ikke liker den rå og ærlige formen programmet har, så finnes det en knapp på ALLE tv-er og nettbrett hvor man kan slå AV.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, agge, DKW, Quark

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #14117 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Dokumentarer, film, udsendelser

Otto skrev: Jeg fatter ikke hvordan to liggeunderlag kan oppfattes som juks. Jeg bruker det selv! Hvem har sagt at man bare skal ha ett? Letthysteri-adelen?

Som tidligere skrevet, bruger jeg også altid 2 underlag, et skum og et oppusteligt. Jeg synes det er en god måde, både for at have en backup, hvis det oppustelige går i stykker (har jeg prøvet med et thermarest)...og for at have et skumunderlag til at sidde på ved frokost osv. Jeg slæber gerne de ekstra 300 gram, for at være sikker på en god nattesøvn :cheer:

• okj
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #14118 af okj
Besvaret af okj på emne Dokumentarer, film, udsendelser
@Otto: 90% af de personer der ser disse udsendelser har ingen erfaringer eller viden.
Det ville fylde så lidt at Monsen havde en synlig redningsvest på, men en dag redder det liv fordi en eller anden dum knægt tager vest på fordi "sådan en bruger Monsen også"
Serien er jo alligevel meget pædagogisk når den yndige TV-vært i sin lyserøde fleece skal prøve at ro kano eller vade.

Jeg synes stadig det er god underholdning

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #14119 af LHL
Besvaret af LHL på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Helt enig, det er god underholdning, og meget mere jordnært end lignende udsendelser med Bear Grylls eller Les Stroud (som totalt mangler yndige kvindelige tv-værter :) )

Jeg har også 2 liggeunderlag med, det fine oppustelige Thermarest til at sove på, og så et billigt skumunderlag (i halv størrelse) til at sidde på.

Der er mange diskussioner angående rygsæk og vadning, alle bøgerne foreskriver at man skal vade med både bryst- og hoftebælte løst, så man hurtigt kan krænge rygsækken af hvis man falder. Det gør jeg også.

Men der er god fornuft i argumenterne om at man bedre kan holde balancen med hoftebæltet spændt, men så skal man ikke have remmen på stavene om håndledet, da disse kan komme i vejen hvis man får brug for at spænde hoftebæltet op hurtigt.

Dertil kommer at de fleste bøger og foreskrifter er nogle år gamle. I dag er de fleste rygsække nogenlunde vandtætte og derudover har man 100% vandtætte pakposer indeni rygsækken, hvilket faktisk gør at rygsækken vil holde sig flydende en rum tid.
Der er også derfor Lars Monsen svømmede med rygsækken på i første afsnit, den medvirker til at give ham opdrift.
(en vandtæt rygsæk på f.eks 80 liter skal veje mere end 80 kg før den synker)

mvh Lars
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.238 sekunder