- Modtagne Tak: 173
VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
10 år 5 måneder siden #6312
af danboron
VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN blev oprettet af danboron
Solen skinner fra en skyfri himmel, og glimter blændende, i den hvide sne, som har forvandlet skoven til et drømmeland.
Man indsnuser lykkeligt, den friske frosne morgenluft, mens man sidder i sin lune sovepose, og falder i staver over skønheden...
...PLUDSELIG får man øje på en lille hund, der glad pjatter sig vej gennem sneen, og kommer hen og hilser, og prøver at slikke een i ansigtet, og mens man grinende vælter omkuld i teltet, får man øje på ejeren, der glor forbløffet på teltet...
...og kommer hen, og kalder på hunden. Han ser ens smilende ansigt, og sender een et usikkert smil...
"Øh, undskyld, men, er det ikke HAMRENDE KOLDT.????"
Og man tøver, og svarer
"Øh, DET ved jeg ikke...JEG fryser da ikke..."
Og hans ansigt lyser op, i et forstående smil
"AHA, du har en VARM sovepose...."
"Øh, JA" siger man så...
MEN, en varm pose, er ingen garanti for en varm søvn.
For, store kondens-problemer, kan gøre alt vådt og koldt.
Så vinteren kan blive een stor kamp mod kondens, hvis man ligger i telt.
Men, i et åbent shelter, eller i en hængekøje, er kondensproblemer, et fremmedord, om vinteren.
Men TELTET, kan nu også godt holdes næsten knastørt, hvis bare man kender et par simple tricks, og er LIDT heldig, med vejret.
Så i denne tråd, opfordres alle, til at byde ind med
tips, til varm og tør overnatning,
i det DDV, Det Danske Vinterlandskab.
Dette er IKKE en UL-tråd, eller en hængekøjetråd, selvom ordene nok bliver nævnt.
Jeg forventer, at hoved focus, kommer til at dreje sig om teltning.
Ikke om snehuler, selvom de meget gerne må bringes på bane.
Og alle vores nordiske venner, er inderligt velkomne,
selvom emnet er dansk vinter. Jeg mener kulde, er vel kulde, over hele Norden, den er bare koldere nogle steder, end andre.
ORDET ER FRIT...
Man indsnuser lykkeligt, den friske frosne morgenluft, mens man sidder i sin lune sovepose, og falder i staver over skønheden...
...PLUDSELIG får man øje på en lille hund, der glad pjatter sig vej gennem sneen, og kommer hen og hilser, og prøver at slikke een i ansigtet, og mens man grinende vælter omkuld i teltet, får man øje på ejeren, der glor forbløffet på teltet...
...og kommer hen, og kalder på hunden. Han ser ens smilende ansigt, og sender een et usikkert smil...
"Øh, undskyld, men, er det ikke HAMRENDE KOLDT.????"
Og man tøver, og svarer
"Øh, DET ved jeg ikke...JEG fryser da ikke..."
Og hans ansigt lyser op, i et forstående smil
"AHA, du har en VARM sovepose...."
"Øh, JA" siger man så...

MEN, en varm pose, er ingen garanti for en varm søvn.

For, store kondens-problemer, kan gøre alt vådt og koldt.

Så vinteren kan blive een stor kamp mod kondens, hvis man ligger i telt.

Men, i et åbent shelter, eller i en hængekøje, er kondensproblemer, et fremmedord, om vinteren.

Men TELTET, kan nu også godt holdes næsten knastørt, hvis bare man kender et par simple tricks, og er LIDT heldig, med vejret.
Så i denne tråd, opfordres alle, til at byde ind med
tips, til varm og tør overnatning,
i det DDV, Det Danske Vinterlandskab.
Dette er IKKE en UL-tråd, eller en hængekøjetråd, selvom ordene nok bliver nævnt.
Jeg forventer, at hoved focus, kommer til at dreje sig om teltning.
Ikke om snehuler, selvom de meget gerne må bringes på bane.
Og alle vores nordiske venner, er inderligt velkomne,

selvom emnet er dansk vinter. Jeg mener kulde, er vel kulde, over hele Norden, den er bare koldere nogle steder, end andre.

ORDET ER FRIT...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 5 måneder siden #6315
af Berk
Besvaret af Berk på emne VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
Jeg plejer nu ikke at have de store problemer med kondens i teltet om vinteren. Men jeg har også altid åben for luft i begge ender. Hvis jeg har glemt at åbne, kan jeg der imod godt have et telt med tyndt islag på indersiden, når jeg vågner om morgenen.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
10 år 5 måneder siden #6322
af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
måske de der UL folk bare sveder mere end os andre

- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 134
10 år 5 måneder siden #6330
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
Det jeg har haft gjort i efteråret (og som jeg også vil gøre om vinteren) er at jeg har haft en klud med, som jeg har kunne fjerne kondenssen med. Ellers er det bare om at føre luft igennem teltet, og bruge alle ventalitationsmulighederne man har.
Men kondens i telte er vel bare svært at undgå når det er koldt.
Ellers med soveposen, er det bare om at hænge den til tørre når man kan komme til det
Men kondens i telte er vel bare svært at undgå når det er koldt.
Ellers med soveposen, er det bare om at hænge den til tørre når man kan komme til det

10 år 5 måneder siden #6335
af hvaså
Besvaret af hvaså på emne VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
Jeg sover på ryggen og i frostvejr har jeg oplevet, at min sovepose blev våd over brystet. Dette kan elimineres ved at bære en "hagesmæk" oven på/ud over posen, til at fange min ånde.
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, danboron
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
10 år 5 måneder siden #6337
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
Altså hvis det er koldt som i frost, er kondens jo ikke bare kondens... Det bliver jo rim på indersiden af yderteltet. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har sovet ude om vinteren i Danmark i telt, men når det er rigtig koldt er det jo tocifret kuldegrader også i DK, ikk?
Jeg gør det at jeg tager en gryde eller noget ligende og skraber så meget rim af jeg kan, først i forteltet, så alt det jeg kan nå i resten af teltet, INDEN jeg fyrer brænderen op. Da bliver det faktisk meget begrenset med fugt når teltet bliver varmt.
Når det er rigtig koldt, hvad enten det er i DK eller N er den relative luftfugtighed også meget lavere, så soveposen kan også blive tør af en luftetur i minus 25, eller bare ved at ligge lidt inde i teltet.
For mig udgør udånding også det "største" kondensproblem, men har aldrig oplevet at det ikke er tørt når jeg pakker posen sammen.
Når det så er sagt ville jeg aldrig tage telt med på "skovtur", med en presenning og et godt bål klare man alt.
Jeg gør det at jeg tager en gryde eller noget ligende og skraber så meget rim af jeg kan, først i forteltet, så alt det jeg kan nå i resten af teltet, INDEN jeg fyrer brænderen op. Da bliver det faktisk meget begrenset med fugt når teltet bliver varmt.
Når det er rigtig koldt, hvad enten det er i DK eller N er den relative luftfugtighed også meget lavere, så soveposen kan også blive tør af en luftetur i minus 25, eller bare ved at ligge lidt inde i teltet.
For mig udgør udånding også det "største" kondensproblem, men har aldrig oplevet at det ikke er tørt når jeg pakker posen sammen.
Når det så er sagt ville jeg aldrig tage telt med på "skovtur", med en presenning og et godt bål klare man alt.
Tid til at oprette siden: 0.275 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333