Spritbrænder

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 1 måned siden #2527 af Quest
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder
@Danboron
Det er jo mega interessant det her. Du skulle tage at blive cottage brænder designer. Det mener jeg. Det samme skulle Kelberg.
Du har nok ret med hensyn til spritfordampning. Syntes også, da jeg fjernede kluden efter at have slukket brænderen, at der var mindre sprit i. Og kan det blotte øje opfatte bare en smule svind, må der være noget om det. Skal siges at jeg engang gik op i de kreative fag, og er ret god til det, så derfor har et øje for at se detaljer. Bla. afstand fra linje til linje og det der er, og ikke er, ind imellem. AKA: At tegne er at se. :blink:
Havde ikke glemt primertiden, men valgte, i første omgang, at fokusere på det "vigtigste". Uden at have taget tid vil jeg sige at det gik forholdsvist stærkt. Vender tilbage når jeg får det prøvet.
Brugte selvfølgelig samme kolde hane som i de første forsøg. :)
Kan ikke rigtig se formålet omformet til UL friluftslivet, med at lade brænderen brænde ud. Så hellere eksperimentere til man rammer, under forskellige vejrforhold :) .

En fin videnskabelig fremgangsmåde du der har formuleret.
Den er hermed adopteret.

God idé med en signaturklip, eller adelsmærke, eller ridderorden, i kommende generationer af vindskærme heheh :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #2530 af dp
Besvaret af dp på emne Spritbrænder
Hej igen.

Hvis i vil have nogel resultater der er pålidelige skal i, efter min mening være meget mere omhyggelige med at måle og registrere hvad det er i foretager jer, og så er det altid en god ide kun at ændre een ting af gangen. Altså f.eks lad være med at både at vælge en anden gryde og sætte den i en anden høje og ... Osv.
Som jeg allerede har nævnt vil jeg anbefale at bruge en køkkenvægt med 1g (eller bedre) opløsning til at måle brændstofforbrug og vandmængde, et termometer og et stopur. Det vil stort set eliminere gætværket da det giver mulighed for at registrere langt de fleste relevante data. Alternativt kan man bruge en stor injektionssprøjte til at måle brændstoffet. Den koster ikke ret meget på apoteket.

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg at en stor del af forskellene på de data folk poster på nettet skyldes at der ikke måles nøjagtigt nok og at hver mand har sin egen måde at gøre det på, men glemmer at skrive hvad de har gjort og glemmer at skrive hvilke hvilke data der er udeladt. F.eks kan man ofte blive i tvivl om at det opgivne brændstofforbug og kogetiden inkluderer priming. Jeg har også lagt mærke til at der er ret stor foskel på hvornår folk "synes" at vand koger. Nogle bliver ved til det bulderkoger. Andre stopper ved den første uro i gryden.

Nu prøvde jeg selv tidligere på dagen med min gas primus. Jeg fik 400g koldt vandhane-vand til at koge i en 2,5l gryde med 5g gas. Det lyder jo meget godt, men det er ikke et resultat der, for andre end mig, kan bruges til ret meget da det ikke siger noget som helst om omstændighederne og dermed heller ikke siger noget om at andre kan få samme resultat eller om resultatet kan omsættes til brug når man er på tur. Nu ved jeg så de gryder og den brænder jeg har, under optimale omstændigheder, lige kan knibe sig under 10g gas pr. liter vand. Når jeg er på tur er forbruget markant højere pga vind og lavere udetemperaturer. Det jeg vil sige med dét er, at selvom en spritbrænder virker hjemme på køkkenbordet så husk lige at prøve den under realistiske forhold også.

MVH

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 1 måned siden #2531 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Spritbrænder
Det er jo mega interessant det her. Du skulle tage at blive cottage brænder designer. Det mener jeg. Det samme skulle Kelberg.

Hmm tror ikke foto gør min manglende evner i finmekanik ære :P

For kønt håndværk er det jo ikke, med hensyn min rekord tid så var det jo med folie i bund som varme skjold , der var forbrug højere og samlet kogetid efter kogning mindre.
Tja har måske andet at bruge tiden på (mener konen ikke altid jeg gør ;) :lol: )
Danboron, men forsøger give dig cirka mål da den ikke er helt i nøjagtig hele vejen rundt.
Fra underkant til øverste række huller ca 30mm til centrum til nederste række ca 23 mm, afstand i mellem huller ca 14 mm .
Kan de herre bruge dette :)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 1 måned siden - 11 år 1 måned siden #2538 af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder

Quest skrev

cottage brænder designer

Takker, men er vi ikke alle det? :lol:

Havde ikke glemt primertiden, men valgte, i første omgang, at fokusere på det "vigtigste".

Naturligt nok. ;) Man skal ALTID fokusere på de vigtigste ting i livet. :woohoo:

Uden at have taget tid vil jeg sige at det gik forholdsvist stærkt.

Tja, det LYDER da som om det gik pænt stærkt :whistle:

Vender tilbage når jeg får det prøvet.

Og der ventes med spænding.! :pinch:

Brugte selvfølgelig samme kolde hane som i de første forsøg

HEY, det gør JEG også altid. :ohmy: "Great Minds Think Alike" :P :P

Kan ikke rigtig se formålet omformet til UL friluftslivet, med at lade brænderen brænde ud.

Du har ret, det har ikke noget som helst formål, i friluftlivet.
Formålet er kun, at sjusse sig hurtigt frem til, hvor meget sprit, man FAKTISK bør komme i brænderen.

Mit billede er også lidt tåget.
Men MIN lille energi-drik brænder, den primer på ca fem sekunder. Altså et ubetydeligt spritforbrug til DET.

SÅ er det, at jeg sætter muggen på, og starter stopur.

HVIS jeg nu målte 5 minutter før kogning, OG 5 minutter overskydende kogetid,
SÅ ku jeg se, at jeg "præcist" sku halvere spritmængden.

Men det er altså et fingerpeg om, hvor stor del af spritten der blev brugt på at nå kogepunktet, og hvor stor del der var tilbage til overskydende kogetid.

DET ER IKKE PRÆCIST, men gir alligevel et billede af hvad der sker.
OG, har brænderen lang primertid, er det jo endnu mere upræcist,
SOM JP eller Skotte ganske rigtigt skrev.

Så hellere eksperimentere til man rammer, under forskellige vejrforhold

Lige i øjet ;)

Angående PRIMERTID.

Jeg har set eksempler på Youtube, på brændere, der brugte MERE sprit på at PRIME, end på at koge vandet. (hihi)

Derfor gik jeg knaldhårdt efter en brænder med næsten nul Primertid.
Og opdagede så fidusen med vægestof langs indervæggen.

På sin vis er det tosset at finjustere sin brænder for at spare 1 gram sprit, hvis man nu ku spare 5gram på at nedsætte primertiden. :whistle:

Men MIDT i al den snak om gram sprit, og kogetider, så må vi aldrig glemme, hvad det VIGTIGSTE i livet er.....

Øh, det var IKKE det jeg tænkte på, DU.!!! :ohmy:

Næh, jeg mener bare, som flere andre skriver, det VIGTIGSTE er at det VIRKER.

MIN lille brænder, på 7 gram, ville blive flad som en enkrone, hvis jeg kom til at træde på den, og så ville jeg være ilde stedt, uden ild. :whistle:

En tomatdåse, eller storebroderen, makreldåsen, er langt mere solide, og kan nemt laves på stedet, med sin kniv. Træder man dem flade kan de rettes ud og fungere igen.

Hvis mit LIV afhang af det, ville jeg ALTID vælge tomat/makrel brænderen.

Så folk der tager ud i der RIGTIGE natur, med Pennystove, eller andre sodandsdåse-brændere, BØR ALTID ha tomat og makrel (runde dåser) med på turen, foruden deres dolk, så de lige kan lave en nødbrænder til at koge vand og overleve med.

Den er hermed adopteret

:) Takker.

Og :P
Sidste redigering: 11 år 1 måned siden ved danboron. Begrundelse: opstilling
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Mere
11 år 1 måned siden #2539 af danboron

Kelberg skrev
Hmm tror ikke foto gør min manglende evner i finmekanik ære

Jojo, fotografens finmotorik fejler da ikke noget :whistle:
Ergo er det da Slagboremaskinen, der bare er enormt dårlig til at bore lige.!
Sådan nogen skal jo OGSÅ trænes, før de kan bore lige.
Lissom da jeg fik Bil. I starten kørte den som en brækket arm, men med tiden blev den MEGET bedre :whistle:

For kønt håndværk er det jo ikke, med hensyn min rekord tid så var det jo med folie i bund som varme skjold , der var forbrug højere og samlet kogetid efter kogning mindre.

MED bundfolie brænder den PÆNT kraftigt.
UDEN bundfolie brænder den PÆNT økonomisk

The Kelberg Tomato-stove, The Stove for Champions, NOW comes in the NEW and IMPROVED ---- TWO MODE OPERATION.
Ja, der er POWERMODE til om vinteren, og når man har travlt.
Og, der er ECOMODE, til om sommeren, og når man har tid. :P

Kelberg, var det ikke noget med en SIMMERMODE?

Simply put... enkelt sagt, nej, BARE KOM NOGET folie rundt om dåsen, så de nederste huller bliver dækket mere eller mindre.

En strimmel alu, f.eks. klippet fra en sodavandsdåse.
Måske 1cm bred, og lidt længere end brænderens omkreds

Så former du et U, så enderne kan mødes, så det ligner en dråbe.
Og SÅ ruller du de to ender, altså toppen af dråben, rundt om en tynd pind eller noget.
Og du fortsætter med at rulle, til strimmelen sidder stramt om brænderen.
Så holder du på rulningen, trækker pinden ud, og trykker rulningen flad med en tang, så den ligner en microhåndtag.

Nu sidder strimmelen passende stramt, men med en kniv eller noget, kan man dreje/skubbe strimlen op og ned, så den dækker så meget man ønsker.

HUSK AT HOLDE OVEN PÅ GRYDEN, så det hele står FAST, mens du regulerer.

(Tak Youtube)

(Der er fremtid i skidtet. Videndeling er kommet for at blive.) :woohoo:

Tja har måske andet at bruge tiden på (mener konen ikke altid jeg gør

Ingen kommentarer :whistle:

Danboron, men forsøger give dig cirka mål da den ikke er helt i nøjagtig hele vejen rundt.
Fra underkant, til centrum af øverste række huller, ca 30mm, til nederste række ca 23 mm, og afstand i mellem huller ca 14 mm .

Og dermed 13 huller i hver række, hvis jeg husker ret?

Kan de herre bruge dette?

Ja BESTEMT, mange tak skal du have,... jeg VIDSTE du var flink og rar :)

:pinch:
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg

Mere
11 år 1 måned siden #2540 af danboron

dp

Undskyld, at jeg i et par indlæg henviste til jp, jeg mente selvfølgelig dig, dp :blush:
Jeg er helt enig i alt du skriver.

Og er især glad for:

- En god ide kun at ændre een ting af gangen. Altså f.eks lad være med at både at vælge en anden gryde og sætte den i en anden højde ... Osv.

- Alternativt kan man bruge en stor injektionssprøjte til at måle brændstoffet. Den koster ikke ret meget på apoteket.

- Jeg har også lagt mærke til at der er ret stor foskel på hvornår folk "synes" at vand koger. Nogle bliver ved til det bulderkoger. Andre stopper ved den første uro i gryden.

- Selvom en spritbrænder virker hjemme på køkkenbordet så husk lige at prøve den under realistiske forhold også.

Nemlig, realistiske forhold. Ud i haven eller parken. NÅR det drejer sig om brænder MED vindskærm. (Alternativt findes der mennesker, som er i stand til at SKABE deres eget vejr. Har jeg læst på outsite.org) ;)

Uden vindskærm giver det ikke SÅ meget mening, for uden vindskærm må man jo bare finde sig i at al varmen blæser væk, hvis man ikke kan finde læ.

Men en ordentlig "Bushcrafter" kan jo ALTID skabe læ.

Bl.a. derfor, er det ikke alle, der bruger vindskærm.

Og det SVÆRESTE, er jo at lave den perfekte vindskærm, til præcis den brænder og gryde man bruger, som virker perfekt i ALLE vindforhold.

Ham der finder den perfekte "opskrift" kan blive RIG. Men jeg håber nu, at han også deler opskriften gratis ud til os andre.

Med venlig hilsen

Teori er, når man TROR det virker. Praksis, er ens store overaskelse, når det FAKTISK virker. ;)

Tid til at oprette siden: 0.229 sekunder