VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN

Mere
10 år 8 måneder siden #7337 af SebastianAndersen
Så når du nu ligger i høngekøje om vinteren, så bruger du underquilt, og ikke længere et liggeunderlag også?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 8 måneder siden #7340 af DKW
Underquilt var også én af de første ting jeg lavede mig til hængekøjen. Blev lavet af en poncho-liner fra overskudslager, fordi de faktisk isolerer rimelig fornuftigt, og endda gør det selvom de er drivvåde.

Jeg har så lavet den justerbar til punktet hvor det næsten er latterligt, for at have de bedste muligheder for at ligge "helt rigtigt" hvad angår temp.
Jeg bruger så en clark hængekøje, så skulle det blive koldere end hvad UQ'en kan klare, så er der altid de 6 lommer under køjen jeg kan fylde også.

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 8 måneder siden #7359 af BVinbech
har efterhånden fået færdiggjort min første diy hængekøje og efter de første hæng i den må jeg konstatere at den er fantastisk :woohoo:

havde dog tænkt at bruge den med underlag i stedet for underquilt .. men må bare erkende at komforten uden underlag er bare så meget bedre at jeg har skiftet mening :S

DKW hvor koldt skal det være før du ikke kan nøjes med din underquilt mere, har nemlig tænkt selv at lave en magen til, og bruge den forår,sommer og efterår. B)

Mere
10 år 8 måneder siden #7361 af DKW
Meget koldt bvinbech.

Har været på flere vinterheiks med spejderne med ned til omkring de 20 frostgrader. Ved de temperaturer er UQ'en IKKE nok længere, hvis den står alene (forstået som sammen med mine 6 underlommer i clarken)

Men ned til en 5-6-7 frostgrader er normalvis ikke et problem.

Jeg foretrækker af én eller anden årsag dog at have underlaget i også. Ikke af isoleringsårsager, men for komfortens skyld. Og dét er måske en anelse unormalt ift. de fleste.
Som liggeunderlag bruger jeg et ganske almindeligt skumunderlag fra Asivik. Der er tilpas "greb" i til at man (og underlaget) ikke rutcher rundt.

Skulle jeg ændre noget på den i dag, var det nok at lave større løbegange til elastiksnorene og faldskærmslinerne jeg har brugt, samt at sy den så fyldgangene ligger på skrå... Måske endda lave den så jeg kan lægge 2 sammen, for dobbelt isolering.

Ja man ahr vel lov at drømme :whistle: Nu har det været en prototype i 4-5 år, så jeg tvivler på jeg får gjort noge ved den alligevel, eftersom den jo faktisk fungerer fint som den er.

Følgende bruger(e) sagde tak: BVinbech, danboron

Mere
10 år 8 måneder siden #7362 af danboron
Sebastian skrev

Så når du nu ligger i høngekøje om vinteren, så bruger du underquilt, og ikke længere et liggeunderlag også?

Både, og, Sebastian... B)
Min underquilt dækker fra nakken, til knæene, og så har jeg et kort stykke skumunderlag, resten af vejen.
Det stykke skum, jeg alligevel tager med, som siddeunderlag ved bålet... ;)

BVinbech skrev

har efterhånden fået færdiggjort min første diy hængekøje og efter de første hæng i den må jeg konstatere at den er fantastisk

DET kan jeg lide at høre BVinbech... :woohoo:

Og du røg også på UQ vognen, ;) ja, det ER jo den rareste løsning...

Lad mig nævne, at jeg prøvede to andre løsninger først.

Først en, hvor to fleecetæpper var syet direkte på køjen. Ulempen var, det kunne ikke reguleres, efter temperaturen. Og var tungt, i forhold til isoleringen.

Så en, af en "tæppesovepose", der bare blev lynet helt op. Og hængt op nedenunder køjen. Og i HEL længde. Det fungerede meget godt.
Men kun til frysepunktet, og det var stadig ret tungt.

Så nu har jeg den "vægt-tunede" model, altså trekvart længde, og afpasset bredde, og så med tykkere isolering, (fiberfyld, fra en hovedpude)
Vægt ca 340gram, plus 80gram for siddeundelaget.

Men, er man ligeglad med vægten, vil jeg da anbefale at underquilten, har hel længde, til de kolde vinterture.

Men en trekvart-UQ Kan jo også bruges sammen med et helt skum underlag, så underquilten varmer ekstra, under kroppen, OG omkring skuldrende.

Svagheden, ved et almindeligt liggeunderlag i en hængekøje, er at de ikke er brede nok til at gå op omkring skuldrene, og armene, så man fryser måske om skuldrene... :(

Men, BVinbech, det kunne være sjovt, hvis du smed et par billeder, på DIY Hængekøjetråden... af din nye køje... :)

Og DKW, du måtte da MEGET gerne smide et billede af din clark-køje, med DIY underquilt, også gerne et, så man kan se underquiltens justerbare, ophæng :)

Forresten, en poncho-liner, er de lavet af Fleece, eller hvad...?

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

Mere
10 år 8 måneder siden - 10 år 8 måneder siden #7365 af Don
Warbonnet Blackbird. 2 lags.
Vinterunderquilt fra Ukhammocks.
I fodenden (boksen) bruger jeg et Isomat underlag, jeg har lagt bukket på midten og tapet sammen.
Det næste jeg skal have er en lettere/mindre tarp.

Men med hensyn til pads:
Shug har en simpel hjemmesyet hjælpetingest han kalder The Spe.
Kan ses i slutningen af denne video:

Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Don. Begrundelse: tilføjelse af bl.a billede

Tid til at oprette siden: 0.234 sekunder