Fjeldvandring i Norge

Mere
9 år 11 måneder siden #12575 af Henrik Falden
Vi er en familie på 5 (2 voksne - 3 børn 10, 12 og 14år) der overvejer fjeldvandring i Norge til sommer, med overnatning i telt. Vi er interesseret i at høre andres erfaringer med overnatning i telt på fjeldet. Hvilken telttype? Hvor er de bedste lejrpladser? Og alt mulig andet der kunne være relevant at vide for os.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #12576 af Terje
Besvaret af Terje på emne Fjeldvandring i Norge
Et tip, mens jeg husker det: Kig på de pakkelister, der ligger her på sitet ang. fjeldture.

Overnatning i telt: Medmindre du krydser blokmark, som normalt findes i højtbeliggende pas/ steder hvor der ligger meget sne om vinteren, er det normalt relativt let at finde teltpladser i fjeldet.

Der er meget græsslette (eller hvad det nu hedder), så det gælder bare om at finde et plant sted, hvor der ikke er for fugtigt.Der kan være områder på skråninger, hvor vand render ned, og står som på hylderne i en rismark. Men ikke et stort problem, overstået efter en kilometer eller to, og ikke noget man går og bekymrer sig om.

Så vil man gerne ligge i nærheden af drikkevand, så en lejrplads bliver ofte på kanten af en sø, eller brinken af en elv eller mindre, rindende vandløb.

Telt: Mest brugt i Norden er tunneltelte, som tilbyder ok rummelighed, idet siderne er mere lodrette end i et spids- eller pyramidetelt.

Skal I køre i bil? Så er der indtil flere muligheder for at parkere oppe ved en fjeldstation (p-afgift), og på den måde være i gang med turen med det samme.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Henrik Falden

Mere
9 år 11 måneder siden #12598 af Kris
Besvaret af Kris på emne Fjeldvandring i Norge
Hej

Se Den Norske Turisforening eller deres turside

Ellers vil jeg foreslå Hardangervidda, hvor man kan finde mange forskellige sværhedsgrader.

Mvh: Kris

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #12610 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Fjeldvandring i Norge
Tunnelteltet var jo en norsk opfindelse, så mange vil nok anbefale det. Men mere generelt så tænk på at I skal have "plads nok", og det bør kunne tåle lidt vind. Om det så ender med det ene eller andet, må jo så tilpasses til behovet I har, og afhænger af hvilke krav man ellers sætter til pris, kvalitet, vægt osv.. (det behøver ikke være et 6000,- telt)

Hardangervidda er et godt bud med meget enkelt terræn. Jeg selv foretrækker mere alpine områder, Jotunheimen er et bud med masser af mærkede stier og hytter, og udsigt til store fjell og breer. Teltpladser er ikke noget problem, så længe man ikke forventer et stuegulv.
Et mere generelt råd til ruten, lad være med at planlægge for lange dagsetaper, så heller finde nogle "bonus ture" som kan flettes ind i turen hvis det viser sig at I har meget god tid. (hvis ungerne mister gejsten under vejs, gør en enkelt hytteovernatning ofte turen enklere for alle ;) ) Gå nogle "test ture" i DK med ungerne så i har en ide om hvad i kan forvente mht. distance og humør.

Et andet alternativ er jo at rejse lidt rundt og så gå småture på 2-3 dage, for så at kører til et nyt sted. Det afhænger jo af hvad I har i tankerne. En lang tur eller flere små...

Mere
9 år 11 måneder siden #12616 af Henrik Falden
Besvaret af Henrik Falden på emne Fjeldvandring i Norge
Tak for mange gode råd. Det falder godt i tråd med vores egne overvejelser. Også når der er børn med, selv om de er vant til friluftslivet og har prøvet dagsture op til 20 km (i kuperet terræn), er det ikke lige med 10 kilo oppakning og efterfølgende overskud til teltopsætning og madlavning. Vi må starte lidt roligt ud og så stige i graderne som de bliver ældre.

Mere
9 år 11 måneder siden #12635 af Otto
Besvaret af Otto på emne Fjeldvandring i Norge
Hvis det var meg som skulle på en slik tur, ville jeg faktisk valgt et lavvo-telt som var stort nok for alle. Da får man full ståhøyde, bedre plass til matlaging og koseligere å være samlet. Vektmessig blir det likt, en lavvo veier 5-7 kilo, og det gjør to tunelltelt også. Kun i det aller verste uvær ville jeg følt meg tryggere i et tunnelltelt.

Som en første tur ville jeg sett på Rondanestien. Den går fra Oslo og helt til Hjerkin, og det er flere selvbetjente hytter slik at vekten på medbragt mat kan holdes lavere. En av dere må da være DNT medlem for å få standardnøkkelen, gjerne 14-åringen, det blir billigst da. Denne delen av Norge har også mest stabilt tørt klima, men der gir jeg ingen garanti. :)
Otto

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.

Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder