- Modtagne Tak: 131
VINTER-TIPS og COOL FACTS - om VARM SØVN

Nææ er et fiber tæppe link her
www.417.dk/shop/search-1.html?keyword=poncholiner
mvh Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fibertæppe, altså nærmest et vatteret tæppe... (engelsk=quilt) Ok, KLART en bedre løsning, end fleecetæpper... Og typisk ca 2m lange, og 1,5m brede
Så HOPPER min lille UL-djævel ivrigt, og siger at en Underquilt HØJST behøver, at være 80cm bred, og endda kun ved skuldrene. Så HAN står parat med saks, og symaskine, for at klippe de midterste 70cm væk, og køre en tur med symaskinen, så der kommer en syning, langs midten... DADA 300g sparet...

MEN, nu har jeg stillet ham udenfor i kulden, så han husker, at i DENNE tråd, gælder det om at holde varmen...

For en UnderQuilt, som har samme bredde som hængekøjen, betyder både, at man ALTID er dækket nedefra, uanset hvor meget man vender sig i nattens løb.
OG den lukker bedre af for vinden, så det ikke suser, mellem hængekøjen, og underquilten.
Desuden, har man fuld isolation, når man sidder i køjen som i en lænestol, med fødderne på jorden... Ellers kan DET hurtigt blive en kold fornøjelse...
En minimal UnderQuilt, 3/4, 80cm bred i den ene ende, og 60cm bred i den anden, og kun 120cm lang, som min, virker nok bedst til folk, der opdager, at de sover fast, på ryggen, lige til de vågner friske og udhvilede.

Hvilket MANGE oplever, når de sover korrekt i hængekøjen, (altså på skrå).
EN fordel, ved en let, 3/4 underquilt, er, at den er lettere at hænge op i elastik-snor, så den hænger perfekt, blødt, trykket mod kroppen, når man ligger, eller sidder...
Men, nogle fortrækker at kunne sove på siden, (undertegnede, af og til), og SÅ stikker knæene udenfor en smal Quilt... , hvis man har lange knæ... (som undertegnede). Og SÅ er man tvunget til at lægge noget (handsker, e.l.) mellem køjestoffet, og knæet, for ikke at få isknæ...
Jeg tror, inspireret af bl.a. DKW, at min næste UQ, skal være bredere, 110, hele vejen, så jeg undgår isknæ... Og tyndere, som en poncholiner.
Men 3/4- længden beholder jeg nok.

Men DKW, må jeg lige spørge... Når du skriver, at din Clark, med poncho-liner er god, til minus 4-6, med lommerne under køjen, mener du med tomme lommer.?
Og, øøh, hvilket "nattøj", bruger du, i den sammenhæng.?
Og, til den "nye læser"... Visse hængekøjer, er lavet med dobbelt bund, så liggeunderlag, eller anden isolering, kan placeres mellem lagene..
Clark-køjen, har også dobbelt bund, men syet i sektioner, som lommer. Man kan så stoppe tøj, grej, eller blade, i lommerne, for at få isolering...
En RET snedig løsning...

Skal nok kaste lidt billeder på nettet efter næste gang jeg har været ude med den

har lige færdiggjort whoopie sling så skal da ud og ha den hængt op så jeg ka se om det holder

skal nok huske kameraet

Du er gået hele vejen....

Glæder mig til billederne, og JA, helst på DIY -tråden.

Men billeder af underquilt, til vinterbrug, og lidt forklarende tekst, er BÅDE aktuelle i denne tråd, OG i DIY tråden

danboron skrev: Jeg tror, inspireret af bl.a. DKW, at min næste UQ, skal være bredere, 110, hele vejen, så jeg undgår isknæ... Og tyndere, som en poncholiner.
Men 3/4- længden beholder jeg nok.
Men DKW, må jeg lige spørge... Når du skriver, at din Clark, med poncho-liner er god, til minus 4-6, med lommerne under køjen, mener du med tomme lommer.?
Og, øøh, hvilket "nattøj", bruger du, i den sammenhæng.?
Clark-køjen, har også dobbelt bund, men syet i sektioner, som lommer. Man kan så stoppe tøj, grej, eller blade, i lommerne, for at få isolering...
En RET snedig løsning...
Jeg foretrækker bestemt den fulde bredde jeg får fra poncholineren. Nok fordi jeg oftest sover på siden, men også fordi det, som du nævner, faktisk skærmer en del når UQ'en går lidt op på siderne. Min er så måske til den lidt brede side for den er faktisk en anelse bredere end hængekøjen. hehe.
Jeg har stort set aldrig tomme lommer i clarken. ELler jo, det har jeg, enkelte af dem i hvert fald. Men alt hvad jeg ikke har på når jeg sover, ryger generelt i lommerne. Mine langskaftede støvler i én lomme, jakken i en anden, spejderuniformen og bukserne i en tredje, osv.
Det eneste jeg normalt har på i soveposen, er en t-shirt, underbukser, og et par tykke vamsede uldsokker.
De fleste vinterheiks vi har været afsted på, har vi været heldige med vejret
. Heldige i den forstand at vi snakker omkring -12 til -15 grader. Og hér er liggeunderlag eftr min mening en nødvendighed. +At jeg så lukker klimaskærmen lidt til på clarken. Og dén giver faktisk meget.
Og ja. Clarken er lidt genialt designet hvad det her angår. Men det er dælme også en noget tungere løsning.
Jeg har faktisk ikke ét eneste billede af selve justeringsmulighederne og måden det hele er fastgjort på, men jeg har da et billede af køjen med UQ'en påmonteret og hævet helt op til køjen.
alt det med dansk sløringsmønster er UQ'en. Og den eneste årsag til at det er sløringsmønstret er at dét var hvad jeg havde da jeg havde brug for at lave den. I dag havde jeg nok valgt en i ensfarvet.
Man kan lige ane mini-karabinerne i begge ender. Der er så i fodenden syet velcro på, fordi den slags er clarken udstyret med fra fabrikken i fodenden.
På siderne er der i hver ende en løkke i clarken, hvori UQ'en er fastgjort med endnu et par mini-karabinere, der er forbundet til hinanden med elastiksor igennem løbegangene i poncholineren. I hovedenden har jeg så gjort det sådan at jeg kan flytte karabineren i siden et eller 2 huller, for at hæve eller sænke UQ'en. (hvilket man kan ane på det øverste billede, pga. den fold man kan se i den fjerne ende af køjen (hovedenden))
Men jeg skal nok få taget et par bedre billeder der viser netop dét på et tidspunkt.

Takker for billederne.
Man får bare lyst til at hoppe op i køjen, og nyde livet...

Du nævner, at den ikke er LET... Det er da også min opfattelse... Men jeg tjekkede lige, og den store model, med Weathershield, vejer kun 1,4kg, nutildags...

Og til dem som ikke kender Weathershield...
Weathershield, er en "vinter-ting" på Clarkkøjerne...
Et stykke stof, som kan dække myggenettet, så der bliver HELT læ, i køjen... hvis man ønsker det...

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333