- Modtagne Tak: 173
Spritbrænder
- Quest
-
- Gæst
-
outsite.org/index.php/forum/ultra-light/...ealight-braender#739
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

NEMLIG!
Loven siger, at i danske skove må man kun bruge feltkøkken i skovbunden, HVIS det er skærmet, som i Trangias stormkøkkener. ELLERS må de kun bruges på etablerede bålpladser.!
Hm, jeg hænger sjældent lige ved siden af en bålplads, som regel ti-femten meter væk. Og jeg har ikke Trangia.
Så fandt jeg på at lave hank på min stålmugg, så den kan hænges op i en tynd kæde, i en gren, eller under tarpen. (Med passende afstand.!!!)
Og under muggen lavede jeg en holder til spritbrænderen.
Så nu kan jeg koge vand, uden at sætte ild til skovbunden, og jeg risikerer heller ikke at brænderen vælter.
Før jeg brugte spritbrænder, var det min gasbrænder jeg havde hængende under tarpen.
For der er ikke noget bedre, end at kunne lave morgenkaffen, mens man stadig ligger lunt i køjen.

Men, når man laver sit grej selv, har man jo SELV ansvaret for at det holder og virker. Til gengæld, kan man også altid selv reparere det.

Forresten, min stålmugg er et termokrus fra XY-tanken. (Køb et krus, og drik gratis kaffe et år). Jeg fjernede håndtaget, og savede yderste lag igennem 2/3 fra toppen, og fjernede den yderste bund. Derved bliver den indvendige bund fri. Når vandet koger, og spritten brænder ud, venter jeg et øjeblik, mens yderste lag køler af, og kan så ta på den øverste del af kruset, hvor der stadig er dobbelt lag, uden at brænde fingrene. Det virker perfekt. Desuden lavede jeg to huller i yderste lag, tæt ved toppen, og lavede en trådhank, som på malerbøtter, så jeg ku hænge muggen i en krog i min ridgeline.
Bare en billig og god mugg, som man kan lave af ethvert ståltermokrus
PingHansen skrev:
Denne her er en af de bedre, da man kan stille gryden direkte oven på den:AWaarst skrev: Tror sgu jeg vil bruge weekenden på at gøre jer kunsten efter
Ping, Jeg har nu bygget denne brænder. Desværre synes jeg, at der er for meget "fut" i den. Ilden har forholdsvis meget kraft ud af dåsen og står op ad siden på min gryde, som også kun har Ø 9cm.
Der kommer således massere af varme fra brænderen, men en stor del ryger desværre "lige op i luften".
Startede med 32 stk. 1mm huller. Det gav ovenstående resultat. Har siden udboret de 16 huller til 2mm i et forsøg på at få mindre tryk på ildarmene. Det hjalp ikke. Der kom måske mindre tryk på ilden, men den står stadig lige meget op ad siden.
Resultatet er varmt håndtag og en dårlig brændselsøkonomi og en brænder man ikke har lyst til at bruge tørre steder. Faktisk er min tealight mere brændstoføkonomisk og langt mere "rolig".
Nogen af jer der har erfaring i hvordan man "regulerer" flammestyrken nedad?
Jens skrev: Ping, Jeg har nu bygget denne brænder. Desværre synes jeg, at der er for meget "fut" i den. Ilden har forholdsvis meget kraft ud af dåsen og står op ad siden på min gryde, som også kun har Ø 9cm.
Resultatet er varmt håndtag og en dårlig brændselsøkonomi og en brænder man ikke har lyst til at bruge tørre steder. Faktisk er min tealight mere brændstoføkonomisk og langt mere "rolig".
Jeg har samme oplevelser med White Box Stove, en solid sag på 29 gram, hvor man også stiller gryden direkte ovenpå. Fungerer ok, men er kun til brede gryder.
Jeg tror at løsningen for små gryder må være en Skurka-model Cat-stove, lavet af en lille dåse (tomatkoncentrat-str.) ELLER Evernew-varianten, der ligesom Trangia-brænderen har huller, der vender opad.
Det kræver så et stativ til gryden- og så er vi pludselig op i en anden vægtklasse.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Fancy Feast Cat Stove
er simplere, med kun et kammer - gad vide om det er dårligere for brændstoføkonomien? Nemmere at fremstille er det.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Men må nok indrømme at jeg ender med at købe mig til en letvægt spritbrænder pga det mindre tiltalende ydre

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333