- Modtagne Tak: 352
Spritbrænder
- Quest
-
- Gæst
-
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #2242
af Quest
Nejnejnej Kelberg, det må du ikke. "Det er jo det indre der tæller".
Her er et billede af min makreldåse Fancy feast stove. Kalder den "King o' Flaming Hearts". 9 gram. Har lavet hullerne med en papir-hultang, købt i Panduro Hobby. De havde ikke andre i en rigtig størrelse
.
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder
kelberg skrev: Men må nok indrømme at jeg ender med at købe mig til en letvægt spritbrænder pga det mindre tiltalende ydre
Nejnejnej Kelberg, det må du ikke. "Det er jo det indre der tæller".
Her er et billede af min makreldåse Fancy feast stove. Kalder den "King o' Flaming Hearts". 9 gram. Har lavet hullerne med en papir-hultang, købt i Panduro Hobby. De havde ikke andre i en rigtig størrelse

Bilag:
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved Quest.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 10 måneder siden #2249
af Terje
Ja, skal det være (UL) let, skal brænderen være potstand selv.
Mit mulvarpeskind er også for sart til ovennævnte - et trangia koster ca. 400, og her får du 2 gryder, brænder, vindskærm, holder m.m. med i prisen. Samme med den nye Jetboil Sol Ti - liige lovligt dyrt.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Spritbrænder
PingHansen skrev:
Terje skrev: White Stove, Gram Wheenie pro m.fl. er side-burners,
Ja, jeg har en forkærlighed for sideburners, fordi de kan fungere som pot-stand samtidig. Det giver en del mindre at holde styr på.
Et alternativ er, at lave vindskærmen lidt tykkere, og så stikke et par teltpløkke igennem til at stille gryden på - f.eks. de 1-grams titanium dimser som NOB sælger. Lidt lige som de (temmelig lækre) Caldera cones som han også sælger - men som mit muldvarpeskind har mareridt om
Ja, skal det være (UL) let, skal brænderen være potstand selv.
Mit mulvarpeskind er også for sart til ovennævnte - et trangia koster ca. 400, og her får du 2 gryder, brænder, vindskærm, holder m.m. med i prisen. Samme med den nye Jetboil Sol Ti - liige lovligt dyrt.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #2255
af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Jens
Regulering af spritbrændere er en kompliceret affære. For det afhænger af brændertype, grydens diameter, temperatur.
Basics:
EDIT: FOR AT UNDERSTREGE AT DETTE INDLÆG BESKRIVER SIDE-BRÆNDERE MED INDERVÆG, OG TOPBRÆNDERE MED INDERVÆG.
ER BRÆNDEREN ÅBEN, SOM DEM KELBERG OG QUEST VISER, SÅ ER ANTAL AF HULLER SELVFØLGELIG MEGET VIGTIGT, SOM PING SKREV.
1. Varmekoblingen mellem flammer og sprit.
Lavere modeller varmer spritten mere op end høje modeller.
kraftigere alu i indervæggen, varmer spritten mere op.
( Men er brænderen tungere, vil den prime langsommere)
2. Gabet mellem brænder og gryde. Jo større gab, jo større flammer. Sideburnermodeller brænder altså varmere, jo længere nede ad siden hullerne sidder, og kan kun dæmpes, ved at begrænse gabet, f.eks med en ring, der har skrå sider, og som kan skubbes op til lige under hullerne.
På de fleste andre modeller, kan gabet ændres ved at hæve eller sænke gryden.
Så højden på din potstand skal tunes til dit grej.
3. Lufttilførsel.
Mindre lufttilførsel giver mindre flammer. Luften kan begrænses med f.eks en vindskærm, som kan hæves lidt over jorden, så man regulerer luften.
4. Temperatur.
Forskellige modeller reagerer forskelligt på omgivelsenes temperatur.
5. Bredden på gryde/mugg har betydning for både varmekobling, gab, og lufttilførsel.
Angående dyser. Altså, størrelse og antal på dyserne har kun lille betydning for brændereffekten.
Men, jo flere dyser, jo mere stormsikker.
Desuden kan mange dysehuller dæmpe den afkøling, der normalt slukker brænderen, når man sætter en mugg koldt vand direkte på brænderen.
Eksempel. 48 dyser à 1,2mm, på min energidrikbrænder (åben midte med indervæg) 20mm høj, 53mm bred. Med en strimmel vægemateriale, 18mm højt, viklet to gange om indervæggen, får jeg en primertid på ca 10 sekunder, hvorefter jeg kan sætte muggen direkte på brænderen, og flammerne slikker ud over kanten af bunden, og 2-3cm op ad siderne. (KANTEN af bunden, er det sted der mest effektivt modtager varme, ikke midten af bunden eller siderne). Denne brænder koger 4dl vand fra den kolde hane, på 4"30', med 11ml sprit.!!! (Ikke 7ml, som jeg skrev et andet sted). I en 500ml stålmugg, diameter 8cm.
Sikkerhed og dyser: dyser større end ca 2-3mm, kan lade flammer komme ind i brænderen, og PUFF, det regner brændende sprit. HUSK paraply.
Angående væge i brænderen. En væge ændrer ikke varmeeffekten særligt, mest primertiden, hvis det er korrekt anbragt.
MEN, det er rart med væge, når man kommer til at vælte brænderen, så der ikke løber en masse brændende sprit ud.!!! Så, for en sikkerheds skyld, væge i.!!!
Midlertidigt bruger jeg glasuld, fra loftplader. På den ene side er et tyndt lag glasfibertextil, som er perfekt til primervæge, fast viklet om indervæggen. Og selve pladen er nem at lave ringe af, der fylder brænderen mellem yder, og indervæg, FRA 5mm over bunden, til 5mm under toppen. (For ikke suge AL spritten væk fra midterkammeret, og for ikke være for tæt på toppen, så primertiden bliver forlænget.) MEN jeg VILLE nu ønske, at man ku få "Carbonfelt"
(kulfiberfilt), som kan klare 2300C, vistnok, og ikke smuldrer til støv, som glasfiber gør med tiden. Men hvor køber man det, til ingen penge?
Nå, men konklusionen er, at ingen kan lave en brænder der er perfekt, og ikke soder, hvis brugerne ikke selv tilpasser opsætningen, så flammerne brænder blåt og rent, med en passende effekt.
God fornøjelse med eksperimenterne.
Regulering af spritbrændere er en kompliceret affære. For det afhænger af brændertype, grydens diameter, temperatur.
Basics:
EDIT: FOR AT UNDERSTREGE AT DETTE INDLÆG BESKRIVER SIDE-BRÆNDERE MED INDERVÆG, OG TOPBRÆNDERE MED INDERVÆG.
ER BRÆNDEREN ÅBEN, SOM DEM KELBERG OG QUEST VISER, SÅ ER ANTAL AF HULLER SELVFØLGELIG MEGET VIGTIGT, SOM PING SKREV.

1. Varmekoblingen mellem flammer og sprit.
Lavere modeller varmer spritten mere op end høje modeller.
kraftigere alu i indervæggen, varmer spritten mere op.
( Men er brænderen tungere, vil den prime langsommere)
2. Gabet mellem brænder og gryde. Jo større gab, jo større flammer. Sideburnermodeller brænder altså varmere, jo længere nede ad siden hullerne sidder, og kan kun dæmpes, ved at begrænse gabet, f.eks med en ring, der har skrå sider, og som kan skubbes op til lige under hullerne.
På de fleste andre modeller, kan gabet ændres ved at hæve eller sænke gryden.
Så højden på din potstand skal tunes til dit grej.
3. Lufttilførsel.
Mindre lufttilførsel giver mindre flammer. Luften kan begrænses med f.eks en vindskærm, som kan hæves lidt over jorden, så man regulerer luften.
4. Temperatur.
Forskellige modeller reagerer forskelligt på omgivelsenes temperatur.
5. Bredden på gryde/mugg har betydning for både varmekobling, gab, og lufttilførsel.
Angående dyser. Altså, størrelse og antal på dyserne har kun lille betydning for brændereffekten.
Men, jo flere dyser, jo mere stormsikker.
Desuden kan mange dysehuller dæmpe den afkøling, der normalt slukker brænderen, når man sætter en mugg koldt vand direkte på brænderen.
Eksempel. 48 dyser à 1,2mm, på min energidrikbrænder (åben midte med indervæg) 20mm høj, 53mm bred. Med en strimmel vægemateriale, 18mm højt, viklet to gange om indervæggen, får jeg en primertid på ca 10 sekunder, hvorefter jeg kan sætte muggen direkte på brænderen, og flammerne slikker ud over kanten af bunden, og 2-3cm op ad siderne. (KANTEN af bunden, er det sted der mest effektivt modtager varme, ikke midten af bunden eller siderne). Denne brænder koger 4dl vand fra den kolde hane, på 4"30', med 11ml sprit.!!! (Ikke 7ml, som jeg skrev et andet sted). I en 500ml stålmugg, diameter 8cm.
Sikkerhed og dyser: dyser større end ca 2-3mm, kan lade flammer komme ind i brænderen, og PUFF, det regner brændende sprit. HUSK paraply.

Angående væge i brænderen. En væge ændrer ikke varmeeffekten særligt, mest primertiden, hvis det er korrekt anbragt.
MEN, det er rart med væge, når man kommer til at vælte brænderen, så der ikke løber en masse brændende sprit ud.!!! Så, for en sikkerheds skyld, væge i.!!!
Midlertidigt bruger jeg glasuld, fra loftplader. På den ene side er et tyndt lag glasfibertextil, som er perfekt til primervæge, fast viklet om indervæggen. Og selve pladen er nem at lave ringe af, der fylder brænderen mellem yder, og indervæg, FRA 5mm over bunden, til 5mm under toppen. (For ikke suge AL spritten væk fra midterkammeret, og for ikke være for tæt på toppen, så primertiden bliver forlænget.) MEN jeg VILLE nu ønske, at man ku få "Carbonfelt"
(kulfiberfilt), som kan klare 2300C, vistnok, og ikke smuldrer til støv, som glasfiber gør med tiden. Men hvor køber man det, til ingen penge?

Nå, men konklusionen er, at ingen kan lave en brænder der er perfekt, og ikke soder, hvis brugerne ikke selv tilpasser opsætningen, så flammerne brænder blåt og rent, med en passende effekt.
God fornøjelse med eksperimenterne.
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved danboron. Begrundelse: Åbne brændere
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, Quest
10 år 10 måneder siden #2257
af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Ping
Har du set DIY Caldera cone,
Måske noget for dig. Men kan man undgå at få sod på muggen, med sådan en karl? Der må jo være mindre ilt og mere varme, indenfor skærmen, så blandingen blever for FED, med gule flammer, tænker jeg. Eller hvad. Ellers LYDER der jo som den optimale løsning.
Jens
Lille sidebrænder, SÅDAN skal flammerne se ud,
Og ideer, og konstruktionstips, til superlækre brændere, se Tetkobas videoer, f.eks
Har du set DIY Caldera cone,
Måske noget for dig. Men kan man undgå at få sod på muggen, med sådan en karl? Der må jo være mindre ilt og mere varme, indenfor skærmen, så blandingen blever for FED, med gule flammer, tænker jeg. Eller hvad. Ellers LYDER der jo som den optimale løsning.
Jens
Lille sidebrænder, SÅDAN skal flammerne se ud,
Og ideer, og konstruktionstips, til superlækre brændere, se Tetkobas videoer, f.eks
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, Quest
10 år 10 måneder siden #2276
af kelberg
Rolig Quest har lavet en ny tomat pasta brænder lige nu, pænere at se på og uden skarpe kanter !

Prime tid 1 min og koger ½ liter vand i firemarble på 6½ min, brænder ialt 18 min på ca 25 ml sprit
Besvaret af kelberg på emne Spritbrænder

Prime tid 1 min og koger ½ liter vand i firemarble på 6½ min, brænder ialt 18 min på ca 25 ml sprit

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
- Quest
-
- Gæst
-
10 år 10 måneder siden #2277
af Quest
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder
I'm cool

Fedt nok. Hvad vejer den?

Fedt nok. Hvad vejer den?
Tid til at oprette siden: 0.236 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333