- Modtagne Tak: 62
Dokumentarer, film, udsendelser
- Kenn
-
- Gæst
-
Terje skrev:
I program 1 skal han lige ud at svømme i koldt vand - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.
I program 2 åbner han rygsækken, 3 stykker knæk - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.
Altså programsatte, psykologiske benspænd.
Til gengæld synes jeg begge ruter, vi hidtil har set, har været rimelig udfordrende, stejlt, og en del "ur", blokmark og stenaffald på dele af ruten. Ikke snyd.
Helt rigtigt set Terje...har selv været på overlevelses kursus i mine yngre dage, og det har enormt psykologisk betydning, ikke at have mad i rygsækken, ikke at have et sikkerhedsnet og bare få krummer af nogen, når man egentlig er meget sulten og træt.
Det er ikke mange der har prøvet det, men det mønstre meget af en person, at bibeholde optimismen og gå på modet, i en sådan situation.
Omvendt bliver man også nærmest høj, når man så endelig får mad og får nærmest flere kræfter, end hvis man havde haft mad hele vejen.
Så med min baggrund, kan jeg sagtens forstå det psykologiske benspænd, Monsen får til at starte med og jeg følte med ham, for jeg har prøvet det på egen krop

/Kenn
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kenn
-
- Gæst
-
Ljunggren skrev: Det med at få mad eller ikke mad er jo individuelt. Flere, der har været på tur med mig, vil vide, at jeg sagtens kan gå uden mad i op til 3 dage og at jeg ofte springer måltider over under ture.
For nogle af os betyder det ikke at få mad i nogle dage ikke det store, men for andre har det stor betydning.
Det værste ved kun at have 3 stykker knækbrød til 3 dage er, at man er nødsaget til at smide dem væk idet det er letter helt at undvære mad end blot at få så lidt.
Set ud fra min egen erfaring vil jeg mene at Monsen er så erfaren og garvet at han bare kaster sig ud u det hele vel vidende at han sagtens kan klare både sult og koldt vand - selvom han sikkert helst vil være foruden de oplevelser
Du går alligevel så langsomt, at du knapt er over hvilestofskifte

Jeg havde nok spist alle tre knækbrød til morgenmad dagen efter...for at have kulhydrater til at komme i gang, efter et stykke tid går kroppen alligevel i fedtforbrænding og om aftenen har kroppen mest brug for genopbygnings mad såsom proteiner til søvnfasen. Derfor havde jeg nok også spist de fangede fisk til aften, inden jeg sov. Men vi er alle forskellige.
Men forskellen er nok også at han gik en del højdemeter uden kulhydrater, det er langt hårdere. På overlevelses kurset gik jeg 40 km strandvandring, efter at have fået en lille rødspætte, og før det prøvet forskellige test, med hop fra høje steder og problemløsning i et døgn, på en kop te med sukker og jeg ved hvor dybt jeg måtte grave, for at holde tempoet og humøret højt. Efter næsten to hårde døgn, på en kop te med sukker og en lille fladfisk, var mit valg en bakke leverpostej, rugbrød og 2 liter kærnemælk, for de dengang 30 kr. vi fik til mad

Ikke at forglemme at Monsen havde kæmpet et par år med Borreliose og sygdom inden disse programmer.
- Kenn
-
- Gæst
-
Ljunggren skrev: Det er måske netop fordi jeg økonomiserer med energien at jeg kan nøjes med så lidt mad som jeg faktisk spiser på turene og alligevel veje det samme efter turen som før turen, og jeg har heller ikke så meget ekstra vægt at slæbe på med mine kun 72 kg.
Good comeback

Ljunggren skrev: Men nu skal vi ikke tale om mig! Det var blot et forsøg på at illustrere at alle ikke opfatter det at gå uden mad som noget specielt så længe det ikke handler om flere dage.
Helt enig, jeg faster jo selv to gange 24 timer om ugen og i alt 36 timer med kun grøntsager (broccoli, rosenkål eller blomkål) og kød. Efter en måneds tilvænning er det faktisk forbavsende nemt at undvære stivelse og sukker og jeg overvejer faktisk at fjerne en del af de simple kulhydrater og sukker fra min fjeldtur, for jeg er ikke sikker på de gavner i længden. Det er som energidrik...et hurtigt boost også et crash senere.
Da jeg kun havde set titlen, regnede jeg med at det drejede sig om extremsport. Det gør det ikke (mest).
Der er garanteret ideer for enhver, så forskelligartede, at eksempler ville give et alt for indskrænket indtryk af bogen, at jeg vil afstå fra det. Tag den i hånden hos boghandleren eller på biblioteket og jeg vil love at du straks for gode ideer.
Skotte
- SebastianAndersen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 134

- Kenn
-
- Gæst
-
3eren var til gengæld ret god

/Kenn
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333