Spritbrænder

Mere
11 år 4 måneder siden #2314 af Maffu
Besvaret af Maffu på emne Spritbrænder
Hov igen Kelberg. Det ser ud som om du ikke har mange huller i din brænder. Sørg for at have mindst 16 på hver række. Det giver det bedste resultat synes/tror jeg.

Oksen pløjer langsomt, men jorden er tålmodig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #2316 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Spritbrænder
Nej daenne her har kun 13 i hver række, men da huller blev lavet i fri hånd med slag bore maskine så blev det ikke fin mekanik ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 4 måneder siden #2321 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Kelberg skrev
"men forsøger at tage lidt af fronten på vindskærm for at give mere ilt."

Jo, Men pas nu på med at ændre for meget, for du har jo allerede ramt noget HELT rigtigt, når den er så effektiv, og næsten ikke soder. ;)

Jeg har set flere, der bare løfter skærmen en cm, eller noget, med et par kviste, eller noget, og derved regulerede luften, så det passede til temperaturen, eller noget. :whistle:

Mere
11 år 4 måneder siden #2335 af dp
Besvaret af dp på emne Spritbrænder

danboron skrev: Kelbergs nye brænder.

Javel så, det tænkte jeg nok. Vildt godt resultat. :woohoo:

Så bruger den altså kun ca 9ml sprit for at koge 500ml vand på 4½min.

De færreste brændersæt har DEN form for effektivitet.

Når du bruger den, i læ, kan du altså nøjes med at hælde 9ml på, og så vil den prime hurtigere, og brænde ud, netop som vandet koger!

BTW, mange tester med 400ml vand, for det svarer til to kopper, og er typisk den mængde man bruger til frysetørret mad. OG gør målingerne sammenlignelige, uden hovedregning. :whistle:

Jeg tror ikke du kan udlede tallene så nemt. Det er ikke ret sandsynligt at kunne koge 500ml vand med 9ml sprit. Det svarer ca. til 7,2 gram. Den nedre brændværdi for ethanol er alt efter hvor man får sine oplysninger fra omkring 28MJ/kg hvilket er ret lavt. Når jeg putter tallene i lommeregneren får jeg en virkningsgrad >88%, hvis start temperaturen er 15 grader C og hvis ovenstående skal kunne lade sig gøre.
Til sammenligning er jeg med min egen primus gasbrænder under 50%, hvis jeg ikke husker helt forkert.

MVH

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 4 måneder siden #2367 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Jeg ved at 9ml grænser til det usandsynlige.
Imidlertid har jeg selv lavet en lille brænder af de smalle energidrikdåser, kun beregnet til at koge 2 kopper vand på ad gangen, altså 4dl, et stort krus.

Resultatet var ca 11 ml sprit til at varme 400ml vand, fra den KOLDE hane, på en brænder UDEN vindskærm.

Jeg kan godt tro at hans vindskærm, gør det mere effektivt, især fordi han oplyser at gryden næsten ikke bliver sodet.

DET fortæller mig, at hans sæt tilfældigvis brænder MEGET perfekt.

Ligesom mit gør, bare uden vindskærm. (Og altså kun i læ)

Når mit sæt brænder kommer der ikke ANTYDNING af gult i flammerne. Dels betyder det absolut ingen sod på muggen, dels betyder det PERFEKT udnyttelse af spritten, hvad angår fuldstændig forbrænding.
Gule flammer, som alle kender fra Trangia, er total spild af sprit, plus det gir en grim lugt af dårlig brændt sprit, plus det soder helt vildt.

Kelbergs brænder, og min, har det til fælles, at de er beregnet til at have mugg eller gryde stående direkte PÅ brænderen, så afstand mellem flammer og grydebund er, ikkeeksisterende.
Desuden skal du huske, at vi begge bruger 4,5min på at koge vandet. Du nævner din gasbrænder. Jeg går automatisk ud fra, at du bruger meget kortere tid på at koge vand, end vi gør. Det er jo meget rart at få sin kaffe hurtigt, men det er uøkonomisk.

Spritbrænderfolk ved, at de sagtens kan lave en spritbrænder der bullerkoger vandet på 2min, men sjovt nok koster det bare meget sprit.
Så det er en balance, smag og behag, de fleste foretrækker en brænder med mindre effekt, det giver langsommere kogetid, men er meget mere økonomisk i spritforbrug.

Så efter min mening kan ca 9ml til 500ml vand, som eventuelt ikke er "iskoldt" fra starten (ca 5 grader), sagtens være korrekt

Jeg læste på nettet, om en fyr der havde experimenteret i flere år, senest sammen med en ingeniør, og havde fået udviklet "den mest effektive spritbrænder på nettet" for den brugte KUN 15ml sprit for at koge 400ml på ca 8min.!!!

OK, men en uge senere havde jeg lavet fem forskellige typer, og den ene, ja det er den jeg bruger nu, altså 11ml til 400ml vand, på 4,5min.

Har du hørt om Caldera Cone "vindskærm". Alle siger den ØGER brænderens effektivitet.
For effektivitet, har også noget med luftens (flammernes) hastighed gennem systemet. Er strømningen hurtig, når flammerne simpelthen ikke at afgive så meget varme til gryden. Til GENGÆLD får du masser af varm luft OVER gryden.

Alt i alt er samspillet mellem tingene så kompliceret, at det ofte er mere held end forstand, hvis man rammer noget rigtig godt.

Og tænk lige over det, HVILKEN brænder bruger fysikerne, når de skal måle sprits varmeindhold. NÅJA, de hælder det i en skål, sætter ild til det, og ser hvor meget det opvarmer noget vand, der er placeret 5-6 cm OVER skålen.

Trangia har ikke formået at lave en effektiv brænder i løbet af de sidste 50 år, så
igen, HVORDAN kan de måle sprits effektive brændværdi, når de ikke har en effektiv brænderopstilling?

Så, ja, mit hurtige regnestykke er måske ikke HELT præcist, men Kelberg forklarer, at han lod gryden stå og koge, indtil al spritten var brugt, så spritforbruget har NÆSTEN været ens, under hele testen, og derfor, BURDE regnestykket passe. SELVOM det er et næsten utroligt godt resultat. :woohoo:

FØR jeg læste om Kelbergs, har jeg ikke en eneste gang set en brænder på nettet, der klarede 400ml FRA DEN KOLDE HANE med 11ml.

Man skal ikke altid tro at noget ikke kan lade sig gøre, bare fordi ingen har gjort det før, vel?

Men jeg er glad for dit spørsmål, og håber svaret er fyldestgørende

PS. Vi venter STADIG på den perfekte spritbrænder, regulerbar, ligesom gas, så vi kan undgå at brænde vandet på :whistle:

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 4 måneder siden #2368 af Quest
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder
Har ikke prøvet at tage tid på mit "King o' Flaming Hearts" fancy feast stove, men du giver mig sgu blod på tanden Danboron.
Vender tilbage med resultatet.

Tid til at oprette siden: 0.189 sekunder