Kniv eller økse?

Mere
10 år 5 måneder siden #6550 af Malte59
Kniv eller økse? blev oprettet af Malte59
Der er ret stille herinde i Bushcraft (underligt navn!) - og vi har vist ikke sådan en tråd på det nye outsite, så mon ikke det er på tide? B)

Valget mellem kniv og økse - det er et tema, som har trukket megen spalteplads på diverse outdoor fora.
Som med så meget andet, så er det ganske givet fordele og ulemper ved begge, og mange bruger med glæde begge redskaber til forberedelse af båltræ. Jeg har tidligere brugt en Gränsfors vildmarks økse meget, men jeg er efterhånden gået mere og mere over til i stedet at bruge kniv til at flække træ med. Det hænger bl.a. sammen med, at jeg ofte færdes i naturen med unge mennesker, som meget lettere kommer seriøst til skade med en økse, end de gør med en baton og en kniv.

Man kan flække blødt træ med enhver kniv - når jeg alligevel foretrækker en solid sag til formålet er det fordi man sommetider finder nedfaldstræ, som er meget hårdt - også i danske skove:

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #6553 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Kniv eller økse?
De gange jeg har haft lavet bål på tur (hvilket ikke sker særlig ofte igen), har jeg da godt kunne være lidt småtræt af at jeg ikke har haft en økse med mig. Har dog fået mig en foldesav som bestemt også gør arbejdet :)
Normalt har jeg en lille Gerber kniv med. Den fungerer til lidt af hvert, dog ikke decideret bushcraft. Det er ikke en så kraftig kniv.
Men som du jo viser på billedet, kan en kniv sagtens bruges til samme formål. Men ja, når det kommer til nedfaldstræ, så er det noget mere besværligt.

Selvom jeg da godt har kunne bruge en økse de gange jeg har haft lavet bål, vil jeg nok ikke slæbe en med. Sådan har jeg det sådan set også lidt, med min foldesav (fejlkøb, måske?) Jeg laver nok for lidt bål, til at jeg vil anskaffe mig og tage en med, ha :)

Mere
10 år 5 måneder siden #6555 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Kniv eller økse?
Hej Sebastian

En foldesav er fin til at dele træ i passende stykker med. I længden er det trættende at hugge dem over - men det er fedt at kunne flække træ når man skal lave et bål .. og der kommer så enten øksen eller en lidt kraftigere kniv ind i billedet. Både øksen og kniven kan også bruges til at lave finere flis til optænding med :)

venligst
Martin

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #6556 af MS
Besvaret af MS på emne Kniv eller økse?

Malte59 skrev: Der er ret stille herinde i Bushcraft (underligt navn!)

Det er du ikke den eneste der har bemærket.
Der var en håndfuld bushcraftere - i mangel på bedre dansk betegnelse ;) fra det gamle forum der er sprunget fra, desværre.

Men der er vist også kommet et par nye til, ser det ud til fra interessen om et bushcraft kursus.

Men for ikke at kapre din tråd Martin, laver jeg lige ved lejlighed en anden :)

Mht. denne tråds emne kniv eller økse:

Ud fra mit eget behov på ture, slæber jeg ikke en økse med, men nøjes med en kniv.
Hvis jeg laver bål på tur, plejer jeg at finde hvad jeg skal bruge i skovbunden, af småpinde / grene - jeg benytter mig stort set aldrig af det brænde ( hvis der ellers er noget i forbindelse med de etablerede bålpladser :huh: )
Så jeg klarer mig med evt. små bål eller min Bushcooker.

Den type brænde kan sagtens forberedes ved batoning med kniven.

Ude i min baghave har jeg en fast bålplads, der bruger jeg flittigt min Granfors økse på indkøbt brænde, da det ofte er lidt større bål jeg laver der.

Mvh. Morten
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved MS.

Mere
10 år 5 måneder siden #6557 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Kniv eller økse?

MS skrev:
Hvis jeg laver bål på tur, plejer jeg at finde hvad jeg skal bruge i skovbunden, af småpinde / grene - jeg benytter mig stort set aldrig af det brænde ( hvis der ellers er noget i forbindelse med de etablerede bålpladser :huh: )
Så jeg klarer mig med evt. små bål eller min Bushcooker.

Mvh. Morten

Din buskcooker - er det den fra Ikea? :)
Med hensyn til egnet træ - så bruger jeg skov- og naturstyrelsens primitive overnatningspladser ret ofte (man kan ikke regne med, at der er andet end en bålplads - men det er der så til gengæld! :) ). De ligger typisk i skov der ikke dyrkes intensivt, og derfor er der masser af egnet nedfaldstræ - også lige omkring pladsen.
Det træ jeg bruger på billederne i det første indlæg er samlet på under 5 minutter i en radius af 50 meter fra pladsen, der iøvrigt ligger i en smuk og meget øde skov ved Bagenkop på Langeland :)

Mere
10 år 5 måneder siden #6558 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Kniv eller økse?

Malte59 skrev: Hej Sebastian

En foldesav er fin til at dele træ i passende stykker med. I længden er det trættende at hugge dem over - men det er fedt at kunne flække træ når man skal lave et bål .. og der kommer så enten øksen eller en lidt kraftigere kniv ind i billedet. Både øksen og kniven kan også bruges til at lave finere flis til optænding med :)

venligst
Martin

Nemlig, øksen er super til det. Min kniv fungerer lige til at jeg kan lave finere flis med, så det går med den :)
Selvom det nok ville være lettere med en økse eller større kniv. Men der nu heller ikke nogen som har sagt det skal være nemt B)

Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder