Bushcraftere på Outsite

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6676 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite

LHL skrev: Jo, jeg tror bestemt der er interesse for emnet, også blandt 'den brede befolkning' :)

Hej
Jeg kan slet ikke se, at der kan være nogen modsætninger mellem "den brede befolkning" og andre. Men en del af problemet er nok det, som Ljunggren er inde på - der dukker næsten altid links op med fyre i camouflage tøj, der gør sig selv til eksperter mens de står og vifter lidt med en kniv eller en økse - og så kobles emnet ofte sammen med det endnu mere misbrugte begreb "survival". Overleve er noget vi eksperimenterer med i trafikken - forhåbentlig ikke i naturen! :)

Derudover er det vel kun nuancer, der adskiller BC fra alle andre, som færdes i naturen for deres fornøjelses skyld:

Jeg kan godt lide at være længe i skoven.
Jeg kan godt lide at være så afsides som muligt.
Jeg foretrækker bål for brænder.
Jeg kan lide at sidde så stille, at jeg kan se og høre dyr omkring mig.
Jeg kan godt lide at fange (fisk!) og finde min egen mad.
Jeg kan godt lide at lave ting i træ mens jeg sidder ved et bål.
Jeg synes, at det kan være befriende at tage ud i naturen uden at medbringe andet en det der skal til for at være varm, tør og mæt ...

Jeg aner ikke, om det er bushcraft .. jeg foretrækker så langt betegnelse primitivt friluftsliv. Men jeg ved, at hvis jeg har opholdt mig 72 timer i en skov uden at møde andre - så har jeg fået renset hovedet for forstyrrende tanker på en måde, som jeg ikke kender andre veje til :)

venligst
Martin

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Malte59.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, Terje, kelberg, BVinbech, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #6682 af danboron
Besvaret af danboron på emne Bushcraftere på Outsite
Bush Craft-tråden, BC-tråden,

NU med Tråd-teknik...

How To - Slå knude på en BC-tråd, ... , eller undgå det... :woohoo:

Sandt nok, kan for mange links, fjerne folk fra Outsite. :(

Sandt nok, kan et fotos, "BEVISE" at skriveren ikke er "fake", (til glæde, for dem, der måtte tvivle...)

MEN kan sandelig også gøre indlægget mere lærerigt, fordi viden, forbundet til et fotos, både forstås, og huskes bedre.
Desuden giver "foto-pauser" i teksten, en god stemning..., B)
og fotoet viser måske en pointe, i indlægget. :cheer:

Alt godt

Men, links, er da stadig en særdeles god ting, bare det ikke erstatter tekst og foto.

Synes jeg.... ;)

Men, inden snakken om lovgivning, og tråd-teknik, slår en Gordisk knude på tråden, skulle vi måske give plads til, at der faktisk kommer tips og fotos, fra BC-interesserede, ...om de så sidder i sofaen, eller i lejren, og skriver...

Noget JEG er nysgerrig efter, er de "gamle" udtryk eller retninger, som folk nævner. Er der forskel på minimalist, og primitivt Lejrliv, f.eks.
Er der nogen der kender de "gamle" definitioner.?

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: Don

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6684 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
René: "Her i tråden vil vi høre om folks egne erfaringer med Bushcraft elelr på danske enkelt friluftsliv! "

• Du efterlyser efterlyser tips og billeder af teknikker.
• Du giver udtryk for at du af og til lever i og af naturen.
• Du underviser i div. udeliv.
• Du er uddannet grafisk designer.

Hvis nogen skal lave en sådan fremstilling du efterlyser, burde du om nogen være dig. Vis os hvordan det skal gøres!

...Glædelig Jul!

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Don. Begrundelse: Jeg er ikke sur mere!
Følgende bruger(e) sagde tak: MS

Mere
10 år 9 måneder siden #6690 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite

Ljunggren skrev: Det JEG er interesseret i er, at der kommer andre råd og fiduser end dem vi alle kan google os frem til eller læse os til selv.
Altså noget fra nogle der udøver og udvikler teknikkerne selv!

Hej

Jeg kan godt gå en tur, hvor jeg, for nemheds skyld, medbringer min kniv. Så kan jeg finde en kæp og snitte mig et spyd. På en god dag kan jeg så gå en tur på bare tæer og på sandbund og fange en fladfisk - ellers kan jeg f.eks. samle mig et måltid muslinger. Nu kan jeg så flette en snor af plantefiber og tilvirke et ildbor. Når jeg har stegt min fisk eller kogt mine muslinger, og suppleret med f.eks. svampe, ramsløg og brændnælder og dermed tilberedt mig et måltid mad - så har jeg vist levet op til de fleste forestillinger om en dag med primitivt friluftsliv .......

.... men jeg har ikke anvendt en eneste teknik, som jeg ikke kan google eller læse om :blink:

Hvis pointen i primitivt udeliv er at mestre og anvende teknikker, som har været kendt siden stenalderen - er det så ikke et hårdt krav, at de samtidig skal være nye og udokumenterede? :P

... glædelig jul :)

Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, Don, MS

Mere
10 år 9 måneder siden #6691 af SebastianAndersen
Meget ved bushcraft er vel også at anskaffe sig en omgang viden.
Måske er vi fleste ikke så langt igen fra bushcraft?
Altså, jeg sover selv for det meste under tarp. Det er vel rimelig jordnært.. Ellers kan det til tider være i hængekøje (modsatte af jordnært, ha :P ) Og der har bushcraftere her jo også sagt de sover under tarp..

Jeg har på et tidspunkt bygget et shelter, en weekend jeg bare var i skoven. At få dækket taget på det, gik bare ikke så super godt. Ville godt have gjort det med nogle blade, bare lidt svært om vinteren, og når der ingen grantræer var, som jo ville kunne være brugt. Jeg er egentlig ret glad for jeg ikke skulle overnatte der, haha :)

Jeg tænker bare, at vi fleste måske har kundskaber indenfor nogle områder af bushcraft, men at vi bare ikke har "hele pakken" (i mangel af bedre beskrivelse...)
Jeg kan måske X og X ting, men for eksempel så aner jeg intet om blomster og planter. Så jeg vil ikke ane, hvad jeg kunne spise, og ikke kunne spise.

Der er de videoer som er på YouTube jo super gode! Måske tråden bare mangler et emne, eller der skulle flere tråde under bushcraf emnet, hvor man kunne diskutere mere specifikke ting?

Mere
10 år 9 måneder siden #6692 af LHL
Besvaret af LHL på emne Bushcraftere på Outsite
Malte skrev "Nu kan jeg så flette en snor af plantefiber og tilvirke et ildbor."

Ja, jeg har også set talrige video'er med folk i Camo-tøj demonstrere dette, men noget må jeg have overset for det er aldrig lykkedes mig tilnærmelsesvis at lave ild med håndbor de gange jeg har prøvet hjemme, heller ikke selvom jeg bruge en bue med snor . . . kun da jeg i arrigskab satte boremaskinen på kunne jeg få det til at ryge :) men nu er det ikke særlig primitivt at medbringe en boremaskine.

Har du nogle tips til hvordan man gør ? Jeg havde forestillet mig først at lære det med en primitiv bue, og når jeg mestrerede denne teknik, så prøve at lære det med håndbor, men sålangt er jeg aldrig kommet.

mvh Lars

Tid til at oprette siden: 0.215 sekunder