Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?

Mere
11 år 7 måneder siden #4987 af Georas
Nu måtte jeg lige se bogreolen igennem for de gamle klassikere. Min søde kone :whistle: har selvfølgelig gemt de bedste bøger bag ved "Hulebjørnens klan" og diverse Dan Brown bøger. Allerbagerst lå, lettere krøllet:
"The welsh three thousand foot challenges - a guide for walkers and hill runners" , af Roy Clayton og Ronald Turnbull.
Her oplæres man i at bevæge sig langt og hurtigt i bjergene, iført t-shirt og løbesko, man lærer at kunne ruterne udenad i hovedet så man kan bevæge sig rundt uden kort, og man lærer at spænde en drikkedunk på ryggen med en slange til munden. Det sidste gør at man føler sig som en mellemting mellem en astronaut og en patient på intensiv afdeling(særligt sidst på dagen)....
Tænk, så har jeg læst en UL bog, endda uden at opdage det B)

Mange fjeldhilsner
Georas

De bedste hilsner
Rasmus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 7 måneder siden #5009 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
Hold da kæft, tænk hvor mange udedage du har mistet ved at side med næsen i en bog :P

Listen var for lang til jeg gad læse det hele, så med risiko for at nævne en bog som allerede er nævnt... Dog fandt jeg ikke noget der henvendte sig til brugere af de højalpine områder i deres friluftsliv.

En af mine første bøger jeg købte frivilligt, og en super "håndbog". Der står ikke noget forkert i den bog, selv om enkelte metoder kan løses anderledes og traditionelt tilnærmes på en anden måde i forskellige regioner.

Mountaineering: Freedom of the hills
Udgivet af The Mountaineers Books.

Et par andre super bøger for den som vil sætte sig lidt ind i vigtige tema:

Den lille snøskredboka, skrevet af Brattlien.

Førstehjelp på tur, fjell-, høyde- og reisemedisin.
Husker ikke hvem som har redigeret bogen men der er udgivet av FriFlyt mener jeg.

Mere
11 år 7 måneder siden #5010 af Berk
Jeg anbefaler gerne en af mine ynglingsbøger..

Mot 90 grader syd af Monica Kristensen.

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 7 måneder siden #5011 af Quest
Besvaret af Quest på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?

Fjeldabe skrev: Hold da kæft, tænk hvor mange udedage du har mistet ved at side med næsen i en bog :P

Listen var for lang til jeg gad læse det hele, så med risiko for at nævne en bog som allerede er nævnt... Dog fandt jeg ikke noget der henvendte sig til brugere af de højalpine områder i deres friluftsliv.

En af mine første bøger jeg købte frivilligt, og en super "håndbog". Der står ikke noget forkert i den bog, selv om enkelte metoder kan løses anderledes og traditionelt tilnærmes på en anden måde i forskellige regioner.

Mountaineering: Freedom of the hills
Udgivet af The Mountaineers Books.

Et par andre super bøger for den som vil sætte sig lidt ind i vigtige tema:

Den lille snøskredboka, skrevet af Brattlien.

Førstehjelp på tur, fjell-, høyde- og reisemedisin.
Husker ikke hvem som har redigeret bogen men der er udgivet av FriFlyt mener jeg.

Tak for tips. Regner med at købe "Medicine for Mountaineering - And Other Wilderness Activities". Af: Zafren, Ken o.a.

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5013 af Terje
Jeg og min kammerat startede med vandring i fjeldene i 1982 - lige færdig med gymnasiet.

De første 2 gange tog vi afsted på spejdermaner, og lavede bål hver gang vi skulle tilberede mad.

Da vi havde været ved Kebnekaise sommeren 1983 kunne vi godt se det ikke rigtigt holdt, med bål og gryder - jo, under trægrænsen, men noget mere besværligt højere oppe, uden læ og større brændsel.

Min kammerat fik en bog i julegave, som (især) jeg nærlæste og lærte rigtigt meget af.

www.bokborsen.se/Stening-Per/Vandra-I-Fj...4tt-B%C3%A4ra/432498

Per Stening: Vandra i fjällen.

Så i ´84 kom vi på en god rundtur, med Trangia og bedre mad.

Senere købte jeg alle Peter Bangs bøger om emnet + kanobogen.

Har stadig til gode at læse noget af Grundsten, hans fotos er flotte.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 7 måneder siden ved Terje.

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5016 af Georas

Terje skrev: Har stadig til gode at læse noget af Grundsten, hans fotos er flotte.

Jeg kan varmt anbefale Claes Grundstens bøger. Udover de gode fotos kommer hans serie Vandra Kungsleden... med gode tips og meget fine beskrivelser af ruterne. Claes Grundsten har selv gået ca. 90 procent af de ruter han beskriver, hvilket i mine øjne gør ham til en troværdig beretter.
Sammen med Göran Palmgren har han også lavet instruktionsbogen "Fjällboken"(lidt omstændelig og nok mest for begyndere)

Peter Bang var også OK at læse, selvom det kan virke lidt flot at skrive fjeldguider efter at have været på fjeldet tre gange :unsure: .

Er man den lidt mere filosofiske "digtertype" kan jeg anbefale Tore Abrahamsons "Okända fjäll", samt "Fjällvärld. Tidlöshet og trygghet"

Mange fjeldhilsner
Georas

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 11 år 7 måneder siden ved Georas. Begrundelse: rettelse

Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder