- Modtagne Tak: 1
Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
- JesperVangMøller
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #25738
af JesperVangMøller
Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene? blev oprettet af JesperVangMøller
Hej,
Jeg vil høre om der er nogen her på forum, der har tips om en rute eller et område, som vil passe sig for en tur for mine døtre (nu 6 og 8 ) i de skandinaviske fjelde til næste sommer.
Jeg er selv ret erfaren i fjeldene, men jeg har aldrig rigtigt brugt de traditionelle vandre-ruter/-områder. Jeg har siden 96 vandret for at kunne fluefiske - så vandringen for min del har altid været i til tider ret ufremkommeligt og terræn og med fiskeriet som mål. Vandreruter/-stier har højest været brugt til at komme ind til et område, hvor vi så er veget af fra stierne.
Mine døtre har de sidste 2 somre plaget om at komme med på fjeldet (luksus!!!) og jeg vil gerne bygge dette næste trin på deres udelivs-oplevelser. De har dog eet ufravigeligt krav: de vil se "rigtigt" fjeld med toppe og dale og klipper ("ikke mere skov, far - vel?").
Jeg tænker mig at området/turen skal kunne klares med etapper på ca 10 km hver dag. maks 4-5 dage
Der skal gerne være fjelde/toppe - ikke nødvendigvis at vi skal op over, men som man kan se på.
Ikke for mange vad/kryds af strømme
og så må det gerne være forholdsvist let at komme til.
Vi "træner" på det med at gå distancer og de er allerede ret seje til det. Vi øver orientering med kort og kompas og de er erfarne "telt-sovere", så området behøver ikke have hytte.
Er der nogen der kan tipse om en rute eller et område der kunne passe for os?
Er der f.eks. en mulighed for at vi kunne finde noget interessant omkring Abisko? (de vil meget gerne prøve nattoget nord på - jeg har vist fortalt en del historier om det tog gennem årene
)
Eller Nikkaluokta?
Eller noget meget længere syd på?
Jeg fortsætter med at lede selv, men tænkte at der måske var nogle her på forum, som selv havde taget en tur som kunne anbefales. Jeg er som sagt lidt på bar bund i forhold til denne slags vandring.
På forhånd tak
Jesper Vang Møller
Jeg vil høre om der er nogen her på forum, der har tips om en rute eller et område, som vil passe sig for en tur for mine døtre (nu 6 og 8 ) i de skandinaviske fjelde til næste sommer.
Jeg er selv ret erfaren i fjeldene, men jeg har aldrig rigtigt brugt de traditionelle vandre-ruter/-områder. Jeg har siden 96 vandret for at kunne fluefiske - så vandringen for min del har altid været i til tider ret ufremkommeligt og terræn og med fiskeriet som mål. Vandreruter/-stier har højest været brugt til at komme ind til et område, hvor vi så er veget af fra stierne.
Mine døtre har de sidste 2 somre plaget om at komme med på fjeldet (luksus!!!) og jeg vil gerne bygge dette næste trin på deres udelivs-oplevelser. De har dog eet ufravigeligt krav: de vil se "rigtigt" fjeld med toppe og dale og klipper ("ikke mere skov, far - vel?").
Jeg tænker mig at området/turen skal kunne klares med etapper på ca 10 km hver dag. maks 4-5 dage
Der skal gerne være fjelde/toppe - ikke nødvendigvis at vi skal op over, men som man kan se på.
Ikke for mange vad/kryds af strømme
og så må det gerne være forholdsvist let at komme til.
Vi "træner" på det med at gå distancer og de er allerede ret seje til det. Vi øver orientering med kort og kompas og de er erfarne "telt-sovere", så området behøver ikke have hytte.
Er der nogen der kan tipse om en rute eller et område der kunne passe for os?
Er der f.eks. en mulighed for at vi kunne finde noget interessant omkring Abisko? (de vil meget gerne prøve nattoget nord på - jeg har vist fortalt en del historier om det tog gennem årene

Eller Nikkaluokta?
Eller noget meget længere syd på?
Jeg fortsætter med at lede selv, men tænkte at der måske var nogle her på forum, som selv havde taget en tur som kunne anbefales. Jeg er som sagt lidt på bar bund i forhold til denne slags vandring.
På forhånd tak
Jesper Vang Møller
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved JesperVangMøller.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- JesperVangMøller
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #25740
af JesperVangMøller
Besvaret af JesperVangMøller på emne Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
Tak - det vil jeg se på i aften.
Den med helikopteren vil pigerne sætte pris på, da jeg flere gange er blevet fløjet ind i et område for så at vandre/fiske ud og de vil meget gerne på sådan en tur.
Jeg tør ikke rigtigt planlægge med flere end 4-5 dages vandring og ca 10 km om dagen, så hvis der er andre der der har bud tager jeg imod med kyshånd.
Planen er at vi skal på et par to-dages ture her i sommeren, så jeg kan vurdere ca hvor langt jeg kan regne med at de kan klare at gå.
Det skal først og fremmest være sjovt jo
Den med helikopteren vil pigerne sætte pris på, da jeg flere gange er blevet fløjet ind i et område for så at vandre/fiske ud og de vil meget gerne på sådan en tur.
Jeg tør ikke rigtigt planlægge med flere end 4-5 dages vandring og ca 10 km om dagen, så hvis der er andre der der har bud tager jeg imod med kyshånd.
Planen er at vi skal på et par to-dages ture her i sommeren, så jeg kan vurdere ca hvor langt jeg kan regne med at de kan klare at gå.
Det skal først og fremmest være sjovt jo

Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved JesperVangMøller.
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #25745
af JensB
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Besvaret af JensB på emne Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
Kravet med max. 10 km pr. dag i max. 5 dage er godt nok svært at opfylde.
MEN da jeg selv startede for mange år siden, godt nok noget ældre end dine børn, lavede vi bl.a. en tur i Rondane, som jeg husker som et familievenligt område.
Prøv at studere planlægningskortet her . Man kunne måske starte i Mysusæter og gå til Rondvassbu Turisthytte (10 km), tage et par overliggerdage med dagsudflugter herfra - gode muligheder - og også muligheder for at leje båd på søen - og dernæst tilbage til Mysuseter, evt. med en afstikker til Peer Gynthytten med teltovernatning der, inden man så slutter med at gå til Mysusæter derfra. (Skal pointere, at Peer Gynt ikke er en overnatningshytte, men kun en slags kaffested med vafler o.l., som åbner en gang imellem).
Jeg tror, dette holder sig inden for kravet! Familievenligt og spektakulært på en gang!
MEN da jeg selv startede for mange år siden, godt nok noget ældre end dine børn, lavede vi bl.a. en tur i Rondane, som jeg husker som et familievenligt område.
Prøv at studere planlægningskortet her . Man kunne måske starte i Mysusæter og gå til Rondvassbu Turisthytte (10 km), tage et par overliggerdage med dagsudflugter herfra - gode muligheder - og også muligheder for at leje båd på søen - og dernæst tilbage til Mysuseter, evt. med en afstikker til Peer Gynthytten med teltovernatning der, inden man så slutter med at gå til Mysusæter derfra. (Skal pointere, at Peer Gynt ikke er en overnatningshytte, men kun en slags kaffested med vafler o.l., som åbner en gang imellem).
Jeg tror, dette holder sig inden for kravet! Familievenligt og spektakulært på en gang!
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved JensB.
6 år 11 måneder siden #25765
af Jkring
Mvh.
Jørgen
Besvaret af Jkring på emne Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
Et område jeg tror kunne egne sig til børn er Padjelanta. Det er letvandret og utroligt smukt. Der går daglige helikopterture ind i området og der er mulighed for at fiske. Det eneste problem skulle være længden på turen. Jeg mener der er ca 60 km fra Staloluokta til Änonjalme, hvor båden går tilbage til Ritsem
Mvh.
Jørgen
- JesperVangMøller
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
6 år 10 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #26102
af JesperVangMøller
Besvaret af JesperVangMøller på emne Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
Tak for de gode forslag!
Jeg smider en rejseberetning op her når vi har været på turen.
Tak for hjælpen.
Mvh
Jesper
Jeg smider en rejseberetning op her når vi har været på turen.
Tak for hjælpen.
Mvh
Jesper
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard
6 år 10 måneder siden #26107
af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Tips til rute med børn på 7 og 9 år i fjeldene?
Hvis det skulle være uden telt og med overnatninger i hytter, kunne jeg måske forstå, at det kunne være en udfordring at finde et område med max. 10 km mellem hytterne, men når I ikke er afhængige af hytter, har jeg lidt svært ved at se problemet. Mulighederne må i princippet være nærmest uendelige. En anden ting er så, at det nok bliver tungt for farmand at bære telt og lejrudstyr, selv om pigerne også selv kan bære noget. Jeg forstår, at rejsen med nattoget ikke bare er transport, men også i sig selv er en del af attraktionen. Ellers ville jeg nok have valgt et område, som man kan komme frem til noget hurtigere. Set ud fra de kriterier, er Jens' forslag slet ikke dumt. En anden mulighed kan være at tage Bergensbanen til Finse (så får I også en togrejse med) og gå enten nord for jernbanen ved Hallingskarvet eller syd for jernbanen ved Hardangerjøkelen. I skal dog ikke satse på en tur rundt om jøkelen - det når I ikke på 4-5 dage á 10 km. Tænk også på, at det er en fordel at kunne være fleksibel og lave ændringer undervejs afhængigt af dagsformen, vejret m.m.. Voksne kan måske godt have en nøje planlagt rute, som skal følges og tidsplanen holdes for at nå tilbage til den hjemtransport, man har reserveret, men med børn kunne jeg godt forestille mig, at det kan blive ret stresset, selv om det lyder til, at dine børn er friske og motiverede. Husk, det er ikke farmands ambitioner om, hvad man skal nå, der skal være afgørende.
Tid til at oprette siden: 0.225 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333