Simple eller "Stupid Simple" ?

Mere
10 år 4 måneder siden #7143 af Brianmanden
Jeg er ikke helt sikker på om det her hører til i bush craft eller ultra light da det overlapper lidt. Jeg har besluttet at placere det i bush crafting da Woodtrekkers blog normalt handler om bush crafting.

woodtrekker.blogspot.dk/2013/01/stupid-s...tion-of-gear-as.html

^ En tankevækkende artikel hvor han snakker lidt om at man skal passe lidt på med at gøre oppakningen / grejet lidt for simpelt da man så nemt kan falde i et par faldgruber.

Følgende bruger(e) sagde tak: Malte59

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #7149 af Malte59
Hej Brian

Jeg mener, at nøglen er erfaring!
Hvis du sidder hjemme bag computeren og filosoferer over, hvor let eller simpelt du kan vandre - så havner du i situationer, som dem beskrevet på bloggen!
Begynd med at bruge en standard pakkeliste - og træn gerne forud i at bære den nødvendige vægt.
Når du så har ERFARET, at du kan klare dig uden en brænder, fordi du kan tænde bål under alle forhold, eller at du kan undvære din sovepose, fordi din komplette skalbeklædning er varm nok til at sove i, eller at du ikke behøver en økse, fordi du er blevet god til at bruge din kniv, eller at du kan undvære noget af din tørkost, fordi du har fået forståelse for at finde din mad i naturen - så kan du lade brænderen, soveposen, øksen eller tørkosten blive hjemme - ikke før!
Jeg kender en same, som kan gå 14 dage på sommerfjeld i Lapland for at inspicere sine rener iført varmt tøj, en kniv og en riffel - men gud nåde og trøste ham, der forsøger at gøre det samme uden tilsvarende erfaring!

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 4 måneder siden #7165 af danboron
Hej Brian :)

Jeg fandt lige min lille UL-kasket frem, og svarer som UL'er

Ja, man skal bestemt ikke hoppe på noget som helst "nyt og smart", med dobbelt funktion, uden at bruge sin fornuft. ;)

Jeg har været på tur, i Sydsverige, om sommeren, hvor Ponchoen, også var mit tarp... Så når lejren var etableret, havde jeg ikke regntøj... Og da regnen blev ved, og ved, måtte jeg ud og samle mere brænde...
Og så var der kun EN løsning. For ikke at gennembløde mit tøj, var jeg nødt til, at gå tænderklaprende rundt, i regnen og samle brænde, iført badebukser... B)
Men, det var da en meeeget sjov oplevelse.... ;)
Jeg fik jo hurtigt varmen, når jeg havde tørret mig med håndklædet, og sad under tarpen, med bålet lige foran... :)

Men, om efteråret, f.eks. havde det ikke været sjovt. OG, farligt, måske...
Afhængig af hvilken temperatur, og hvilket område, man skal igennem...

Så det ER vigtigt, at gennemskue, hvilke begrænsninger, der ligger i udstyret, ved, at det har dobbelt funktion, og, om det er nogle begrænsninger, der kan klares på anden vis...

Maltes Svar, om Bushcraft, vil jeg gerne læne mig HELT op ad... B)

erfaring, erfaring, erfaring, under trygge forhold, (Danmark, Sydsverige), før man tager næste skridt
... den Store Ødemark, hvor KUN du, og dit udstyr, kan holde dig i live...

Der er INGEN fornuft, i at tage på en tur, hvor sikkerheden er "MÅSKE" i orden, fordi det nye udstyr, LOVER, at virke....

Eller fordi, en på Outsite, forklarer, at det virker for HAM...

Personlig erfaring, der beviser, overfor DIG, at DU kan føle dig tryg, med det nye udstyr, er et ABSOLUT must, før du vælger at satse dit liv, på at det er sikkert.... Og bevæger dig ud, på ture hvor strivsel, og sikkerhed, SKAL være i top.

Så, angående UL-udstyr, er der klart OGSÅ nogle "fælder", hvor man skal bruge sin sunde fornuft, og vurdere grundigt, før man MÅSKE hopper på ideen.

Den absolut største fare, for friluftudøvere i Skandinavien, er underafkøling...

De temperaturer, der giver flest dødsfald, er mellem plus fem gader, og minus fem.

Så man skal ENTEN have VIDEN, (bushcraft), og en kniv, ...eller UDSTYR... til at undgå underafkøling.

Og, når Quest f.eks. nævner, om UL, at man KAN vælge at bruge en "kold" sovepose, hvor man sover med alt tøjet på, så ER der også indbyggede begrænsninger..
Men erfarne, med godt tøj, kan SAGTENS få det til at fungere... Man er afhængig, af, at kunne holde tøjet nogenlunde tørt og varmt, til man skal sove...

Men når først man har erfaring med det, opdager man nogle FORDELE, ved at sove med ALT tøjet på... F.eks. er tøjet varm og knastørt, og PÅ, så snart man svinger benene udenfor, for at "gå en morgentur".

Når det kommer til stykket, er det en "kultur-ting", at tro, at man BØR skifte til nattøj, eller sove i undertøj, men det ER bare en vane, fra sommerturene...

Nu, hvor jeg selv gør sådan, på mine vinterture i hængekøjen, undrer jeg mig over, at jeg ikke ALTID har gjort sådan, for det ER bedre, om vinteren...

Men, det er selvfølgelig altid farligt, at anbefale en løsning, der er afhængig, af erfaring, og træning, ISÆR hvis det kolliderer, med vanetænkning...

Man er nødt til at stole på, at læseren ER et fornuftigt menneske, der nægter, at bruge en løsning, han ikke føler sig tryg ved.....
Og at han SELV kan vurdere, om det passer til den TYPE tur, han ønsker...

Og at han SPØRGER nogen, hvis han er i tvivl.... ;)

Stupid Simple, dræber den uerfarne, men er overdrevet luxus, for den mest erfarne bushcrafter...

Og, Stupid Light, ...... det samme..... for den erfarne UL'er...

Men det er ikke Bushcraft ideerne, der er farlige, tværtimod, de øger evnen til at overleve, hvis folk mestrer teknikkerne.

Og det er ikke UL ideerne, der er farlige, de øger også evnen til at overleve, hvis folk vælger det rette UL-udstyr, svarende til deres behov, og erfaringer...

Det er, som altid, overmod, eller menneskelig dumhed, der bringer folk i fare, og ALTID, på grund af manglende erfaring, eller ukorrekt udstyr, til forholdene....

Nu har jeg nævnt to ting med "dobbeltfunktion", "fra UL", som jeg har erfaring med, og som giver en begrænsning, man må indse, før man beslutter, om man vil bruge det....

Måske kunne andre komme med andre eksempler ?

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: Malte59

Mere
10 år 4 måneder siden #7168 af Malte59

PingHansen skrev: "Bushcraft" og UL går hånd-i-hånd. Jo bedre man er til "bushcraft", desto bedre kan man (tillade sig at) klare sig med simpelt udstyr - og simpelt udstyr er jo UL i en nøddeskal.

Jeg er ikke jordens bedste "bushcrafter", så jeg slæber noget mere med ;)

Personligt syntes jeg at det at "sove koldt", uden skiftetøj, er van(d)vid. Hvis jeg bliver våd, så har jeg et alvorligt problem.

Hej Ping

Jeg fandt for mange år siden ud af, hvad der skal til ved et rent tilfælde!
Jeg ville gerne være den første der kystfiskede på en kendt plads i en fjord, der igennem længere tid havde været lukket af is. Så jeg stod så tidligt op, at jeg var fremme på pladsen i buldermørke. Fiskeriet var fremragende - så op af formiddagen var jeg fiksemæt, og der var efterhånden kommet mange andre på pladsen. Til gengæld var jeg dødtræt - men iklædt skiundertøj, fiberpelsbukser, Helly Hansen termo jakke, neophren waders, vandtæt jakke, russerhue og vanter (standardbeklædningen for en vinterfisker anno 1990 :) ). Så jeg lagde mig uden større betænkning til at sove på en græsskråning lidt fra kysten. Jeg vågnede fire(!) timer senere - udhvilet og varm!
Det fik mig til at tænke, at det kunne bruges i andre situationer, hvor en sovepose ellers havde været at betragte som en selvfølge - og siden har det så udviklet sig lige så stille - men selvfølgelig skal skallen være vandtæt!

venligst
Martin

Mere
10 år 4 måneder siden #7170 af danboron
Hej Ping :)

Nu nævnte jeg ikke at SOVE koldt, hæhæ, for jeg har IKKE frosset.

Som Malte nævner.... Er vintertøjet varmt nok, til at sidde udendørs, og hygge sig, skal der IKKE meget sovepose, eller tæppe, til at holde varmen, mens man sover.

Tilbage er problemet med at falde i åen lige før sengetid, så tøjet er vådt.
Ja, DET skal man lade være med...

Men SKER det, så HAR man jo sit redningtæppe med, altså de blanke folie tæpper...

Folietæppet, soveposen, og brænderen, er RIGELIGT til at holde varmen, mens tøjet tørrer, hvis man ved, hvad man laver....

Redningstæppet har JEG ihvertfald ALTID med.
Jeg opfatter det som LANGT vigtigere, end plaster. :woohoo:

Og så er vi tilbage, til at folk ALDELES ikke skal overveje, at nøjes med en tynd sovepose, hvis de ikke har erfaring nok, eller udstyr nok, til at overleve, hvis posen eller tøjet bliver vådt...

Quest, har tydeligt vist, at tiden nærmest har overhalet UL, det var NEMT at lande på en vægt, under 4,5 kg basisvægt.

Så, HELT ærligt, der er ABSOLUT ingen god grund, til at købe en "kold" sovepose, for at SPARE 2-300g, medmindre man er HELT vild med ideen...

Det er SLET ikke "nødvendigt, for at være UL'er"

Men omvendt, HAR man skiftetøj med, i tilfælde af vand, SÅ kan enhver jo TRYGT spare de gram, og kroner, (dun er dyrt) og sove FINT hver nat... med garanti...

B)

Mere
10 år 4 måneder siden #7215 af Brianmanden
Foreløbigt tak for respons til jer alle. Jeg har hurtigt lige skimmet svarene og vil gemme den her tråd til grundigere gennemlæsning (og ikke mindst eftertanke og forståelse af hvad der blev skrevet)

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Tid til at oprette siden: 0.206 sekunder