- Modtagne Tak: 1
Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
11 år 1 måned siden #5034
af USkytte
Besvaret af USkytte på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
En dejlig bog er "Min bænk i Abisko". Reimer Bo Christensen rammer helt i plet!
Det er jo ikke som sådan en bog om, hvordan "man gør", det er mere en beskrivelse af stemninger, om hvordan det er at VÆRE der og - være på vej, ikke mindst. Det er en inspirationsbog - rigtig hyggelæsning. Og selvfølgelig giver den tip til, hvordan man tager på fjeldtur med børn - og får succes (da han rejser med sin datter).
Det er jo ikke som sådan en bog om, hvordan "man gør", det er mere en beskrivelse af stemninger, om hvordan det er at VÆRE der og - være på vej, ikke mindst. Det er en inspirationsbog - rigtig hyggelæsning. Og selvfølgelig giver den tip til, hvordan man tager på fjeldtur med børn - og får succes (da han rejser med sin datter).
Følgende bruger(e) sagde tak: Berk
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
11 år 1 måned siden #5079
af Stourup
Besvaret af Stourup på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
Der er mange gode på listen efterhånden og mange som jeg gerne skal havde læst på et tidspunkt. Freedom of the hills, Into the Wild, Førstehjelp på tur og så videre er nævnt.
Kommer selv på et par som jeg sætter stor pris på som jeg ikke tro er nævnt i endnu. Nogle af disse er jeg næsten indoktrineret til at kunne lide her på studiet i Bø, men gode vil jeg sige de er.
Friluftsveiledning vinterstid af Andre Horgen, dække en masse om at være på tur, som titlen siger med et stort fokus på at være vejleder. Jeg sætter også stor pris på denne bog fordi den er skrevet ud fra at læseren faktisk ved noget om friluftsliv og derfor kan der bygges mere på end i mange andre opslags bøger.
The Long Walk af Sławomir Rawicz, en spændene bog selvom den nok ikke er helt san.
Staying alive in Avanlance Terrain af Bruce Temper, en grundig indføring i laviner, de konsekvenser de kan få og samtidigt har forfatteren forstået at få frem nogle af de modsætninger der er indenfor det felt han arbejder med på en humoristisk måde.
til sidste vil jeg lige slå et slag for førstehjælps bogen som Fjeldabe nævnte. Jeg synes den er super god og præcis, har fået den tilrådet af både førstehjelps instruktører, sygeplejsker og læger, og så er den ikke større end den kan være med i sækken. Der er i øvrigt en revideret udgave på gaden nu. Kan bl.a. købes på Friflyt.no
Kommer selv på et par som jeg sætter stor pris på som jeg ikke tro er nævnt i endnu. Nogle af disse er jeg næsten indoktrineret til at kunne lide her på studiet i Bø, men gode vil jeg sige de er.
Friluftsveiledning vinterstid af Andre Horgen, dække en masse om at være på tur, som titlen siger med et stort fokus på at være vejleder. Jeg sætter også stor pris på denne bog fordi den er skrevet ud fra at læseren faktisk ved noget om friluftsliv og derfor kan der bygges mere på end i mange andre opslags bøger.
The Long Walk af Sławomir Rawicz, en spændene bog selvom den nok ikke er helt san.
Staying alive in Avanlance Terrain af Bruce Temper, en grundig indføring i laviner, de konsekvenser de kan få og samtidigt har forfatteren forstået at få frem nogle af de modsætninger der er indenfor det felt han arbejder med på en humoristisk måde.
til sidste vil jeg lige slå et slag for førstehjælps bogen som Fjeldabe nævnte. Jeg synes den er super god og præcis, har fået den tilrådet af både førstehjelps instruktører, sygeplejsker og læger, og så er den ikke større end den kan være med i sækken. Der er i øvrigt en revideret udgave på gaden nu. Kan bl.a. købes på Friflyt.no
- adamckenzie
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 0
11 år 1 måned siden #5164
af adamckenzie
Besvaret af adamckenzie på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
Hej Allesammen,
Længe siden
Det kan godt være at nogle af de følgende er nævnt..
Walden - Thoreau
Denne bog er bare så god. Både for de smukke beskrivelser af naturen, og for de interessante synspunkter som Thoreau fremfører. Jeg er blevet meget påvirket af denne.
Into The Wild - Krakauer
Okay, så den fortæller den tragiske historie som vi alle kender. Men derudover, går forfatteren også videre, og prøver at finde ud af hvorfor så mange (typisk unge mænd) bliver hypnotiseret af vildmarken og det med at leve livet farligt, og tage chancer.
Just Kids - Patti Smith og On the Road - Jack Kerouac
Inspiration til at komme ud og rejse, og opleve.
Alt af Jack London og Mark Twain
Røverhistorier fra nogle fantastiske fortællere
Polar cirkel bøger der handler om Nansen, Hillary, Scott, Amundsen, Shackleton
Fantastisk spændende og grusomme.
Islandske Sagaer
Mørk humor og geniale.
Længe siden

Det kan godt være at nogle af de følgende er nævnt..
Walden - Thoreau
Denne bog er bare så god. Både for de smukke beskrivelser af naturen, og for de interessante synspunkter som Thoreau fremfører. Jeg er blevet meget påvirket af denne.
Into The Wild - Krakauer
Okay, så den fortæller den tragiske historie som vi alle kender. Men derudover, går forfatteren også videre, og prøver at finde ud af hvorfor så mange (typisk unge mænd) bliver hypnotiseret af vildmarken og det med at leve livet farligt, og tage chancer.
Just Kids - Patti Smith og On the Road - Jack Kerouac
Inspiration til at komme ud og rejse, og opleve.
Alt af Jack London og Mark Twain
Røverhistorier fra nogle fantastiske fortællere
Polar cirkel bøger der handler om Nansen, Hillary, Scott, Amundsen, Shackleton
Fantastisk spændende og grusomme.
Islandske Sagaer
Mørk humor og geniale.
- Holck
-
- Bruger
-
- Fjeldvandring, havkajak, kano, klatring, telemark, langrend m.m. Udd. havkajakinstruktør 1 i DGi samt kanoinstruktør i Kanosamrådet
Less
Mere
- Modtagne Tak: 9
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6671
af Holck
"Friluftsliv er det rike liv med enkle midler" Arne Næss, miljøfilosof
Besvaret af Holck på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
Mange fine bøger der er nævnt. Jeg har efterhånden også et større bibliotek med friluftsbøger. Her er nogen af favoritterne:
- Norges tøffeste turer, Per Roger Lauritzen
- Jeger i Svalbards villmark (om Tommy Sandal) , Julie Knarvik
- Norges fjelltopper over 2000 meter, Morten Helgesen
- Havqajaq, Jes Lysgaard
- Div. bøger af Lars Monsen
- Opplevelse Villmark, Norge på langs tur/retur, Per og Bjørn Simonsen
- Norsk fjellleksikon, Per Roger Lauritzen
- Pelsjegerliv, Helge Ingstad
- Skogliv, Lars Fält og Bo Weslien
- Uteliv om vinteren, Lars Fält
- Den store kanohåndbog, Tonni Frandsen
- Børn, friluftsliv og natur, Steffen Holberg
Har også alle Peter Bangs bøger. Da jeg var barn lå de mere i mit hjem end de stod på det lokale biblioteks hylder, så dem skulle jeg jo købe da mit eget bibliotek skulle bygges op.
- Norges tøffeste turer, Per Roger Lauritzen
- Jeger i Svalbards villmark (om Tommy Sandal) , Julie Knarvik
- Norges fjelltopper over 2000 meter, Morten Helgesen
- Havqajaq, Jes Lysgaard
- Div. bøger af Lars Monsen
- Opplevelse Villmark, Norge på langs tur/retur, Per og Bjørn Simonsen
- Norsk fjellleksikon, Per Roger Lauritzen
- Pelsjegerliv, Helge Ingstad
- Skogliv, Lars Fält og Bo Weslien
- Uteliv om vinteren, Lars Fält
- Den store kanohåndbog, Tonni Frandsen
- Børn, friluftsliv og natur, Steffen Holberg
Har også alle Peter Bangs bøger. Da jeg var barn lå de mere i mit hjem end de stod på det lokale biblioteks hylder, så dem skulle jeg jo købe da mit eget bibliotek skulle bygges op.
"Friluftsliv er det rike liv med enkle midler" Arne Næss, miljøfilosof
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Holck.
10 år 11 måneder siden #6687
af Porsbøl
Besvaret af Porsbøl på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
En bog som jeg synes fortjener at blive nævnt i denne forbindelse er :
"Farlig tomands færd" af Ejnar Mikkelsen
Bogen handler om Alabama ekspeditionen til Nordøst Grønland, hvor Mikkelsen og Iversen strandede i tre år efter deres skib var skruet ned af isen.
(Det er vel også en slags BushCrafting )
God læse lyst og god Jul
Søren
"Farlig tomands færd" af Ejnar Mikkelsen
Bogen handler om Alabama ekspeditionen til Nordøst Grønland, hvor Mikkelsen og Iversen strandede i tre år efter deres skib var skruet ned af isen.
(Det er vel også en slags BushCrafting )
God læse lyst og god Jul
Søren
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
10 år 11 måneder siden #6748
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Hvad er din yndlingsbog om friluftsliv?
Tror jeg skrev den i mit første indlæg, men Den Lille Snøskredboka af Kjell Brattlien, som har været udsolgt i en periode er genudgivet, opdateret med de nyeste data fra sneskred i Norge/Verden. Brattlien er en af Norges og verdens førende eksperter på skred og arbejder for NGI med snøskred.
Den lille snøskredboka er for alle som færdes i fjellet om vinteren, og som derfor bør kunne noget om snøskred...(!)
På en enkel måde beskriver bogen det du trenger – hvad enten du går på fjellski, snesko eller driver med toppture i "bratt" terren. Bogen er lettlest, og egner sig både for dem som kan lidt/intet om snøskred og for erfarne som vil opfriske deres viden.
I forhold til alle de andre bøger omhandlende snesikkerhed jeg har læst, er dette den der præsentere emnet på den letteste måde - her kan alle være med!
Den lille snøskredboka er for alle som færdes i fjellet om vinteren, og som derfor bør kunne noget om snøskred...(!)
På en enkel måde beskriver bogen det du trenger – hvad enten du går på fjellski, snesko eller driver med toppture i "bratt" terren. Bogen er lettlest, og egner sig både for dem som kan lidt/intet om snøskred og for erfarne som vil opfriske deres viden.
I forhold til alle de andre bøger omhandlende snesikkerhed jeg har læst, er dette den der præsentere emnet på den letteste måde - her kan alle være med!
Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333