- Modtagne Tak: 39
Bushcraftere på Outsite
10 år 5 måneder siden #6562
af MS
Bushcraftere på Outsite blev oprettet af MS
Katagorien bushcraft - naturnært friluftliv eller skulle vi blot kalde det primitivt friluftliv, har været representeret her på siden i nogle år efterhånden.
Det har stået lidt sløjt til med aktiviteten i emnet efter at den nye version af Outsite kom i luften - det skulle der gerne rådes bod på nu
Så hvis det er et emne der interessere dig - i større eller mindre grad - så byd ind i denne tråd med hvordan du praktisere det, hvor længe du har gjort det eller måske hvad der fik dig igang.
Eventuelle medlemmer, som slet ikke kan se fasinationen af de primitive færdigheder er der selvfølgelig også plads til - bare ikke i denne tråd
Og hvis jeg selv skulle starte....Jeg har skrevet lidt på min profil - det gider jeg ikke copypaste her
- men skulle jeg tilføje noget, så skulle det være :
Det bedste er at tage på tur i 1- 4 dage i en af de større statsskove som er indenfor rækkevidde, sove under tarp - eller hvis det kan lade sig gøre at få lov til - at bygge en primitiv konstruktion af forhånden værende matrialer fra skovbunden.
Fra sådan et udgangspunkt går jeg gerne på opdagelse, prøver at at få så meget viden som jeg kan ud fra hvad man støder på undervejs af både dyr, planter og lokale seværdigheder, bakket op af en medbragt fagbog eller to.
Hvis der skulle være noget egnet fiskevand i nærheden, gør det heller ikke noget - der kunne jo være en Abbore til mig
En gang imellem sker det også at kosten bliver suppleret med noget egnet fra planteriget.
Hjemme i baghaven står den tit på bål-hygge og mad, div. snitterier af skeer og andre redskaber. Fremstilling af ild på forskellige måder eks.ildbor eller flint og stål.
Jeg har også eksperimenteret lidt med fremstilling af flinteredskaber, dog uden resultater der ville gøre Flintstone misundelig, men det har da bevirket at der er steder i haven jeg ikke går barfodet
Når tiden er til det, læser jeg hvad jeg kan komme til af litteratur af relevant betydning eller nørder video'er på youtube, sådan henter jeg bla. inspiration og viden til emner jeg gerne vil lære.
Mvh. Morten
Det har stået lidt sløjt til med aktiviteten i emnet efter at den nye version af Outsite kom i luften - det skulle der gerne rådes bod på nu

Så hvis det er et emne der interessere dig - i større eller mindre grad - så byd ind i denne tråd med hvordan du praktisere det, hvor længe du har gjort det eller måske hvad der fik dig igang.
Eventuelle medlemmer, som slet ikke kan se fasinationen af de primitive færdigheder er der selvfølgelig også plads til - bare ikke i denne tråd

Og hvis jeg selv skulle starte....Jeg har skrevet lidt på min profil - det gider jeg ikke copypaste her

Det bedste er at tage på tur i 1- 4 dage i en af de større statsskove som er indenfor rækkevidde, sove under tarp - eller hvis det kan lade sig gøre at få lov til - at bygge en primitiv konstruktion af forhånden værende matrialer fra skovbunden.
Fra sådan et udgangspunkt går jeg gerne på opdagelse, prøver at at få så meget viden som jeg kan ud fra hvad man støder på undervejs af både dyr, planter og lokale seværdigheder, bakket op af en medbragt fagbog eller to.
Hvis der skulle være noget egnet fiskevand i nærheden, gør det heller ikke noget - der kunne jo være en Abbore til mig

En gang imellem sker det også at kosten bliver suppleret med noget egnet fra planteriget.
Hjemme i baghaven står den tit på bål-hygge og mad, div. snitterier af skeer og andre redskaber. Fremstilling af ild på forskellige måder eks.ildbor eller flint og stål.
Jeg har også eksperimenteret lidt med fremstilling af flinteredskaber, dog uden resultater der ville gøre Flintstone misundelig, men det har da bevirket at der er steder i haven jeg ikke går barfodet

Når tiden er til det, læser jeg hvad jeg kan komme til af litteratur af relevant betydning eller nørder video'er på youtube, sådan henter jeg bla. inspiration og viden til emner jeg gerne vil lære.
Mvh. Morten
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #6567
af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite
En af de store fornøjelser ved primitivt friluftsliv kan være at finde sin mad i naturen.
Et eksempel kan være svampe. Den danske svampefauna er stor og uoverskuelig - løsningen kan være at udvælge nogle få udbredte (og forholdsvis let genkendelige) svampe - og så holde sig til dem!
Min egen liste ser sådan ud:
Karl-Johan, almindelig- og tragt Kantarel, Østershat, mark-, vej- og havechampignon, almindelig blækhat og (ung) støvbold.
Nogle mælke- og skørhatte er gode, men de er svære at kende fra hinanden.
Hvis du er uerfaren med svampe .. så check lige grøn og hvid fluesvamp samt stenmorkel - dem kan man dø af at spise
En anden kilde til et pragtmåltid er blåmusling - de koges, og dem der ikke har åbnet sig kasseres ....
Ramsløg er dejlige - men de kan let forveksles med giftige planter (f.ex. liljekonval) af uerfarne .. så tjek lige inden de forsøges..
venligst
Martin
Et eksempel kan være svampe. Den danske svampefauna er stor og uoverskuelig - løsningen kan være at udvælge nogle få udbredte (og forholdsvis let genkendelige) svampe - og så holde sig til dem!
Min egen liste ser sådan ud:
Karl-Johan, almindelig- og tragt Kantarel, Østershat, mark-, vej- og havechampignon, almindelig blækhat og (ung) støvbold.
Nogle mælke- og skørhatte er gode, men de er svære at kende fra hinanden.
Hvis du er uerfaren med svampe .. så check lige grøn og hvid fluesvamp samt stenmorkel - dem kan man dø af at spise

En anden kilde til et pragtmåltid er blåmusling - de koges, og dem der ikke har åbnet sig kasseres ....
Ramsløg er dejlige - men de kan let forveksles med giftige planter (f.ex. liljekonval) af uerfarne .. så tjek lige inden de forsøges..
venligst
Martin
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Malte59.
10 år 5 måneder siden #6569
af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Ramsløg er fantastiske.
Heldigvis er man ikke i tvivl om hvad man har fundet, hvis man nulre den.
Ramsløg dufter kraftigt af løg.
Liljekonval lugter svagt syntetisk.
Pt. er jeg ved at forsøge at finde Chaga.
Hvilket jeg desværre ikke har haft det store held med endnu.
Jeg har undersøgt rigtig mange birkeknuder.
Jeg tror jeg har fundet en, men både træ og svamp er placeret ret så uheldigt.
Jeg er interesseret i den både som antænding men også dens smag og påståede egenskaber.
Min største (bushcraft) interesse er: antænding, ild, bål, fordele ved forskellige opbygninger heraf, forlængelse, indsamling af materialer og deres egenskaber i forhold til ovenstående.

Generelt syntes jeg alt vedrørende overlevelse og levelse (kan man sige det) i naturen er interessant.
Planter: Jeg er en amøbe her!
Og i bund og grund pissebange for at blive bidt af det.
(min nysgerrighed kan få mig i problemer)
Heldigvis er man ikke i tvivl om hvad man har fundet, hvis man nulre den.
Ramsløg dufter kraftigt af løg.
Liljekonval lugter svagt syntetisk.
Pt. er jeg ved at forsøge at finde Chaga.
Hvilket jeg desværre ikke har haft det store held med endnu.
Jeg har undersøgt rigtig mange birkeknuder.

Jeg tror jeg har fundet en, men både træ og svamp er placeret ret så uheldigt.
Jeg er interesseret i den både som antænding men også dens smag og påståede egenskaber.
Min største (bushcraft) interesse er: antænding, ild, bål, fordele ved forskellige opbygninger heraf, forlængelse, indsamling af materialer og deres egenskaber i forhold til ovenstående.

Generelt syntes jeg alt vedrørende overlevelse og levelse (kan man sige det) i naturen er interessant.
Planter: Jeg er en amøbe her!
Og i bund og grund pissebange for at blive bidt af det.
(min nysgerrighed kan få mig i problemer)
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 134
10 år 5 måneder siden #6570
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Bushcraftere på Outsite
Jeg kan ikke helt prale med at være bushcrafter, men synes det er smadder fedt! 
Jeg er egentlig ret interesseret i hvad i tager med på en tur. Hvad pakker i med i rygsækken, til fx sådan en 4 dages tur?
Jeg tænker bare, det kan jo ikke være meget, da meget vel bliver lavet i skoven, fx shelter. Eller hvad?

Jeg er egentlig ret interesseret i hvad i tager med på en tur. Hvad pakker i med i rygsækken, til fx sådan en 4 dages tur?
Jeg tænker bare, det kan jo ikke være meget, da meget vel bliver lavet i skoven, fx shelter. Eller hvad?

10 år 5 måneder siden #6573
af Malte59
Tøj efter forholdene
Mad
kaffe
Fiskegrej
Tarp (man kan godt argumentere for, at det ikke er et telt, der hvor teltning er ulovligt
)
Sovepose og liggeunderlag
gryde & pande
Mug og spork
Kniv
Ildstål
pandelampe
Et af problemerne ved begrebet bushcraft i dk er, at den danske bush er fredet!
Generelt må man ikke tænde ild hvor der ikke er et bålsted (bortset fra strande), og man bruger ikke levende træ - det sætter nogle begrænsninger, der f.eks. berettiger en tarp.
venligst
Martin
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite
SebastianAndersen skrev: Jeg er egentlig ret interesseret i hvad i tager med på en tur. Hvad pakker i med i rygsækken, til fx sådan en 4 dages tur?
Tøj efter forholdene
Mad
kaffe
Fiskegrej
Tarp (man kan godt argumentere for, at det ikke er et telt, der hvor teltning er ulovligt

Sovepose og liggeunderlag
gryde & pande
Mug og spork
Kniv
Ildstål
pandelampe
Et af problemerne ved begrebet bushcraft i dk er, at den danske bush er fredet!
Generelt må man ikke tænde ild hvor der ikke er et bålsted (bortset fra strande), og man bruger ikke levende træ - det sætter nogle begrænsninger, der f.eks. berettiger en tarp.
venligst
Martin
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, danboron
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #6574
af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Jeg gider ikke sidde og snitte med en flintesten når jeg kan bruge en kniv.
Eller ligge på en stak stak grangrene.
(hvilket man heller ikke bare må rende og hugge af, de steder jeg opholder mig)
Når jeg kan sove som tornerose i min hængekøje.
Shelters gør jeg desværre også for lidt i, af samme grund som ovenstående. Og fordi ordentlige shelters tager tid, og når man alligevel skal rydde pænt op efter sig dagen efter anser jeg det som spild af tid.
Min Kajka 100 er spændt til bristepunktet. 30-35 kg.
Jeg ved godt det er åndsvagt, men jeg lærte at pakke af min mor der gik efter princippet at man da ikke skulle mangle noget.
Fiskegrej
Kameraudstyr
Hængekøje/underquilt
Stol/underlag
Økse/sav/knive
Tarp
Øl
Mad
...måske er jeg i virkeligheden ikke bushcrafter, men udøver af primitiv luxus med interesse for bushcraft.
Eller ligge på en stak stak grangrene.
(hvilket man heller ikke bare må rende og hugge af, de steder jeg opholder mig)
Når jeg kan sove som tornerose i min hængekøje.
Shelters gør jeg desværre også for lidt i, af samme grund som ovenstående. Og fordi ordentlige shelters tager tid, og når man alligevel skal rydde pænt op efter sig dagen efter anser jeg det som spild af tid.
Min Kajka 100 er spændt til bristepunktet. 30-35 kg.
Jeg ved godt det er åndsvagt, men jeg lærte at pakke af min mor der gik efter princippet at man da ikke skulle mangle noget.
Fiskegrej
Kameraudstyr
Hængekøje/underquilt
Stol/underlag
Økse/sav/knive
Tarp
Øl
Mad
...måske er jeg i virkeligheden ikke bushcrafter, men udøver af primitiv luxus med interesse for bushcraft.
Bilag:
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Don.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
Tid til at oprette siden: 0.269 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333