- Modtagne Tak: 173
Spritbrænder
11 år 2 måneder siden #2541
af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
Et par links,... til tørre tal og fede brændere 
Tørre tal.
En række brændere, bl.a. Trangia, testet på kogetid og forbrug
art.simon.tripod.com/Stoves/
Ping, kig lige her, Om Caldera,
Vindskærm. Detaljer om Caldera-cone vindskærm sæt. (Vist det som Backpackinglight.dk sælger)
seattlebackpackersmagazine.com/a-practic...lcohol-stove-system/
Robust spritbrænder, SPECIELT til smalle muggs, - fra intenseangler
Primertid. Ca 5 sek, så hurtig som min 7g DoubleShot-brænder
Justèrbar spritbrænder. Adjustable ChimneyBurner , - fra Tetkoba
Go vind på surfbrættet

Tørre tal.
En række brændere, bl.a. Trangia, testet på kogetid og forbrug
art.simon.tripod.com/Stoves/
Ping, kig lige her, Om Caldera,
Vindskærm. Detaljer om Caldera-cone vindskærm sæt. (Vist det som Backpackinglight.dk sælger)
seattlebackpackersmagazine.com/a-practic...lcohol-stove-system/
Robust spritbrænder, SPECIELT til smalle muggs, - fra intenseangler
Primertid. Ca 5 sek, så hurtig som min 7g DoubleShot-brænder
Justèrbar spritbrænder. Adjustable ChimneyBurner , - fra Tetkoba
Go vind på surfbrættet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Quest
-
- Gæst
-
11 år 2 måneder siden #2545
af Quest
Besvaret af Quest på emne Spritbrænder
Vi skylder måske ydmygt lige at sige at det var Maffu der introducerede Tomatdåse brænderen, her på sitet. Forbedringer eller ej 
Tror ikke Arc'teryx har tænkt sig at lave spritbrændere (tænker på perfektionismen), så pyt med hvordan den ser ud, bare det virker
Vi husker alle H. C. Andersens eventyr om den gri... Arh shut up!!!

Tror ikke Arc'teryx har tænkt sig at lave spritbrændere (tænker på perfektionismen), så pyt med hvordan den ser ud, bare det virker

Vi husker alle H. C. Andersens eventyr om den gri... Arh shut up!!!

11 år 1 måned siden #2622
af danboron
Besvaret af danboron på emne Spritbrænder
PingHansen
Kunne du skrive diameteren på bunden, af de to gryder.?
Og så indså jeg lige, at netop den type brændere, vel må give BEDST støtte til
Øldåse-krus.... Men ifølge dit resultat, ikke ret effektiv til smalle ting.
Måske, bl.a, på grund af for stor flamme.
Netop DEN type brænder, er meget følsom for HØJDEN af dysehullerne.
Placeres hullerne f.eks. 3-5mm højere, giver den mindre flammer.
JENS nævnte også problemet, med for store flammer.
Så prøv evt. at lave en ny med højere huller, og se forskellen.
Personligt begyndte jeg med Redbull (eller Double Shot)brændere, fordi flammen fra Cola brænderne var for store til mig.
Så det kan da anbefales. Den er mindre, lettere, mere, økonomisk.
(Har I set smokeeater908´s Redbullbrændere, med REDUCER, PÆN nice lille sideburner)
En sjov test. Min søn havde brug for en brænder, til at tænde trækul med, til hans flotte, "arabiske" vandpibe. Hidtil havde han lånt min turboblæselampe, som larmer som en jetjager.
Det var ikke HELT i tråd med at sidde og chille. Så jeg tog min coladåse brænder med. Jeg lavede et gennemhullet "askebæger" af en dåse, og stillede direkte på brænderen.
Og SÅ var det effektivt, askebægeret blev rødglødende, kullene begyndte at tænde,
og SÅ smeltede alu-brænderen. UPS.
SÅ lavede jeg en ny til ham, af Icetea-dåser, af stål, og DEN holder, og giver en kraftig flamme i 20 minutter. Og er betydelig mere solid.
Jo, vil man lave en meget SOLID udgave, så prøv med ståldåser fra Icetea. Men stålet leder varmen dårligere ned til spritten, så alt andet lige, er den længere om at prime, og giver mindre flammer. Man kunne bruge alu til indervæggen, hvis man gerne vil have lidt hurtigere priming, og lidt større flammer.
Det KOSTER dig ikke noget at prøve, men det GIVER dig noget, at prøve
Kunne du skrive diameteren på bunden, af de to gryder.?
Og så indså jeg lige, at netop den type brændere, vel må give BEDST støtte til
Øldåse-krus.... Men ifølge dit resultat, ikke ret effektiv til smalle ting.
Måske, bl.a, på grund af for stor flamme.
Netop DEN type brænder, er meget følsom for HØJDEN af dysehullerne.
Placeres hullerne f.eks. 3-5mm højere, giver den mindre flammer.
JENS nævnte også problemet, med for store flammer.
Så prøv evt. at lave en ny med højere huller, og se forskellen.

Personligt begyndte jeg med Redbull (eller Double Shot)brændere, fordi flammen fra Cola brænderne var for store til mig.
Så det kan da anbefales. Den er mindre, lettere, mere, økonomisk.
(Har I set smokeeater908´s Redbullbrændere, med REDUCER, PÆN nice lille sideburner)
En sjov test. Min søn havde brug for en brænder, til at tænde trækul med, til hans flotte, "arabiske" vandpibe. Hidtil havde han lånt min turboblæselampe, som larmer som en jetjager.
Det var ikke HELT i tråd med at sidde og chille. Så jeg tog min coladåse brænder med. Jeg lavede et gennemhullet "askebæger" af en dåse, og stillede direkte på brænderen.
Og SÅ var det effektivt, askebægeret blev rødglødende, kullene begyndte at tænde,

og SÅ smeltede alu-brænderen. UPS.

SÅ lavede jeg en ny til ham, af Icetea-dåser, af stål, og DEN holder, og giver en kraftig flamme i 20 minutter. Og er betydelig mere solid.
Jo, vil man lave en meget SOLID udgave, så prøv med ståldåser fra Icetea. Men stålet leder varmen dårligere ned til spritten, så alt andet lige, er den længere om at prime, og giver mindre flammer. Man kunne bruge alu til indervæggen, hvis man gerne vil have lidt hurtigere priming, og lidt større flammer.
Det KOSTER dig ikke noget at prøve, men det GIVER dig noget, at prøve

- Quest
-
- Gæst
-
11 år 1 måned siden #3054
af Quest
Yep, DIY toget kører igen.
Just hjemvendt fra Polen, fra besøg hos nogle UltraHiker venner, har jeg fra deres kat Eliot (efter Forfatteren og poeten T. S. Eliot
) erhvervet et stk fancy feast cat dåse og har lavet en lillebror på 6g (eller kronprinsesse) til "King o' Flaming Hearts" brænderen. Har lige et par vagter her i weekenden og bagefter skal der testes med indendørs vejr og det hele. Spritten vil flyde 
Vender tilbage med billeder, test-resultatet af 4 og 8 dl vand - fra den kolde hane
.
For øvrigt (som parantes bemærket) er den Polske sprit noget blåt sjap, der ikke engang kan forvarme, så det blev halvlunken frysetørret (grovæder dobbeltportion
)
.
Just hjemvendt fra Polen, fra besøg hos nogle UltraHiker venner, har jeg fra deres kat Eliot (efter Forfatteren og poeten T. S. Eliot

Vender tilbage med billeder, test-resultatet af 4 og 8 dl vand - fra den kolde hane

For øvrigt (som parantes bemærket) er den Polske sprit noget blåt sjap, der ikke engang kan forvarme, så det blev halvlunken frysetørret (grovæder dobbeltportion

- Quest
-
- Gæst
-
11 år 1 måned siden #3132
af Quest
Så er testen på Cat can stove (6g) lavet:
4 dl vand 0.24 dl sprit 5 og 6 minutter rent.
8 dl vand 0.4 dl sprit 10.40 og 11.52 minutter.
Den viser et lidt anderledes resultat end min ”King o' Flaming Hearts” makrelgufdåsebrænder.
Bedre brændstoføkonomi, hurtigere forvarmning, men længere kogetider. Lavede testen som sidste gang, med vejr igennem huset. To tests af hver 4 og 8 dl vand.
Som det kan ses er der på de to tests et helt minuts til forskel. Hvad det kommer af må stå hen i det uvisse
. På længere ture vil den være smartest at tage med, det mindre brændstofforbrug taget i betragtning.
Nyt navn til brænderen ”Queen o' Flaming Hearts” selvfølgelig
.
Og her får hun lige en knuser af The King
Så må vi ønske der kommer en lille kron- et eller andet ud af det forhold.
4 dl vand 0.24 dl sprit 5 og 6 minutter rent.
8 dl vand 0.4 dl sprit 10.40 og 11.52 minutter.
Den viser et lidt anderledes resultat end min ”King o' Flaming Hearts” makrelgufdåsebrænder.
Bedre brændstoføkonomi, hurtigere forvarmning, men længere kogetider. Lavede testen som sidste gang, med vejr igennem huset. To tests af hver 4 og 8 dl vand.
Som det kan ses er der på de to tests et helt minuts til forskel. Hvad det kommer af må stå hen i det uvisse

Nyt navn til brænderen ”Queen o' Flaming Hearts” selvfølgelig

Og her får hun lige en knuser af The King

Så må vi ønske der kommer en lille kron- et eller andet ud af det forhold.
Bilag:
11 år 1 måned siden #3133
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Spritbrænder
For os langsomme, der ikke er blandt de hurtigste knive på havnen -
den mindste brænder er den mest økonomiske?
den mindste brænder er den mest økonomiske?
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Tid til at oprette siden: 0.240 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333