- Modtagne Tak: 131
Spritbrænder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
danboron skrev: Kelberg skrev
4 dl vand som foreskrevet
Super, mange tak
har ikke noget præcis måle bæger
Jeg bruger en injektionssprøjte på 10ml, så jeg kan komme PRÆCIS den mængde i, jeg har behov for. Måske lidt overdrevet?
5 min og 50 sek UDENDØRS!!!
PÆNT flot udendørs resultat.
Gider du prøve at måle tiden indendørs også, med 400ml?
foldet alu folie som ståsted for brænderen
...men ved ikke hvad der gør det
alufolien reflekterer jo noget varme op, som ellers havde opvarmet jorden, er det ikke bare det?
det eneste minus ved opstillingen er at brænder er så let at ...
... den blæser væk.Du må bare sømme den til jorden.
Ja, tag en stor tung hammer, og en stor pakke søm med på turen, så det ultralette udstyr ikke blæser væk![]()
![]()
(Undskyld, jeg ku ikke la vær.)
Ja så foretog jeg da opstillingen på køkkenbord også, kom ned på 4 min rent med 4 dl vand med en temp på ca 20 grader som start, ingen tvivl om folie i bund hæver temp, for der blev varmt og større flammer som godt nok var gule til tiderm men soder stadig ikke.
Foretog så en kontrol opstilling med mini trangia hvor jeg så yderliger satte min vindskærm omkring, der var tiden 6 min, men opstillingen var mere stabil , så søm og hammer kan undværes

"kom ned på 4 min rent med 4 dl vand med en temp på ca 20 grader"
En starttemperatur på 20 grader er nok mest realistisk, når man har båret rundt på vandet i flere timer. Dermed viser din test et godt bud på tiden i skoven. Og er en PRÆCIS værdi.

Når jeg hver gang tester med KOLDT VAND FRA HANEN, som er nede omkring 5 grader, er det for at gøre målingerne sammenlignelige, på en nem måde, OG fordi jeg ofte hente vand på selve turen, som dermed er "iskoldt".
Og jeg VED godt, at ikke alle har lige koldt vand, så det er jo ikke så videnskabeligt, blot det nemmeste, men de fleste (tror jeg) tar bare koldt vand, når de eksperimenterer derhjemme.

Demed kan jeg ikke direkte sammenligne dit resultat med mit.

Men hvor meget sprit brugte du, og hvor længe brændte den efter kogning?
Du havde altså ændret vandmængde fra 5dl til 4 dl. OG du havde alifolie under brænderen. Tilsammen forbedrede det kogetiden med 30sek.
Men
"ingen tvivl om folie i bund hæver temp, for der blev varmt og større flammer."
Lyder som om brænderen blev varmere, gav et større blus, og en dårligere økonomi.
Måske kan brænderen køles lidt, så den brænder roligere, ved at løfte skærmen lidt fra underlaget, så der kommer mere bundluft. Måske vil det gule i flammerne også forsvinde. Hvis det virker, kan du jo lave huller langs den forreste underkant.
NEMMESTE løsning er at fjerne alufolien under brænderen igen, udskifte det med noget mindre brændbart en kork, måske bare en fræk køkkensilikonemåtte

"Foretog så en kontrol opstilling med mini trangia hvor jeg så yderliger satte min vindskærm omkring, der var tiden 6 min,"
Hihi...... Kelberg versus Trangia... and the WINNER is.....KELBERG

"men opstillingen var mere stabil , så søm og hammer kan undværes"
DET er jeg glad for at høre

"Vindskærm med 19 hjertehuller. Startede med fire og lavede flere huller efterhånden som resultatet blev bedre og bedre."

"Endte med 4 dl vand, 3 ml sprit 4.57 min."
HVAD? 3ml sprit, øøh, du tar gas på mig, ikke?

Er det ikke 30ml, 3cl, du mener, hvordan målte du spritten?
"8 dl vand (grovæder ) 4,4 ml sprit 9,3 min."
Hihi, din forbrænding må være ligeså høj, som din brænders!

"Så ville jeg lige teste med min vindskærm af alm. alufolie.
8 dl vand, 4,4 ml sprit 8,54 min."
Altså MERE effekt (hurtigere kogning), og MERE effektiv(spritforbrug i forhold til kogetid), end din Flaming Heart Windscreen? Øv osse. Eller misforstår jeg?

"Desværre er der en del gule flammer og dårlig kras lugt, hvilket du Danboron fortalte var dårlig forbrænding"
Jeps, perfekt forbrændt, bliver spritten til CO2+vanddamp, og det er jo lugtfrit.
Så mest sandsynligt ku du få renere flammer ved at give endnu mere bundluft.

Nu har jeg drillet Trangia lidt, i flere indlæg.

Jeg talte med en fyr, der forklarede om Tangia.
Han sagde at den fede spritluftblanding i deres sæt, skyldes, at de har udviklet den til at kunne brænde ved lave minusgrader.
Som i gamle biler, hvor man sku gi mere choker, federe blanding, for at starte i koldt vejr.
OG, som han sagde, DERFOR skal man bare hælde lidt vand i, hvilket køler forbrændingen, nedsætter brænderens temperatur, så spritten fordamper langsommere, så blandingen mellem sprit og luft passer.
OK, så, det er ikke fordi de er dumme, det er et VALG de har foretaget.

Men JEG er nu glad for at kunne FRAVÆLGE den.
Jeg har set flere test af andre spritsystemer (mest DIY sæt), som netop afprøvede funktionen i RIGTIG koldt vejr, stående på sne, og flere systemer brændte fint ved den lave temperatur, sååh...
Har man brug for at den virker ved 20 minusgrader, kan man godt lave en selv, der IKKE soder, bare fordi det er varmt.
ELLER, hvis man kun bruger sit Trangia om sommeren, så HAR man jo lov til at forstørre hullerne i bunden af vindkærmsystemet, så lufttilførslen passer til sommertemperaturer. (Både i nederste skærm, og bundpladen,som brænderen hviler i.)
Husk bare, at hvis temperaturen på turen typisk er f.eks 15 grader, når man bruger den, (morgen og aften), så er det også i den temperatur, man skal teste sine større huller. Men start med at gøre nogle af hullerne lidt større, og efterhånden gøre dem endnu større, (eller flere store), til der højst er LIDT gult i toppen af flammerne.
SÅ sku den næsten ikke sode.
Dette er jo ren teori, selvfølgelig, men det ku være fedt, hvis nogen turde afprøve det.

Trangiasættet er jo både solidt, og stabilt.
Desuden er ilden lukket inde, så man ikke ved brug, sætter ild til noget, selvom den står på noget brændbart i skovbunden.
I loven om ild i de danske skove, nævnes Trangia, som eksempel på et sæt, som man må tænde hvorsomhelst i skoven.
Har man systemer med frie flammer, så SKAL man bruge det på en etableret bålplads.!!!
Og DET indskrænker jo mulighederne og friheden, på turen.
Så nu overvejer jeg at lave et Trangia-vinskærm-system, bare meget mindre, og letvægt. (Jeg ER jo doven)
Især når man er Skovhængekøjebruger, er det træls, at ha et sæt, man ikke må bruge i skovbunden, ved siden af hængekøjen.

Min gasbrænder med vindkærm, foran køjen... Måske ikke lovligt
Min gasbrænder, hævet fra skovbunden... Stadig, måske ikke lovligt
Hygge. Min gasbrænder, hænger i min Ridgeline, og luner mine fingre lidt... Man skal DÆLME være sikker på at ophænget holder. (jeg bruger 1300daN reb, som ridgeline, samt træstrop-ophæng på 1600daN. 1300daN betyder bare at den brister ved 1300kg træk.)

vægt brænder 15 gram
vindskærm 11 gram
alubund 4 gram
Så samlet vægt på brænder sæt er 30 gram

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333