Fjeldhytte som basecamp til tur med små børn

Mere
5 år 5 måneder siden #30693 af LarsM
Hvis I vælger at gå efter Rjukan, kan I evt. indlogere jer på Kvitåvatn lige ved siden af Gaustablikk. Indtil en gang i 1980'erne var det en britisk forhenværende militærmand, der havde det, men så blev det splittet op på en masse ejerandele, der blev solgt til en kreds af danske orienteringsløbere, der kendte hinanden i forvejen. De, der har ejerandele, får derigennem en brugsret, så det benyttes meget af ejerne selv, men de lejer også ud til andre. Jeg blev i sin tid spurgt, om jeg var interesseret i en ejerandel, men jeg sagde nej tak, fordi jeg tænkte, at hvis man først har sådan en, så er det der, man altid tager hen, og så får man ikke set andet. Ved Kvitåvatn eller Gaustablikk er man oppe i terrænet syd for dalen, så hvis man skal ned til byen, skal man køre.

De gange jeg har været på Gaustatoppen, var før, tunnelbanen blev åbnet for offentligheden. Fra den store P-plads ved Stavsroi bør det være overkommeligt at gå til toppen også for en 6-årig, i hvert fald hvis I træner lidt hen over foråret og så tager det roligt opad. På hytten, der ligger lige, hvor stien kommer op på syd-enden af topryggen, sælges der vafler, og det kan måske hjælpe på motivationen. Selve toppunktet ligger et stykke længere mod nord, og når man følger ryggen derud, skifter terrænet fuldstændigt karakter i forhold til stien fra P-pladsen til hytten. Det stiger ikke så meget mere, så det er ikke tungt på samme måde, men til gengæld bliver det mere eksponeret.

I Rjukan har de også et museum, hvor man får historien om industrialiseringen i begyndelsen af 1900-tallet og om det tunge vand under 2. verdenskrig. For mig er det lidt interessant, fordi min mor er født i Rjukan i 1920'erne men kun boede der et par år som ganske lille pige. Rjukanfossen er der desværre normalt ikke meget vand i, så der er ikke så meget at se på. På Møsvatn kan man tage motorbåden ind til Mogen. Så er man inde på Hardangervidda. Man kan også komme på Hardangervidda ved at tage Krossobanen op fra selve Rjukan. Hvis man fra Rjukan kører over fjeldet mod syd til Tuddal og derfra østpå mod Notodden, kommer man til Heddal med en af de allerflotteste stavkirker. Returen kan man lægge ad vejen langs Tinnsjø.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.197 sekunder