- Modtagne Tak: 173
Spritbrænder

Eksplosionsfare, ved spritbrændere
En spritbrænder, der "nærmest eksploderede"...... ?
Ja, det er skam sket adskillige gange, blandt dem der forsker og eksperimenterer, men DIY spritbrændere.
Men nu deler svaret sig...
For alle modeller, med indervæg, og med åben brønd, KAN IKKE eksplodere, HVIS
1. - dyse-hul-størrelsen er under et par mm (typisk 0,8-1,5 mm)
2. - indervæggen har et lille "sivehul", nær toppen. (1mm). Dette sivehul, er især vigtigt, når gryden skal stå direkte på brænderen
3. - De (to)tre sivehuller ved bundkanten af mellemvæggen, er ca 1 mm
ang, 1. Flammer, kan ikke krybe gennem så små huller, under ca 2-3 mm, og der ved kan spritdampene mellem væggene, ikke antændes.
ang, 2. Top-sivehullet, skal udligne store trykudsving, og bl.a. forhindre "pumpning", hvilket kan ende med at presse flydende sprit, ud gennem jet-hullerne.
Ang, 3. Bund-sivehullerne, skal også være så små, at flammer ikke kan passere.
De fleste, vist her i tråden, er af denne "åben brønd" typen med indervæg.

Så, er der, de HELT åbne, som tomat, og makrel-brænderne, De kan naturligvis aldrig eksplodere.

De FARLIGSTE er klart de lukkede tryk-brændere, med et lille påfyldningshul, der lukkes til, så der bliver tryk, i hele beholderen. Som f.eks. Pennystove.
Disse lukkede trykbrændere, vil jeg KRAFTIGT fraråde.

Dels, er de besværlige at forvarme, dels sker det bare jævnligt, at folk glemmer at lukke fyldehullet, før de tænder, og PUFF, er brænderen ødelagt, og det regner med brændende spritdråber, på ens tøj og udstyr. Surt, hvis DET bliver den STØRSTE oplevelse på ferien...
Dels, er det, for lang tid siden, bevist, at trykbrænderne, IKKE er mere effektive, end åben-brønd modellerne.
Ligesom, det for lang tid siden, er bevist, at DIY spritbrændere, lavet af de lette alu-dåser, er lang mere effektive, end Trangiaen, og dermed bruger langt mindre sprit, ...og fungerer upålageligt, i minus 10, med den rette vindskærm...
Jeg håber det besvarede dit spørgsmål, Keld.
To rigtig flotte brændere, du har lavet. Det er FØRSTE gang, jeg har set en brænder af den store 1l dåse... Så nu mangler du bare at prøve den lille energidrik dåse, med "bund, i begge ender"...
Til de små ture, med kun en stålmugg
Eller nummeret større, den slanke Fanta fra Netto, som har skulder på toppen, så du kan følge samme model, som dine to første.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis der allerede er svaret i tråden så må I undskylde - men bygger i DIY spritbrændere med sammen funktionalitet som Trangias?
Trangia brænderen er jo, trods sin enkelhed, udstyret med faciliteter til transport af overskydende sprit (skruelåget) samt til regulering eller slukning af flammen (spareringen) - selvom guderne skal vide, at det sjældent er nødvendigt at nedregulere en spritflamme

Jeg spørger fordi jeg synes, at det er et rimeligt krav til DIY grej, at det mindst har samme funktionalitet som det standardgrej det afløser!
venligst
Martin
morten skrev:
Jeg er derfor gået over til en Jetboil gasbrænder. Det er langt bedre og vejer og fylder samlet mindre.
Benzin stinker og sprit hører mest af alt fortiden til
Hej Morten
Hvis du er 14 dage på fjeld - hvor mange gasdåser har du så med dig ud & hjem?

venligst
Martin
Max 3 100 grams dåser (totalvægt 600 gram) som giver op til 36L kogt vand med en Jetboil Zip som vejer 345 gram. Et bud er, at jeg reelt koger 1 - 1,5 L pr. dag.Malte59 skrev:
morten skrev:
Jeg er derfor gået over til en Jetboil gasbrænder. Det er langt bedre og vejer og fylder samlet mindre.
Benzin stinker og sprit hører mest af alt fortiden til
Hej Morten
Hvis du er 14 dage på fjeld - hvor mange gasdåser har du så med dig ud & hjem?
venligst
Martin
Med sprit kan man ifølge Trangia koge 3 liter vand pr. dL sprit dvs 1.2 L sprit modsvarer 300 gram gas.
Det regnestykke mener jeg ikke taler til fordel for sprit. Eneste ulempe med gas er, at de tomme dåser skal slæbes med hjem.
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

NEJ, eller JO, og JA.....

Altså, man kan "sagtens" lave sin brænder med skruelåg, HVIS, man kan finde en velegnet aluflaske, med skruelåg. I USA, har de en syndflod af forskellige aluflasker, som vi ikke har i Danmark.
Men JEG fravælger skruelåg, da JEG klarer mig fint uden. Jeg prøver, at fylde den mængde på, som jeg ved, passer. Er der for lidt, tilføjer jeg en sjat, er der for meget, lader jeg det brænde ud.
Men, en lille spiseske sprit, ca 11cl, passer til at koge 400ml vand.
(Indendørs, uden skærm, 4m20sek)
Det valg, er styret af behov, og JEG har ikke det behov...
Flammeregulering.
Både på Fancy Feast brændere, (tomat-, makreldåse), og på "Åben brønd" brændere, som Trangia, kan en simpel simmerring, benyttes.
Mindre hul, giver mindre flamme. Det er jo ikke raketvidenskab....

Men på Fancy Fest modellerne, kan man nemt lave en regulering af indsugningsluften, og dermed regulere helt trinløst.
MEN, mit indryk er at de fleste fravælger en regulering, idet folk, der bygger en brænder selv, OFTE kun vil bruge den, på "primitive" ture.
Så, når de camperer, med familien i weekenden, tager de nok en gas, eller benzinbrænder med.
Angående slukning af brænderen.
Både en Fancy Feast brænder, og en åben brønd-brænder, kan være umulige, at puste ud.
De skal kvæles, med en mugg, eller et "låg" af sølvpapir, eller en våd klud, eller en skindhandske.
Så JO Malte, man kan godt lave de samme faciliteter som på Trangiaen, hvis man vil.
Men, folk har FORSKELLIGE grunde, til at lave en spritter selv...
Fordi, den soder mindre, og virker bedre, en den gamle Trangia.
Fordi, benzinbrænderen af og til driller, og svigter, og DET gør spritteren ikke.
Fordi, folk ikke har råd til at købe alt det udstyr, de ønsker sig.
Fordi, de har læst, at på ture under ti dage, er sprit mest vægtøkonomisk
Fordi, de camperer i Danmark, og sprit er det nemmeste at skaffe, som regel.
Fordi, det er sjovt... at man selv kan lave noget, der slår de fabriksfremstillede...
Og Malte, lad mig lige gøre det klart EN gang for alle....

Det virker ulogisk, at det er nemt, at lave bedre spritbrændere, end Trangia.
MEN jeg MENER at have fundet forklaringen.

De ultratynde Coladåsebrændere, bliver MEGET varme i toppen, idet, det tynde materiale, kun langsomt trækker varme væk, ned mod bunden.
Men, kraftigt gods, som Trangia, leder MEGET varme, væk fra dysehullerne.
Pointen er, at metallet omkring dysehullerne, helst skal være så VARMT som muligt, for at give spritdampen, en god HØJ temperatur, på vej ud af dyserne, for at få en perfekt forbrænding.
Men, hvis Trangia tænkte AHA, vi da bare lave en ligeså let model, SÅ ville mange klage over at den var skrøbelig.....

Desværre, er det et enten/eller valg...
Nu, vi snakker UH udstyr.

Er der nogen, der har set denne antikvitet fra Trangia? Altså brænderen, er kun 28 år gammel. Men skærmen, samt den gamle brænder, fandt jeg, GODT rusten, for 30 år siden.
Det må være en MEGET gammel model...
Her, to Fancy Feast- "camping-lys". Den lille, lavet af en Vodka-kapsel, og tomatbrænderen, med flammebegrænser på toppen.
Og "Campinglyset" er nu forvandlet til et kogeblus. Ved at sætte en mugg på...
"Camping-lys", er noget min ven, som jager i Sverige, på højde med Oslo, har efterspurgt. For at holde en HVIS varme i teltet om vinteren, så der ikke kommer fugt i våbnene...
SÅ, jo hvis man vil, kan man lave de samme faciliteter, og bedre, som på Trangiaen...

PingHansen skrev:
Jer der udtaler sig om hvorvidt sprit egner sig til længere ture, burde huske på at vildmarksture uden genforsyning, kun er én af de mulige turtyper og at sommerture ikke bruger lige så meget brændstof som vinterture. Husk at kvalificere udtalelserne i forhold til turtype.
Hej Ping
Hvis man går (sommer)-ture med mulighed for frekvent genforsyning og dermed også bortskaffelse af affald i papirkurve - er diskussionen så ikke overflødig?
Så er det vel åbenlyst, at man kan gå med det, som man selv synes passer bedst - hvad enten det er DIY spritbrændere, Trangia sprit, gas eller bensin?
Hvis man går 14 dage uden mulighed for genforsyning og bortskaffelse af affald (skal bæres med hjem) - så siger anbefalingerne noget i retning af:
gas 900 gram
bensin 1,5 liter
sprit 4,5 liter
... og så synes jeg, at det bliver interessant at diskutere dem indbyrdes!
Jeg spørger for at lære. Jeg bruger selv kun bensin. Jeg går med 2 liter til 14 dage, og jeg har ca en ½ liter tilbage i trykflasken når jeg kommer hjem, hvilket jeg er godt tilpas med - så har jeg tilovers til overliggerdage eller uheld! Hvis man, som Morten anfører tidligere, kan klare sig med 300g gas til 14 dage - eller hvis sprit er mere rationelt end jeg antager - så lytter jeg gerne!

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333