Bushcraftere på Outsite

Mere
10 år 9 måneder siden #6694 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Martin: Respekt, jeg kan mere eller mindr kun få 550 paracord (faldskærmssnor) til at holde.

Sebastian: Lige nu, hvis der ikke er sne, er der en masse nedfaldsblade.
Hvis du tilfører et lag grene, og derefter fejer en røvfuld blade samme, og lægger på. Du kan evt. bruge din jakke, til at bære dem i.
Der skal et tykt lag til! Til sidst ligger du grene på igen, så bladene ikke flyver væk.
Det er et stort arbejde.
Mos er også godt, men det er somregel hvor der er gran.

Lars: Horsevad har lavet en instruktionsvideo, hvor han bruger pil.
Den er værd at se!

Det er vigtigt at træet har den rette konsistens.
Træet skal være så du kan sætte et aftryk af en negl i.
Men ikke så blødt at du kan kradse i det.
Når træet er i dette stadie, suger det nemt fugt. Der skal næsten ingenting til, så det er meget vigtigt at du holder det tørt. Hvis du ligger det på jorden, kan den suge fugt.
Når du har lavet dit indhak, er det vigtigt at smuldet falder på noget tørt. f.eks. bark, træ, læder. ...

Hvad har du brugt af materialer?

Hvis du vil lave håndbor. Er det lidt andre materialer du skal over i.
Jeg har afprøvet rigtig mange materialer. Men det jeg har haft størst succes med er Bynke på Lind. ... men jeg tror måske at det der har haft størst betydning er konsistensen på de materialer jeg har haft samlet.

Fedt i kan starte nogle emner. Lav gerne en tråd, hverisær. :)

Mvh
Søren

Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #6695 af MS
Besvaret af MS på emne Bushcraftere på Outsite

SebastianAndersen skrev: Måske tråden bare mangler et emne, eller der skulle flere tråde under bushcraf emnet, hvor man kunne diskutere mere specifikke ting?

Hej Sebastian :)

Denne tråd HAR et emne. Det fremgår af indlæg # 1. For nemheds skyld kan jeg lige gentage det:

"Så hvis det er et emne der interessere dig - i større eller mindre grad - så byd ind i denne tråd med hvordan du praktisere det, hvor længe du har gjort det eller måske hvad der fik dig igang."

Det er måske ikke så nemt at få øje på, da tråden er blevet afsporet med flere 100 km/t.

- Og selfølgelig skulle der gerne komme en masse nye tråde under emnet, hvor man kunne diskutere andre emner :)

Glædelig jul

Mvh. Morten
Følgende bruger(e) sagde tak: Don

Mere
10 år 9 måneder siden #6696 af SebastianAndersen

MS skrev:

SebastianAndersen skrev: Måske tråden bare mangler et emne, eller der skulle flere tråde under bushcraf emnet, hvor man kunne diskutere mere specifikke ting?

Hej Sebastian :)

Denne tråd HAR et emne. Det fremgår af indlæg # 1. For nemheds skyld kan jeg lige gentage det:

"Så hvis det er et emne der interessere dig - i større eller mindre grad - så byd ind i denne tråd med hvordan du praktisere det, hvor længe du har gjort det eller måske hvad der fik dig igang."

Det er måske ikke så nemt at få øje på, da tråden er blevet afsporet med flere 100 km/t.

- Og selfølgelig skulle der gerne komme en masse nye tråde under emnet, hvor man kunne diskutere andre emner :)

Glædelig jul

Mvh. Morten

Well, I see :)

Men ja, det var måske også mere for at starte nye tråde, og diskutere, tja hvad ved jeg, fx shelters. Eller alt muligt andet. Bare så man kunne diskutere mere specifikt. Så undgår man muligvis også, at trådene vil blive afsporet. '
Håber i hvert fald på der kommer nye tråde!

Glædelig jul! :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Don

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6706 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Bushcraftere på Outsite
Nu betragter jeg bushcraft som viden, som f.eks. om hvordan man med "primitive" midler (over)lever i/af naturen, anvendelse/udnyttelse af evt. medbragt udstyr, "primitiv" førstehjælp, osv.

Uden at skulle blande ultralight ind i det, er bushcraft vel egentlig bare viden om hvor lidt man kan klarer sig med eller uden...

I den kontekst, er det selvfølgelig tilladt at medbringe f.eks. et telt, tarp eller regnslag som kan anvendes til et shelter eller til udbygning af et...

YMMV

/Erik

"Crocodile" Dundee: [a Goanna is sizzling over a fire. Sue looks ill] How do you like your Goanna? Medium? Well done?
Sue Charlton: You don't really expect me to eat that?
"Crocodile" Dundee: Yeah, its great. Yeah, try some of these yams, try the grubs and the sugar ants. Just bite the end off, they're really sweet. Black fellas love 'em.
Sue Charlton: [tentatively tries a yam] What about you, aren't you having any?
"Crocodile" Dundee: Me?
[Mick starts working on a tin with his knife]
"Crocodile" Dundee: ...Well, you can live on it, but it taste like shit.

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved ErikS.
Følgende bruger(e) sagde tak: Don, danboron

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6708 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite

Ljunggren skrev: Altså noget fra nogle der udøver og udvikler teknikkerne selv!

Ljunggren skrev: Nå brok kan man jo få nok af :)
Lad mig starte med at spørge om hvordan I overnatter derude!
Er det i enkelt friluftsliv, eller BC om man vil, "tilladt" at medbringe et tarp, eller skal man bygge en bivuak af forhåndenværende materialer på stedet og hvis det er det sidste der gælder hvordan bygger man så lettest en der ikke blæser omkuld eller er utæt i regnvejr?

Hej Ljunggren

Det ER et hårdt krav, at man selv skal udvikle for at kunne deltage. Det drejer sig vel om at vedligeholde nogle færdigheder omkring f.eks. varme og føde, som er udviklet for flere tusinde år siden?
At det ikke er mig, der har fundet ud af, at muslinger er et fedt og stabilt alternativ når andet driller - det skal man ikke vide ret meget om stenalderens køkkenmøddinger for at finde ud af!
Lad mig drage en parallel. Om 50 år tror jeg, at GPS teknologien har udviklet sig så langt, at det blive opfattet som ret kuriøst at navigere ved hjælp af kort og kompas. Alligevel tror jeg også, at der er nogle der ud fra interesse, stadig gerne vil vide, hvordan det virker, og hvordan man finder nordstjernen!
Jeg opfatter hverken mig selv som UH'er, UL'er BC'er eller FDF'er!!
Jeg kan bare godt lide naturen - hvad enten det drejer sig om at vandre, cykle, kende fugle og planter, naturmaterialer til fiske-fluer ELLER teknikker til ild-lavning og bålopbygning.
Endvidere er det en del af en pædagogisk metode at færdes i naturen - og i den sammenhæng ved du selv, at det bliver ganske naturligt at formidle viden.
Jeg har altså f.eks. lært mig at flette en snor og lave et ildbor. Jeg har lært nogle planter at kende som kan samles i naturen og anvendes som føde. Det betyder ikke, at jeg er bushcrafter i den forstand, at der er regler for, om jeg medbringer en tarp eller ej.
Jeg medbringer telt, tarp, soveposeovertræk eller ingenting - afhængigt af forholdene, årstiden og hvem jeg er sammen med.
Jeg synes, at vi opererer meget med båse herinde - enten er man UL, BC osv.... ?
De fleste af mine ture foregår sammen med børn - og så har vi typisk telt og mad med. Men derfor kan det godt være sjovt og en naturlig del af turen at vise dem, hvordan man laver ild, fletter et reb eller at der ligger gamle traditioner bag opbygningen af en nying - det er vist bushcraft .. men behøver det, at sætte en etikette på mig?
En gang imellem kan jeg godt finde på at tage på en tre-dages kyst/skovtur, til en plads jeg kender, med min kniv og min stålkop i bæltet, en flueæske og et fluehjul i lommen og min fluestang på ryggen (jeg sover glimrende i mine waders!) - så er jeg vist XUL'er iflg. Quest og bushcrafter iflg. andre - men derfor kan jeg vel også godt medbringe Trangia, fersk kød, rødvin, whisky, bensin og petroleumslamper på næste tur! :)

Jeg anvender regelmæssigt 4 forskellige soverposer, 3 telte, 1 bivybag, 1 tarp, 3 underlag, 4 rygsække samt mængder af andet grej - det gør jeg, fordi mine ture og mine behov er vidt forskellige. Det ville da være åndsvagt, at anbringe sig selv i en bås, hvor man enten skulle lade det hele blive hjemme - eller forpligte sig på at anvende noget ganske bestemt, uden hensyn til forhold eller -mål!

venligst
Martin

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Malte59.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, Don, MS, danboron

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6710 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Jeg syntes det er spændende, og rart at kunne!

Jeg tager dog ikke på tur kun iført min fødselsdags-uniform.
Det er jeg for meget grejnørd til.
...dog har jeg fundet ud af at, hvis ens 85 liters rygsæk er spækket, så er det klogeste man kan gøre IKKE, at købe en større!

Jeg tager på tur for at nyde, filosofere og afreagere!
Men jeg kan godt lide at have lidt at gå op i, når fiskene ikke lige gider lege!
Så syntes jeg det er spændende f.eks: at snitte en udløser til en fælde, opsætte den, og se hvordan den virker bedst.
Jeg er opvokset med en far der solgte jagtvåben.
Jeg har skudt med det jeg skal skyde med, og skudt de dyr jeg skal skyde.
Jeg fisker ikke med levende agn, mere.
Jeg har det dårligt med at fælde levende træer. ... og jeg vil handle instinktivt, hvis jeg ser nogen være ond ved et dyr.
...måske er jeg bare blevet mere blød med alderen, måske tænker jeg bare mere på døden, jo tættere den kommer. Måske nok begge dele!

Så 99,9 procent sikkert, kommer jeg aldrig til at bruge disse fælder.
Jeg skal ihvertfald havne i en situation, der er meget lille sandsynlighed for at jeg havner i.
Men det er spændende, og rart at kunne!

Nogle af de andre ting ved BC er mere nyttigt:
Man kan glemme noget, noget kan gå i stykker, eller blive væk.
Så er det rart at have en xtra, og den har man altid med.
(inde i hovedet)

Grunden til link'ene, linksne, ...link i flertal. ...links :) ..er at jeg kan ikke forklare det lige så godt, som så mange andre. Og jeg ville ta en h.... tid om det
...når jeg kigger tilbage på noget af det jeg har skrevet, er der noget værre juks, imellem!!!

Mvh
Søren

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Don.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, MS

Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder