Bushcraftere på Outsite

Mere
10 år 9 måneder siden #6652 af danboron
Besvaret af danboron på emne Bushcraftere på Outsite
Nej nej....LHL. :ohmy:

De to artikler du linker til, drejer sig om teltning, i de 145 udpegede skove, der hører under den ordning, der heder "Fri Teltning".

Bortset fra præcis disse skove, gælder, at man KUN må bruge telt på de indrettede pladser, i skovene.

Når Pernille nævner, at hjemløse, får lov at ligge i skovene, i telt, så er det, hver gang, en bedømmelse fra skovfogeden.
Skovfogeden, kan give tilladelse, til aktiviteter, som efter de normale regler, er forbudte.

Og efter de normale regler, er det forbudt.

Både, at telte uden for de særlige pladser, og at opholde sig samme sted, flere dage

Medmindre skovfogeden godkender det... som ved hjemløse...

Det, som Pernille har slået fast, er at VI gerne må lave et ly, med grene, snore, og tarp/pressenning, og binde snore mellem træerne, og altså overnatte under en ophængt tarp, i alle offentligt tilgængelige skove.
OG på stranden...

Og, ifølge den NYE lov, er hængekøjer, også lovlige overalt i naturen (sålænge man tager hensyn til barken)

Men grundreglen er stadig... MAN har ret til at foretage et kortvarigt ophold, overalt i den offentligt tilgængelige natur. Hele døgnet.
Kortvarigt er højst 24 timer, "en dag", som de skriver.

Men, hvad må man bruge som ly?
Da telte er forbudte, undtagen på særligt udpegede pladser,
og nu, i 145 særligt udpegede skove,
må lyet ikke være "teltlignende".

Det er definitionen af "teltlignende" der er hele humlen. Og naturstyrelsen, har gennem årene, givet forskellige forklaringer, på forskellen.

Men disse forklaringer, har været præget af misforståelser, f.eks. er ordet bivuak, blevet misforstået, til at betegne en teltlignende tarp, så DEN er forbudt, ifølge et tidligere svar, fra naturstyrelsen. en klar misforståelse, af ordet bivuak.

Danske Karpefiskere, har lidt under denne uklarhed. I årevis, sad de under parasoller. Fordi de jo ikke må slå små telte op. De seneste år, har de brugt ly, som minder om lætelte til stranden. Med en HELT åben side. Man kan godt sige, de ligner telte, og de stilles op med teltstænger, men pointen er, at der kun er tre sider, derfår er det en læskærm, IKKE et telt.
ALLE steder godkender politi, og skovfogeder, denne løsning.

Så den skelnen, myndighederne bruger i praksis, er, at et telt har fire sider, mens en læskærm, højst har tre sider,

Så, en tarp, der er er lukket til alle fire sider, "er" et telt

Der er en pudsig tilføjelse i loven.
Opstår der uenighed, mellem dig og lodsejeren, om dit ly er et telt, eller ej, så er det lodsejerens bedømmelse, der gælder.
Så, mener HAN, det er et telt, SKAL man fjerne det...hvis han kræver det...!

Nu håber jeg, dette gav en afsluttende klarhed, om reglen.

:)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #6654 af LHL
Besvaret af LHL på emne Bushcraftere på Outsite
Jo, Jo ;)

Bemærk at jeg skrev statsskove - sådan som jeg har læst det, så gælder det alle statsejede skove, at man må sove i telt efter 1-2-3 reglen overalt i skoven, blot det ikke er til gene for øvrige skovgæster. Af dem er der så åbenbart 145.

I private skove er det lodsejeren som bestemmer.

Og du har helt ret, 1-2-3 reglen fortolkes/administreres meget lempeligt i praksis. Derfor er der heller ikke umiddlebart noget problem i at en gruppe på 12-15 overnatter samme sted, da det jo klart er til mindre gene for skoven og dyrelivet at de overnatter på samme sted fremfor at sprede sig over et større område for at overholde 1-2-3 reglen.

1-2-3 reglen er en simpel regel som altid kan håndhæves hvis det vurderes at der findes misbrug sted. Skulle man lave et regelsæt som både tillod al fornuftig brug og forbød misbrug, så skulle der jo en større Karnovs (natur)lovsamling til :)

Glædelig jul og godt nytår
Lars

Mere
10 år 9 måneder siden #6656 af LHL
Besvaret af LHL på emne Bushcraftere på Outsite
Ja, helt sikkert. Jeg tror vi er enige.

Det jeg prøver at sige er blot at statsskovene er åbnet for fri teltning, og 1-2-3 reglen er lavet for at forhindre misbrug. Man kan med rimelig god samvittighed 'overtræde' 1-2-3 reglen sålænge det ikke genere skoven eller øvrige skovgæster, da skovene er åbnet for at motivere til og tillade brug af dem.

Mit eksempel med 12-15 personer er helt klart et tilfælde hvor der skal søges tilladelse iflg. reglerne, men jeg ville ikke have noget problem med det, da det genere skoven mindre at 12-15 personer overnatter samme sted frem for at sprede sig i mindre grupper over et større område.

Der er min bekendt heller ikke nogen regel om hvor tæt telte skal være placeret for at opfattes som et samlet gruppe.

Glædelig jul og godt nytår.
mvh Lars

Mere
10 år 9 måneder siden #6657 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Kun 3 bushcraftere??? det kan da vist ikke være rigtigt.
...måske bushcraftere bare er meget generte af natur?

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 9 måneder siden #6659 af Ditte H Gregersen
har lige læst alle jeres indlæg og overvejer seriøst at BLIVE Bushcrafter nu..;)

Lev i, af og med naturen tiltaler mig i den grad...:) Så tak for jeres gode råd til os andre!

Følgende bruger(e) sagde tak: Don, SebastianAndersen, danboron

Mere
10 år 9 måneder siden #6662 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Ray Mears, syntes jeg er inspirerende.
Her er et pænt udvalg af hans udsendelser:
www.youtube.com/user/Dafidd

Hvis man har lyst til lidt læsestof kunne:
Mors Kochanski være et godt bud.
Hans bøger er tilpas detaljeret og illustreret.
Han gør i UL, dog på en lidt anden måde end hvad der ellers findes i forummet.
:lol:

Tid til at oprette siden: 0.226 sekunder