Bushcraftere på Outsite

Mere
10 år 11 måneder siden #6575 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Bushcraftere på Outsite
Når vi nu er i et rum, hvor vi bruger engelske betegnelser for udeliv - så er den vigtigste efter min mening LNT (Leave No Trace)!

.. når vi går igen, så kan ingen se, at vi har været der! :)

Så, som Don er inde på, generelt er det bøvlet med shelter i danske skove..

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: Don, MS, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #6576 af SebastianAndersen
Ja, det er noget bøvlet med de danske skove. Det er også derfor, jeg mest tager tarp eller hængekøjen med på ture herhjemme. Det kan man altid snakke sig ud af ;)
Men ja, jeg kan godt se at det er noget bøvlet med bushcraft herhjemme.

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6577 af Don
Besvaret af Don på emne Bushcraftere på Outsite
Du må godt slå telt op i udvalgte danske skove.
udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/

Ved kysten, hvor man gerne må ha bål.
Må man ikke slå telt op, men tarp er lovlig.

Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Don. Begrundelse: fejl 40
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 11 måneder siden #6578 af SebastianAndersen
Ja, det ved jeg. Med udvalgte skove. Har overnattet i telt i dansk skov en enkel gang. Resten har været under tarp eller hængekøje :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Don

Mere
10 år 11 måneder siden #6583 af SebastianAndersen

PingHansen skrev:

SebastianAndersen skrev: Jeg tænker bare, det kan jo ikke være meget, da meget vel bliver lavet i skoven, fx shelter. Eller hvad? :)

"Bushcraft" er måske knap så meget om at klare sig uden udstyr, som at kunne klare sig uden udstyr.

Jeg ville tage det sædvanlige med - i det mindste indtil jeg blev mere erfaren. Du behøver jo ikke at bruge det, men det er der, hvis din "bushcraft" glipper.

Ja, der er selvfølgelig forskel :)
Og ja, er man ude i at man gerne vil gøre mere ud af det, men måske ikke har erfaringen, er det jo en god idé at have backup i rygsækken.

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6595 af danboron
Besvaret af danboron på emne Bushcraftere på Outsite
ENDELIG... noget bushcraft aktivitet på Ny Outsite. ;) Tak, for det.

Jeg tror, min nysgerrighed om primitive teknikker, startede for alvor, da jeg, som 12?-årig læste, Den Sidste Mohikaner.
Bogen beskriver den hvide mand, der har lært alt... , og møder indianere, og lærer SÅ meget mere... :ohmy:

En anden respekt, for dyrene man skyder, for at få mad.
En anden respekt, for ALT levende.
En anden respekt, for HINANDEN.
En anden respekt, for naturen, Jordkloden, man LÅNER den, af sine børn, og børnebørn.

Så jeg mente pludselig, at man ikke må ødelægge naturen, for den er vores efterkommeres madkammer...

Det har jeg ment, lige siden...

LNT, ja, Leave No Trace, blev naturligt for mig.

Og lige så naturligt blev det for mig, at suge alt jeg stødte på, om ÆGTE skovliv, eller hvad man nu skal kalde det.
Da jeg gik til spejder, tja, det var ikke meget vi lærte i MIN trop, men, i teorien, lærte vi da at tænde bål. Altså, så på at lederen tændte bål.

Men teoretisk lærdom, blegner med tiden, ISÆR, hvis man aldrig bruger den viden, og aldrig selv har LAVET bålet... eller plukket svampen...

Så, for mig, er bushcraft, en genoplivning, eller, videreførelse, af det, som var en selvfølge for alle, engang.

Nemlig, at kende naturen så godt, og være øvet i teknikker, så man KAN overleve i naturen, med stort set kun en kniv, og tøj.

Men, jeg har altid haft det med hjemmefra, jeg havde brug for, og jeg har aldrig levet af mad, jeg selv skaffede i naturen, udover fisk...

Så, i praksis, kan jeg nok ikke kalde mig for bushcrafter, kun i hjertet... ;)

Det eneste store bushcraft-projekt, var, da jeg snittede mig en bue, med Fladbuen, som forbillede. Smart, for så kan man bruge dårligere træ, og alligevel, få en optimal bue... Jubii... Tax, er VILDT dyrt, og næsten umuligt at finde naturligt.

Men det kræver overraskende meget viden, at lave den perfekte bue.
Sjovt, at dumme "huleboere", HELT af sig selv, fandt frem til den optimale form.
En form, som nutidens matematik, og fysik, ikke kan forbedre.
De var nok ikke så dumme, alligevel... :whistle:

Se, DE var bushcraftere... :woohoo:

Men EN ting, jeg kan byde ind med, drejer sig om tarp og hængekøje, i den danske natur.

Loven siger, man har ret til at slå sig ned, hvorsomhelst i skovene, i et kortere tidsrum. To overnatninger samme sted, DET må man ikke.

Loven siger også, at man kun må telte, på dertil indrettede pladser

Så, man må slå sig ned, uden for pladserne, men ikke telte.

SÅ spørger folk myndighederne, om de så må tage en pressenning over sig. Ja, DET må de godt.
Myndighederne, fik så mange spørsmål, at de formulerede et vejledende svar.
EDIT:::: Følgene, er en forældet oplysning. Beklager ::::

Grænsen mellem telt og tarp, skiller ved teltstængene, ikke formen.

Tarpen kan godt "ligne et telt", BARE der ikke bruges rigtige teltstænger.
Og, det blev besluttet, at vandrestave ikke talte med, som teltstænger.

EDIT:::: Nu hedder det --- man må gerne have en pressenning over sig, hvis den ikke ligner et telt ---::::
Så hængekøjer og tarpe, må lovligt benyttes, overalt i skovene, efter de almindelige regler om ophold i naturen.
Og på stranden, må man heldigvis også gerne bruge grene, eller vandrestave, til at rejse tarpen. Eller hængekøjen.

Og samtidig læste jeg, at reglen om, at åben ild kun er tilladt på bålpladserne, også gælder de "gængse gas og benzinbændere"... :ohmy:

UNDTAGEN brændere der var i lukkede systemer, "som Trangias Stormkøkken".

Da disse, betragtes som sikre, bare man fejer blade og nåle væk, eller stiller den på en sten.

Så, opgaven for enhver, der vil slå sig ned, væk fra pladserne, og ikke har Trangia, er at lave/skaffe, et "lukket" vindskærm-system, til brænderen. (Caldera Cone m. bund, eller med "ophængt" brænder, så varmen mod skovbunden, er ubetydelig. F.eks.)

SÅ kan man lovligt, og med fred i sjælen, ligge under tarpen, og lave varm mad, eller bare varme sig, med en kop kakao. B)

...Uden at overveje, HVAD man dog skal sige, for at snakke sig fra det... :lol:

:)
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved danboron.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ditte H Gregersen

Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder