Dokumentarer, film, udsendelser

Mere
9 år 5 måneder siden #14507 af LHL
Besvaret af LHL på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Jeg har altid lært at et telt skal kunne modstå 3000 mm på oversejlet og 5000 mm på bunden for at man skal være sikker på at holde sig tør. Alle mine teltet overholder dette, og de har aldrig taget vand ind, selv ikke i meget kraftig slagregn. Men jeg kan godt se når jeg Googler lidt rundt at der flere steder står 1200 mm/1500 mm . . . tja . . . det har vi så måske lige set på TV ikke helt holder :) , og det påstår TNF heller ikke. De skriver 'waterresistant'.

mvh Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #14508 af Georas
Lige et dumt spørgsmål: Hvad betyder det helt nøjagtigt, når teltfabrikanten skriver fx 3000 mm vandsøjletryk?
Er det i døgnet, i timen, på en uge eller hvad?
I Danmark falder der i gennemsnit 745 mm om året, så ud fra den betragtning lyder 3000 mm jo af rigtig meget....

Og så lige en reklame: Lars Monsen skulle have holdt sig til Hilleberg telte, et Akto er både lettere, stærkere og mere vandtæt end det medbragte TNF telt. Prisen på Akto er dog steget helt skørt, fra 3849 kr sidste år på Outnorth til 4949 kr i år, en stigning på mere end 28 procent :dry:

De bedste hilsner
Rasmus

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #14510 af stokrenden
Vandsøjletrykket bruges egentlig ikke så meget til at måle "mængden" af regn et telt kan klare, men trykket af den regn som teltet kan klare.

Det kan godt regne 100mm uden at det er et problem på en vindstille dag, men i en storm hvor vanddråbernes fart bliver accelereret kan 10 mm måske gennemtrænge teltstoffet.

Edit:
Med hensyn til Monsens TNF telt så burde et telt med 1500mm HH kunne klare det meste. Det man kan opleve når det regner kraftigt i en storm er noget der på Engelsk kaldes "misting". Hvor meget små vanddråber trænger gennem teltdugen. Det minder meget om kondens og man kan ofte være i tvivl om teltet er "utæt" eller om der bare er kondens. Misting er ikke et problem så længe teltet er designet så vandet ledes ned langs siderne, og hvis man har et indertelt i solidt stof bør det slet ikke være et problem.

TNF bruger et teltstof de selv kalder Drywall, hvad det præcis er, kan jeg ikke finde ud af, men det er åbenlyst at man skal holde sig væk fra TNF telte der bruger dette teltstof!

b
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved stokrenden.
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
9 år 5 måneder siden #14512 af stokrenden
Monsen er sponsoreret af den norske butik komplettfritid.no/ så de fleste af de ting han har med kan nok købes der.

b

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #14514 af LHL
Besvaret af LHL på emne Dokumentarer, film, udsendelser

stokrenden skrev: Vandsøjletrykket bruges egentlig ikke så meget til at måle "mængden" af regn et telt kan klare, men trykket af den regn som teltet kan klare.

Det kan godt regne 100mm uden at det er et problem på en vindstille dag, men i en storm hvor vanddråbernes fart bliver accelereret kan 10 mm måske gennemtrænge teltstoffet.

Edit:
Med hensyn til Monsens TNF telt så burde et telt med 1500mm HH kunne klare det meste. Det man kan opleve når det regner kraftigt i en storm er noget der på Engelsk kaldes "misting". Hvor meget små vanddråber trænger gennem teltdugen. Det minder meget om kondens og man kan ofte være i tvivl om teltet er "utæt" eller om der bare er kondens. Misting er ikke et problem så længe teltet er designet så vandet ledes ned langs siderne, og hvis man har et indertelt i solidt stof bør det slet ikke være et problem.

TNF bruger et teltstof de selv kalder Drywall, hvad det præcis er, kan jeg ikke finde ud af, men det er åbenlyst at man skal holde sig væk fra TNF telte der bruger dette teltstof!

Jeg har oplevet misting en gang i et telt med 5000 mm - det regnede også rigtigt hårdt, det lød og føltes bestemt ikke som trommen på teltdugen, men nærmest som der stod nogen med en højtryksspuler rettet mod teltet :)

Man kunne ikke se misting, men føle det som let fugt mod ansigtet når man rettede det mod teltdugen.

Helt enig i at det normalt ikke er problem overhovedet i et godt ventileret 2-lags telt, men i et dårlig ventileret 1-lags telt, det bliver man våd om fødderne eller bagdelen :)

mvh Lars
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved LHL.

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #14515 af stokrenden
SilNylon er heller ikke et mirakelmateriale der holder sin vandtæthed for evigt, selv et dyrt Hilleberg/Helsport osv. der har en tyk 3 lags silikone belægning og et vandsøjletryk på over 3000mm kan sagtens når det har et par år på bagen trænge til en ny silikone belægning.

Man kan pensle teltet med silikone opblandet med terpentin, eller man kan få færdige produkter der er lette at spraye på:

b
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved stokrenden.

Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder