Spritbrænder

Mere
11 år 2 uger siden - 11 år 2 uger siden #183 af LaKrissen
Spritbrænder blev oprettet af LaKrissen
jeg har for nyligt hygget mig med at lave brændere til sprit ud af cola dåser, og de fungere stort set alle fortrinligt.

pt har jeg ikke lavet en fremstillingsoversigt men det kan jeg da snildt hvis der er interesse for det, ellers må i nøjes med billeder indtil videre

K.I.S.S.
Keep It Simple Safely

Sidste redigering: 11 år 2 uger siden ved LaKrissen. Begrundelse: Citat Ændring
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #2134 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Ja, enhver letvægtsnørd burde prøve det. Min bedste til dato er lavet af enrgidrikdåser, og vejer 7 (syv) g, mod Trangiabrænderens 108 g. 101 g sparet på brænderen alene.

Koger 400ml ( to kopper) vand fra den kolde hane med kun ca 11 ml sprit ( godt 1/10 dl). Og det gør den på 4"30'. Meget mere effektiv end Trangiaen.

Muggen står direkte på brænderen. Og SODER ikke til, som på Trangiaen.!!!

Brænderen og en lille vindskærm, og en dl sprit i plastflaske, kan være i min slanke stålmugg (krus). Som kan være i jakkelommen, og vejer tilsammen 200g.

(Stålmugg 88g, brænder 7g, vindskærm 7g, 1 dl sprit i flaske 98g)

På korte ture koger jeg kun vand til kaffe, og til frysetørret mad, og SÅ er det dumt at slæbe på mere. B)
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved danboron. Begrundelse: forkert forbrug - ikke 7ml, men 11ml

Mere
10 år 10 måneder siden #2136 af Terje
Besvaret af Terje på emne Spritbrænder

danboron skrev:
(Stålmugg 88g, brænder 7g, vindskærm 7g, 1 dl sprit i flaske 98g)

B)

Hvordan er din vindskærm?? Sølvpapir?

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
10 år 10 måneder siden #2137 af danboron
Terje
Nej, jeg havde noget alufolie fra Friluftland, som de sælger til vindskærme. Måske 1/10mm tykt. Jeg klippede det til, 10,5cm højt, og 17,5cm bredt, så det præcist passede inden i min mugg, under transport. Det er minimal størrelse, og dækker kun ca halvt rundt, men er fuldt tilstrækkeligt. Når jeg bruger den, snitter jeg tre tynde grene, og stikker dem i jorden, for at vindskærmen ikke skal blæse væk.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje

Mere
10 år 10 måneder siden #2141 af danboron
Ping Hansen
Du har, næsten, ret. Det ville blive lettere med siden fra en øldåse. Jeg kan nu godt lide tykkelsen, som gør den meget let at bøje til passende form.

Og ja, jeg ku spare sprit, ved at lade den gå hele vejen rundt. Men jeg foretrækker at nyde strålevarmen fra halvskærmen, ren luxus.

Men tidligere brugte jeg større skærm, sat sammen af to stykker.
To stykker lægges oven på hinanden, så samlekanterne flugter. Så foldes et ombuk, ca 3/4cm, og det foldes to gange mere. så kan stykkerne rettes ud, og "rullesømmen" presses flad, og vupti, en samling som HOLDER. Så på fem minutter kan du lave en vindkærm på 52cm, af fire alubakker. ;)

Mere
10 år 10 måneder siden #2149 af AWaarst
Besvaret af AWaarst på emne Spritbrænder
Tror sgu jeg vil bruge weekenden på at gøre jer kunsten efter B) Lyder ihvertfald spændende!

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Tid til at oprette siden: 0.264 sekunder