- Modtagne Tak: 39
Bushcraftere på Outsite
SebastianAndersen skrev: Jeg er egentlig ret interesseret i hvad i tager med på en tur. Hvad pakker i med i rygsækken, til fx sådan en 4 dages tur?
Jeg tænker bare, det kan jo ikke være meget, da meget vel bliver lavet i skoven, fx shelter. Eller hvad?
Hej Sebastian !
Nu kan jeg kun svare for mig selv, men min pakkeliste til sådan en tur er ikke meget anderledes end til så mange andre ture jeg tager på ( mht. samme årstid og vejrlig )
Kort og godt , fordi jeg egentlig godt vil have et alternativ til det primitive.
Eks. Hvis jeg ikke kunne fremskaffe matrialerne til et shelter, vil jeg stadig kunne få mig en god nats søvn alligevel.....eller hvis opleverlysten tager overhånd, så jeg har for lidt tid inden mørkets frembrud. Så bruger jeg ikke tiden på at snitte en ske eller lave et bål....Jeg vil også have et fornuftigt måltid når jeg er afsted, så evt. fiskeri og indsamling af spiselige planter bruger jeg kun hvis mulighederne foreligger.
En forsimplet oversigt over medbragte ting :
- Beklædning der passer til årstiden og forholdene.
- Ekstra tøj.
- Et ly for vind og vejr.
- Noget at sove i og på.
- Noget at spise ( med ) og drikke.
- Noget at varme mad på ( i )
- Værktøj / matrialer til div. aktiviteter.
- Førstehjælpsudstyr.
- Noget at bære alle stumperne i.
Nu har jeg samlet en masse udstyr gennem tiden, så under hvert punkt vil jeg vurdere, hvilken dims jeg vil medbringe som vil opfylde kravene bedst til turen.
Mht. Leave no trace, så vil jeg da lige understrege - inden fordommene får overtaget - at det (LNT) burde være obligatorisk for alle uanset hvilken aktivitet man udlever i det grønne.
LNT og primitivt friluftliv kan SAGTENS gå hånd i hånd.
Eks. et bål på en strand kan selvfølgeligt slukkes forsvarligt og fjernes/slørres.
Et shelter kan ofte sagtens konstrueres af matrialer fundet i skovbunden - som jeg også skrev i mit første indlæg - og efter brug spredes der igen.
Jeg nævnte også udtrykket - at få lov til - angående det samme emne.
Enhver der sætter sig lidt ind i begrebet "bushcraft" ved også at de passionerede udøvere sætter naturen så højt, at det modsatte af LNT ikke er en mulighed.
Efterladte "huler" bygget af legene børn og bjerge af øldåser ved offentlige bålpladser har ikke noget med bushcraft at gøre PUNKTUM
En rigtig god ide Danboron - og andre, med diskussionen omkring teltnings muligheder

MEN det er da så vigtige oplysninger - set med mine øjne - at det fortjener sin egen tråd.
Persogner der søger de oplysninger i fremtiden vil bare ikke gætte at de skal kigge under emnet "Bushcraftere på Outsite"
Mvh. Morten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg skrev frejdigt fra hukommelsen, om, at det var ok, at bruge Trangia-lignende stormkøkkener, i skovene, uden for bålpladserne.
Hvis man søger i lovteksten, står der intet. Men, i Naturstyrelsens forklaring til "Fri Teltning", står følgende,:
fraMan må kun bruge feltkøkken, hvis man bruger et stormkøkken, hvor brænderen er indelukket fx Trangia. Af hensyn til brandfare må man ikke sætte stormkøkkenet på blade, nåle eller andet brændbart materiale – sæt gerne stormkøkkenet på en sten eller andet lignende ikke-brændbart materiale.
www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Ak...natning/FriTeltning/
De har fundet det relevant, at specificere dèr, fordi under Fri Teltning, ligger man IKKE ved en bålplads, derfor er åben ild KLART forbudt.....
Det giver jo ikke mening, at tillade overnatning, uden at folk kan koge vand...
Jamen, der ER totalt "åben ild"forbud.... hmmm...
...og de endte med ovenstående, beslutning. Altså, at en "indelukket brænder", IKKE er "åben ild"...
Loven er ens, overalt.
Og dermed kan vi vel roligt konkludere, som jeg skrev, at Trangia-lignende Stormkøkkener er fuldt lovlige at bruge, når man "opholder sig", et tilfældigt sted i naturen...
(Ja, ja, ja, undtagen steder, hvor der altid, eller i en periode, er totalt ildforbud, så man ikke engang må ryge.!!!)
Så blev DET DET blev dokumenteret og slået fast.

Desuden, ved alle pludselig, hvad fri teltning er....

Max et døgn... max to telte med max tre i hver... og alt det.
MEN, angående "ophold" i naturen, stødte jeg på flere forklaringer....
Grundformuleringen, er "EN DAG"... Men, der understreges, at det sagtens kan være om natten...
Nå, Ljunggren... HVOR MANGE, siger du... Hm, det burde du da vide...?
Det kommer jo an på, om du taler om organiseret brug, hvor normalgrænsen er 30 personer, før man skal søge om tilladelse først... dog 50, hvis det er skoler, spejdere, naturvejlederture,

Men, hihi, som en Uorganiseret Lejrtur, (en såkaldt UL-tur,

Ude af syne fra veje og store stier, 50m fra, og ude af syne af nærmeste bolig,
UDEN at forstyrre dyrelivet.
Kort sagt, jeg ved det ikke... andet end at... skovens dyr garanteret ville blive temmelig forstyrret, af 100 glade mennesker, der tumlede rundt i den mørke skov gg ledte efter deres lejrpladser.
reglerne fra "fri teltning" kan bruges til at se hvor stor gruppe, man mener, skoven kan "bære", uden for store skadevirkninger. Men her tales om at opholde sig, som en samlet gruppe. Max seks personer. (ca.)
Men der ligger en række forbehold, i det tal. Man forventer (håber), at de folk, som vælger Fri Teltning, er SÅ glade for den uberørte natur, at de PASSER PÅ både den, og dyrelivet. "Man", håber dermed, at folk IKKE kommer i store flokke.
Næh, Naturstyrelsen vil hellere have, at store grupper samles ganske bestemte steder, og KUN der, så dyrene kan finde rolige steder, at overnatte.
Et kompromis, for en stor gruppe, der vil tarpe, eller hænge, mellem træerne, er at gøre det i umiddelbar nærhed, af en af de store pladser til grupper. Det vil forstyrre dyrene mindst...
Jeg har selv oplevet at en hjorteflok i Hareskoven, måtte opgive deres vante soveplads, på grund af flere og flere folk, i shelteret, 300m væk.
I starten kom de altid omkring mørkets frembrud, og lagde sig på skråningen skråt overfor. Een gang kom jeg til at skræmme dem væk, fordi jeg ikke anede de var kommet. men siden nød jeg, at de ikke lod sig skræmme, bare jeg holdt mig roligt, ved shelteret, og det var fantastisk at se dem, med natkikkerten ... Men nu er de væk... Snøft...
Men Ljunggren, jeg forestiller mig, at du, bedre end de fleste, kan vurdere om skoven kan rumme den flok, du tænker på...

Eller, spørger skovfogeden, HVOR i skoven, han vil anbefale...

danboron skrev: Eller, spørger skovfogeden, HVOR i skoven, han vil anbefale...
Som andre også har været inde på, så ligger nøglen i ovenstående.
Min erfaring er igen og igen at skovens folk kan lide skoven - men de kan også lide andre, der kan lide skoven.
Jeg har alene, med enkelte børn og med hele klasser ofte haft brug for at spørge om lov til at gradbøje regler - fremkørsel i bil med grej til at bespise en masse unger, afhentning af vand på privat grund, antal på pladser ift. bestemmelser osv. - jeg har endnu aldrig fået nej til et høfligt stillet spørgsmål

Ingen skovmand jeg har mødt, har kunnet finde på at blande sig i mit brænder-valg, hvis det eller er fornuftigt afskærmet mod brandbart underlag!
Alt afhænger af, at tilliden ikke misbruges - at vi overholder indgåede aftaler og rydder ordentligt op efter os!
venligst
Martin
Jeg smed det afsluttende Stormkøkken-Tarp-Telt, indlæg, før jeg så din kommentar.
Men min vinkel var, at det kun var interessant for folk med bushcraft-genet. Jeg mener, ønsker folk at ligge mutters alene, langt fra bålpladser, har de en SÆRLIG interesse for naturen, og læser SELVFØLGELIG også, på denne bushcraft-tråd.

Men jeg kunne måske lokke Ljunggren, til at flytte indlæggene, til en anden tråd,..., men jeg kan ikke lige se, hvor det rigtige sted er, hvis ikke under bushcraft. Hmm... Forslag?
Enhver der sætter sig lidt ind i begrebet "bushcraft" ved også at de passionerede udøvere sætter naturen så højt, at det modsatte af LNT ikke er en mulighed.
Nemlig.!!! Det giver sig selv...
I USA er LNT, kommet på skoleskemaet.... Der SKER fremskridt, i denne verden.!!!
Gælder det uanset overnatningsform, eller er telte stadig ikke inkluderet?
Man må gerne overnatte, men uden telt, på øvrige statsejede arealer såsom strand.
Det er sådan som jeg forstår reglerne.
mvh Lars
Se f.eks.
www.friluftsraadet.dk/indhold/ugens-fril...tning-i-det-fri.aspx
nyhederne.tv2.dk/article.php/id-41228292...te-ude-i-skoven.html
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333