Spritbrænder

Mere
11 år 4 måneder siden #2398 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Quest skrev

"en dobbelt portion frysefætter til aften"
Grovæder :P

"8 dl vand (fra den kolde hane) med 51 ml sprit på 10.2 minutter"
Rimelig hurtig opvarmning, men med meget sprit. Hvilket må skyldes for kraftigt blus, til at udnytte spritten effektivt. Måske pga høj varme i vindskærmen.

"raketforskerhjernen her"
Snarere spritforskerhjerne. :whistle:

"Der var ikke meget vind, så jeg åbnede vinduerne og skabte lidt vejr."
OK, så blæsevejret var DIN SKYLD? Skam dig. ;)

"kork ikke dur til LNT underlag. Måske en lille fræk køkken-silikonemåtte?"
Silikone måtte lyder smart til at beskytte underlaget, men alufolie ovenpå vil reflektere varme opad og øge effekten af brænderen.

"Den brænder også klart renest når der er meget sprit i, frem for lidt."
Måske fordi opstillingen bliver mere og mere for varm, så luft/spritblandingen bliver mere og mere "fed"

"Brugte som sagt min nylavede vindskærm og det gav lidt gule flammer sidst i forbrændingen, til gengæld uden at sode. Vil det være en god idé at lave nogle huller i vindskærmen, til bedre ilttilførsel?"
Ja, DET tror jeg. Det vil give mere luft, så den brænder renere, og samtidig køle brænderen, så blusset bliver lidt mindre.
Den fine udskæring i fronten giver muligvis nok aftræk foroven. Men der mangler jo et luftindtag i bunden, medmindre du hæver skærmen lidt (1cm?), fra underlaget.
En stribe huller langs bundkanten, er jo standardløsningen, men endelig kun på frontsiden, så man kan stille den med RYGGEN mod vinden.
Men Kelbergs løsning med "mavebælte" foran fronten, giver jo ÅBENBART et flot resultat.
Nu ved jeg ikke hvor meget materiale du har at eksperimentere med.
Men da jeg så din skærm tænkte jeg straks, at du sku lave en bundåbning under din topåbning, så luften kommer ind og ud, som i Kelbergs skærm.

Men huller eller bundåbning, start evt med at lave dem mindre end du forestiller dig de skal være, og se hvordan det brænder, før du så prøver at gøre dem LIDT større.
Min erfaring er at MEGET små ændringer, pludselig gør en STOR forskel. :)

Desværre kan vi ikke alle bare kopiere Kelbergs system mm for mm, hvis vi bruger andre gryder og mugger end hans.
Men hans principper kan kopieres, og så tunes til vores grej

Hvilket minder mig om, har du, eller kan linke, de præcise mål på din brænder.?
Altså antal huller, højde på huller, hulstørrelser. Så vil jeg prøve at lave mig en, og lege med. :woohoo:

Jeg kan godt li en sugende væge i min brænder, så der ikke løber sprit ud, når den vælter, foruden min primervæge, der gør primetiden meget kortere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #2399 af dp
Besvaret af dp på emne Spritbrænder

Skotte skrev: Jeg har været inde at støve lidt af i bogreolen, og regnet lidt mere på kelbergs forsøg. dp angiver en NEDRE brændværdi for sprit ( etanol ) på 28 MJ/kg, det må være ren etanol. Jeg finder en nedre værdi på 25,3 og en øvre på 28,2 MJ/kg for 95% etanol.
9ml x 0,8g/ml x 25,3kJ/g = 182,2 kJ
500g (vand) x (100° - 15°) x 4,2J/g/° = 179 kJ
179:182=98%.
Det er en meget høj effektivitet, så høj at det kunne være sjovt om kelberg ville gentage forsøget med lidt tmperaturmålinger m.m.
Nogle vil nok finde ovenstående lidt pjattet/nørdet men det ser da ud til at dp og danboron er med på spøgen B)
Skotte

Ja det er pænt nørdet.. :-)

Ellers har du ret. Den værdi jeg opgav er for ren ethanol. Jeg havde ikke værdien for denatureret. 98% virkningsgrad er ikke sandsynligt. Der er 88% nok i virkeligheden heller ikke. Kelberg skal nok have en vægt og et termometer frem ;-)

MVH

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 4 måneder siden #2400 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Skotte skrev

"Nogle vil nok finde ovenstående lidt pjattet/nørdet men det ser da ud til at dp og danboron er med på spøgen"

HELT bestemt. :woohoo:
Jeg håber bare at dem som ikke interesserer sig for tal og teori, (altså de fleste) vil bære over med os. Please :)

Mere
11 år 4 måneder siden #2401 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Spritbrænder
brænder er standard tomatpasta dåse boret op med 4 mm bor og finpudset med rund fil antal af huller er 13 i hver række , vindskærm er lavet af folie bakke og så almindelig alufolie til at dække bund af med foldet 4 gange. Gryden er firemarble, men svært at give mål på noget da alt er lavet i fri hånd.
Men kan godt lave et nyt forsøg hvor vand temp bliver målt og 4 dl bliver kogt på køkken bord.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 4 måneder siden #2402 af Quest
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder

Skotte skrev: @Quest har du årstal på de første trangiaer?
Jeg var omkring 1956 i besiddelse af en brænder der minder enormt meget om trangia, så meget at plagiat dukker op i baghovedet.

Skal se om jeg kan finde det. Har holdt et foredrag om Trangia engang. Måske jeg har noterne endnu. Den så en lille smule anderledes ud i startet.

@Danboron
Lol til det hele!!! :woohoo:
Fedest, mange tak. Prøver at lave små huller når jeg har tid. Skal lige hjem fra vagt før jeg kan måle brænderen. Kender ikke andre der har en makreldåsebrænder, så det er vel min egen ide??, efter jeg så Skurka lave sin kattemadsdåse (YUMMIE :sick: ).

For øvrigt føler jeg mig ikke længere så nørdet efter denne tråd, selvom jeg har været ret så indblandet i diverse gram-navlepilleri-diskutioner. Nixer gerne et eller andet ligegyldigt, bare for et enkelt gram :P

Mere
11 år 4 måneder siden #2403 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Spritbrænder
Jeg kunne bare have googlet lidt istedet for at stille dumme spørgsmål. Trangia skriver på deres hjemmeside at stormkøkkenet har 60 år på bagen. Så måske har det været noget nær en prototype jeg har haft. Jeg tror at det var ca 10 kr jeg gav for brænder og vindskærm vist nok uden gryder og pande.
Skotte

Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder