- Modtagne Tak: 173
Spritbrænder

Kunne du ikke stille et lettere spørgsmål, som, "meningen med livet", eller, "hvorfor er kvinder så ulogiske"...

Hm... Den bedste brænder for dig, er den som DU har LYST til at bruge...
Ja, jeg ved det, det er ulogisk...
Fornuften siger, at EN løsning, må være den bedste.
Men, DINE prioriteter, og turens krav, kan skifte.
Tre-sæson ferier. 7-14 dage
De fleste vælger gas, da det er nemt, og kan reguleres.
Med de lette gasbrændere, kan vægten være næsten lige så lav, som ved sprit
Vinter ferier
Mange bruger også gas i almindelige vintertemperaturer, men det kræver lidt teknik, med at holde gasdåsen passende varm.
Så, de fleste er gladere for benzin i kulden.
Og sprit, er vist noget, som kun spejdere bruger..... Og det soder, og er ineffektivt.... siger de...
Se, DET er jo den mest grundliggende forklaring, som mange kan bruge, til at vælge efter.

Men jagter man "sandheden", altså, hvilken type ER bedst, så bliver det kompliceret.
Den første prioritet, er EN af følgende:
Nem og stabil betjening, til daglig (-giver mindst bøvl, til daglig-) = gas
Stabil funktion, over tid (-risiko for nedbrud-) = sprit
Stabil funktion i kulde (-nem at tænde, i kulde) = Benzin
Den laveste vægt, regnet over hele turen = afhænger af turen
Den laveste vægt, pr etape, i løbet af turen = afhænger af turen
Svaret er afhængig, af :
muligheder for genforsyning, undervejs,
Risiko-faktoren i området
Din erfaring, med området, og brænderne
Antallet af deltagere, og brændere, på turen
Man kan nemt stille eksempler op, med en KLAR vinder...
EN overnatning, med EN kammerat
I minus fyrre --- Benzin, fordi det brænder godt i kulde
I plus tyve, og kammeraten vil lave fransk mad --- Gas, fordi det kan reguleres
I plus tyve, og der skal kun koges vand --- Sprit, fordi det er lettest.
Ping skriver om nogle kurver, der er udregnet, baseret på bestemte scenarier, hvor man ser, at sprit, er den letteste løsning, på ture, med kort mellem genforsyning, dernæst gas, og så er benzin tungest.
Men, er der længere mellem genforsyning, er gas lettest.
Og er der LANGT mellem genforsyning, er Benzin lettest.
De viser vægten, dag efter dag, både af brænderen med tilbehør, og brændstoffet, og brændstofbeholdere, også de tomme, som man må bære på
Eks
Spritbrænder 1. dag
1liter sprit, i plastflaske, og en brænder med skærm = CA 900+30g = 920g
Gasbrænder 1.dag
2 gasdåser, med 2Xindhold, og en brænder med skærm = 1500g
OSV...
Som du kan se, er der allerede indregnet nogle "antagelser" om hvor meget man har med af brændstof.
Men, kurverne viser meget klart, at benzin (petroleum!) er lettest løsning, til de lange ture, uden genforsyning.
Og at sprit er lettest, til de HELT korte ture, eller lange ture, med jævn genforsyning. Som en vandreferie i Danmark...
MEN, en kort tur i minus fyrre...?
Ja, JEG ville blæse på vægt-kurverne, og vælger benzin. MASSER af benzin...

Så nu har jeg prøvet at svare, og samtidig svare, at der FINDES ikke ET svar.

Hver type, har sin force og svaghed, indenfor sikkerhed, vægt, og komfort.
DERFOR er der ikke EN af typerne, der har "vundet" siden Svea lavede det første lejrkøkken, for næsten hundrede år siden.
MEN, når de der crazy vandrere, der går en tur et halvt år på The Appalacian Trail, (garanteret forkert stavet), er startet ud med gasbrænder, og hen ad vejen møder en masse andre, og ser dem bruge spritbrændere, ender de fleste med at sende gasbrænderen hjem, og købe eller lave en Coladåsebrænder, til resten af turen.
Men der er også genforsyning, hver 3-5 dag... ca.
Men siden kurverne blev beregnet, er der kommet lettere brændere, især gasbrænderen, men også multibrænderen. Så skæringspunktet mellem kurverne, er lidt forskubbet.
Desuden afhænger det af den dåsestørrelse, man foretrækker. ligesom spritregnskabet, er baseret på at købe en hel liter sprit, af gangen.
For HVEM køber en liter, og hælder det halve ud, fordi der kun er fire dage til næste genforsyning ...?
SÅ skal man vist være hardcore UL'er.

NÆÆÆH, Malte, JEG synes, at enhver (der har lyst) burde have både benzin, gas og spritbrænder, hjemme i skuffen...
Spritbænderen, med en dl sprit, kan fungere som backup, og extrablus, på alle ture med benzin eller gasbrænder, og med tiden får man sin egen ide om hvornår det ene eller det andet er bedst.
Og DEN ide, er måske MEGET baseret på hvad man har LYST til.
For MIG er den VIGTIGSTE egenskab, ved mine spritbrændere, at sprit er FULDSTÆNDIG lydløst, så jeg kan lytte til skoven, mens jeg venter på vandet.
At Mit køkken kan være i en brystlomme, og vejer nada, er bare en bonus, som jeg sætter STOR pris på...
Og MIN spritbænder, virker fortrinligt HELT uden bøvl, i minus ti, så JEG har IKKE problemer med kulden.
Men når det er sagt, og er man stadig interesseret i tal om vægt, så vil jeg gerne PRØVE at finde de kurver, som Ping omtalte.
Så kan man se på kurverne, og flytte dem op eller ned, efter hvor meget man plejer at bruge, og se præcist, om det er efter 6 eller 8 dage, at gas bliver lettest....
Men er man handy, med et regneark, og kender vægtene på gængse brændere, og det gængse brændstof forbrug, kunne man jo nemt lave sit eget skema, der viser den bårede vægt, dag efter dag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Du har da helt ret, vi forurener tråden

Malte

Mens vi leder efter de kurver, vi snakker om...

danboron skrev: Hej Martin
NEJ, eller JO, og JA.....
Altså, man kan "sagtens" lave sin brænder med skruelåg, HVIS, man kan finde en velegnet aluflaske, med skruelåg. I USA, har de en syndflod af forskellige aluflasker, som vi ikke har i Danmark.
Men JEG fravælger skruelåg, da JEG klarer mig fint uden. Jeg prøver, at fylde den mængde på, som jeg ved, passer. Er der for lidt, tilføjer jeg en sjat, er der for meget, lader jeg det brænde ud.
Men, en lille spiseske sprit, ca 11cl, passer til at koge 400ml vand.
(Indendørs, uden skærm, 4m20sek)
Det valg, er styret af behov, og JEG har ikke det behov...
Flammeregulering.
Både på Fancy Feast brændere, (tomat-, makreldåse), og på "Åben brønd" brændere, som Trangia, kan en simpel simmerring, benyttes.
Mindre hul, giver mindre flamme. Det er jo ikke raketvidenskab....
Men på Fancy Fest modellerne, kan man nemt lave en regulering af indsugningsluften, og dermed regulere helt trinløst.
MEN, mit indryk er at de fleste fravælger en regulering, idet folk, der bygger en brænder selv, OFTE kun vil bruge den, på "primitive" ture.
Så, når de camperer, med familien i weekenden, tager de nok en gas, eller benzinbrænder med.
Angående slukning af brænderen.
Både en Fancy Feast brænder, og en åben brønd-brænder, kan være umulige, at puste ud.
De skal kvæles, med en mugg, eller et "låg" af sølvpapir, eller en våd klud, eller en skindhandske.
Så JO Malte, man kan godt lave de samme faciliteter som på Trangiaen, hvis man vil.
Men, folk har FORSKELLIGE grunde, til at lave en spritter selv...
Fordi, den soder mindre, og virker bedre, en den gamle Trangia.
Fordi, benzinbrænderen af og til driller, og svigter, og DET gør spritteren ikke.
Fordi, folk ikke har råd til at købe alt det udstyr, de ønsker sig.
Fordi, de har læst, at på ture under ti dage, er sprit mest vægtøkonomisk
Fordi, de camperer i Danmark, og sprit er det nemmeste at skaffe, som regel.
Fordi, det er sjovt... at man selv kan lave noget, der slår de fabriksfremstillede...
Og Malte, lad mig lige gøre det klart EN gang for alle....
Det virker ulogisk, at det er nemt, at lave bedre spritbrændere, end Trangia.
MEN jeg MENER at have fundet forklaringen.
De ultratynde Coladåsebrændere, bliver MEGET varme i toppen, idet, det tynde materiale, kun langsomt trækker varme væk, ned mod bunden.
Men, kraftigt gods, som Trangia, leder MEGET varme, væk fra dysehullerne.
Pointen er, at metallet omkring dysehullerne, helst skal være så VARMT som muligt, for at give spritdampen, en god HØJ temperatur, på vej ud af dyserne, for at få en perfekt forbrænding.
Men, hvis Trangia tænkte AHA, vi da bare lave en ligeså let model, SÅ ville mange klage over at den var skrøbelig.....
Desværre, er det et enten/eller valg...
Nu, vi snakker UH udstyr.
Er der nogen, der har set denne antikvitet fra Trangia? Altså brænderen, er kun 28 år gammel. Men skærmen, samt den gamle brænder, fandt jeg, GODT rusten, for 30 år siden.
Det må være en MEGET gammel model...
Her, to Fancy Feast- "camping-lys". Den lille, lavet af en Vodka-kapsel, og tomatbrænderen, med flammebegrænser på toppen.
Og "Campinglyset" er nu forvandlet til et kogeblus. Ved at sætte en mugg på...
"Camping-lys", er noget min ven, som jager i Sverige, på højde med Oslo, har efterspurgt. For at holde en HVIS varme i teltet om vinteren, så der ikke kommer fugt i våbnene...
SÅ, jo hvis man vil, kan man lave de samme faciliteter, og bedre, som på Trangiaen...
Campinglyset ser interessant ud - hvordan laver man sådan en karl ????
Malte59 skrev: Hvis man går 14 dage uden mulighed for genforsyning og bortskaffelse af affald (skal bæres med hjem) - så siger anbefalingerne noget i retning af:
gas 900 gram
bensin 1,5 liter
sprit 4,5 liter

4,5 liter sprit til 14 dage?
Aldrig i mit liv har jeg brugt 4,5 liter sprit på 14 dage, og dét på trods af at jeg næsten ikke bruger frysetørret mad og lignende. Maden laves "derude" fra bunden af (stort set) Og ofte mere end én ordentlig ret om dagen + kaffe/the/cacao i alle pauser og om aftenen.
En tommelfingerregel jeg lærte som bette, var én liter sprit pr. trangia pr. uge. Og den har til dato holdt stik...... hvis man bruger en trangia.
Nåh. Jeg ændrede set-uppet for et par år siden, og tilføjede en multifuel brænder til arsenalet. Naturligvis til trangiaen (høhø, vægtfanatiker er jeg vist ikke). Tja hvad skal jeg sige. Jeg bruger gerne den ekstra vægt på at kunne lave ordentlig mad uanset forholdene, og også nyde godt af at kunne skippe planerne og tilberede hvadend jeg nu har fået fingrene i. Sidste sommertur i sverige var det bl.a. svampestuvning en enkelt middag, og krebs som aftenssnack, samt temmelig store mængder blåbærsuppe.
Jeg bruger som regel omkring en liter zibro-petroleum til brænderen pr. uge, hvis jeg er afsted alene. Med spejderne ryger det let op på 1½ liter, hvis det er vores eneste kogemulighed, og det er det som regel når helvedesilden er med på tur, for der ervirkelig ikke behov for mere. Selv en stor patruljegryde kan finde plads ovenpå trangiaen, selvom det serfuldstændig tåbeligt ud.
Så dén med at man skal op på et ganske betragteligt antal dage før det kan "svare" sig med en benzin-brænder, tror jeg gerne på, omend det er et definitionsspørgsmål hvorvidt det kan "svare sig" eller ej. For mig kan det, af andre årsager end vægt og fylde.
jeg bruger dog stadig spritbrændere rimelig ofte. Danboron nævnte én af årsagerne før: Det er lydløst.
Jeg havde i 1956 sådan en brænder som den "meget gamle" .
Selve brænderen havde et låg med en bøjle øverst. Dette låg blev så holdt på plads af den store dåses låg når man pakkede sammen. Brænderen havde ingen regulering.
Skotte
- swjoergensen
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 1
Sidder selv og roder lidt med spritbrændere, ikke på noget højt plan, men blot i et forsøg, på at lave mig et lille kaffe-koger-sæt.
Lille brænder, potstand og vindskærm, der kan være i en alu eller titanium kaffekop. Eller måske en jeg får lavet af et par dåser jeg har liggende, er ikke helt lykkedes for mig at lave et ordentligt kaffekrus endnu der også kan koges vand direkte i.
Jeg har længe været på jagt efter en passende primervæge til min lille jet-brænder. Har lavet den efter mini-atomic model, så med små dyser vendt indad og forseglet i midten. Jeg mangler dog noget passende væge materiale at vikle omkring den til at prime med.
Hvis mit spørgsmål allerede er besvaret fyldestgørende et sted i tråden beklager jeg. Den skal nok blive læst med interesse, men ikke lige idag

Nogen gode erfaringer og henvisninger til hvor det kan købes?
- SWJ
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333