- Modtagne Tak: 39
VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN
Inden man kryber i posen, kan man tage sig en hurtig "trucker vask" med en våd / KOLD vaskeklud - Det sætter gang i blodomløbet.....efter et minuts tid

En ting der stjæler en del varme i løbet af natten, er hvis man er nød til at forlade posen for at lade vandet.
Den / de ture kan man undgå ved at medbringe eks. en 1 liters Nalgene flaske - med bred åbning

Mvh. Morten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
mikkel skrev: Men Bear grylls style så bare tis i din feltflaske og skyl den dagen efter.
Hvis det skal være Bear Grylls style så skyller man ikke flasken, men får slukket sin morgentørst.
b
Brianmanden skrev: Rent praktisk.. hvordan håndteres sådan en varm sten ? Jeg er med på at man kan lave et par pinde og bruge dem - enten som spisepinde i stor stil eller bundet sammen i enden og brugt som en nøddeknækker. Men hvad så bagefter ? Lægger man stenen over i et (fåre)skind ?
Hvor stor skal stenen være ? Som en knyttet hånd, en håndbold eller ?
Jeg har bare brugt en kæp til at rage den ud af bålet.
Når jeg så kunne have min hånd på stenen i ca 3 sek. syntes jeg den er var tilpas.
Så proppede jeg den ned i soveposen. Og kravlede selv derefter der i.
Jeg sov altid ved siden af bålet. Så jeg skulle ikke håndtere den ret langt.
Men du kan jo tage hænderne under din jakke/skjorte og bære den hvor hen du vil?
Grunden til jeg skriver i da-tid; er at jeg nu sover i hængekøje, ...og der tror jeg ikke det er til at styre!
Stenene jeg har brugt har været på ca fodboldstørrelse.
Men mindre kan da også gøre det. De er bare ikke varme lige så længe.
Jeg gør, og har lært spejderne at gøre det samme:
Medbring en gammel uldsok. En stor en af slagsen, og rigtig uld, ikke alt muligt andet. En nævestor sten i bålet når man alligevel laver maden og ér der. Så lige umiddelbart inden sengetid rages stenen ud, og puttes i uldsokken, og derefter i soveposen. Vent så 20 minutters tid inden du hopper ned til den, for den bliver sgu varm.
Det giver liiidt for meget varme den første times tid. Fornuftig varme de næste 2, og derefter smider du den ud af posen for den er egentlig lidt træls at ligge med.

Ja, varme sten, en perfekt "varmedunk", på turen...
Nu, også til hængekøjer...

Siden jeg gik over til hængekøje, har jeg nu ikke frosset...
Men, til hængekøjen, lavede jeg jo også, en underquilt, da det begyndte at blive vinter.
Almindeligt, skumunderlag, virkede jo fint, men jeg var altid lidt fugtig på ryggen, om morgenen.
Hvilket IKKE, er godt, om vinteren...
Men underquilten, giver en "åndbar isolering", så nu er jeg altid knastør på ryggen, når jeg vågner.
NÅR jeg lægger mig i køjen, med ALT tøjet på, (åndbart), og nærmest bruger soveposen, som et dyne, over mig, kan jeg let regulere temperaturen, hvis det bliver for varmt, ved at skubbe soveposen lidt til side.....
Der er enkelte, der har nævnt, at de nok ville blive drivvåde, at at sove, med alt tøjet på, i soveposen...
Det er da altid en risiko, men, så har man jo bare taget FOR meget tøj på i posen...
Eller ligget på underlag, som ikke kunne ånde/suge nok...
Da jeg brugte skumunderlag, om vinteren, lagde jeg altid et tykt fleecetæppe dobbelt, oven på skum underlaget, for det kan suge det MESTE af fugten fra ryggen... Og så, det blanke redningstæppe UNDER skumunderlaget...
... HVIS det var koldt nok...

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333