Hængekøje gør-det-selv

Mere
10 år 10 måneder siden #7669 af SebastianAndersen
Det ser bare godt ud! :cheer:
Fedt du også fik plads til en footbox, det må være godt komfortabelt! Jeg har ikke prøvet en hammock med footbox, jeg har en DD.
Fedt med indlægget, masser af billeder.
Den dobbelte bund der, har du så gjort sådan at der kan være liggeunderlag imellem, eller?
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #7672 af BVinbech
Besvaret af BVinbech på emne Hængekøje gør-det-selv
Det er simpelthen skønt med den footbox :woohoo: den mest komfortable køje jeg har prøvet, ok er måske lidt farvet af at jeg selv har lavet den. :woohoo:

Der er go plads til underlag mellem lagene, har prøvet med mit exped synmat 9 lw. :P Den kan godt være der, let endda, men må indrømme at jeg ikke finder det nær så komfortabel som uden. :dry:

Derfor er jeg ligenu ved at planlægge lidt på en underquilt, hvor jeg vakler lidt mellem at sy min gamle fiberpose om eller købe en poncho liner og sy en af. :silly:

Mere
10 år 10 måneder siden #7673 af SebastianAndersen
Der er ingen problemer i at man nok er lidt farvet af at man selv har lavet den! Det da kun godt :cheer:
Ja, hvis der plads til det underlag, så er der god plads. Jeg kan bedst lide at have underlaget i. Det føles bare bedre synes jeg.
Men cool. Det da bare om at få lavet en UQ. Man kan sige, fibersoveposen kan du jo gå i krig med, allerede i aften ;)
Det lyder alt sammen rigtig godt!

Mere
10 år 9 måneder siden #7797 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Halløjsa... :)

SÅDAN, BVinbech... :woohoo:

Hængekøjepilot, af Anden grad.... B)

En Æresgrad, som gives, til folk, som ser en enkel måde at lave hængekøje på, søger videre, og laver en model, der er dobbelt så kompliceret, ... for at gøre den enklere, at bruge...

Hæhæ. Hjertelig tillykke med resultatet... ;)

Jeg foretrækker selv, at køjen, bliver trukket ud til siderne, men ønsker man at bruge den uden sideudtræk, hænger stoffet ofte, og blafrer, langs kanterne.

Med elastik, langs noget af den ene kant, og Footbox, med elastik, i den anden side, bliver siderne strammet passende op, så de giver mere læ, og så de ikke blafrer.

Løsningen, med Footboxen, kan jeg godt lide...

Som du skriver, er der ingen svækkelse af køjestoffet. Men der bliver skabt en god læplads, til fødderne.

Så vidt jeg kan se, ændrer Footboxen, ikke ligge-geometrien... ???

Eller stikker fødderne ud OVER selve køjestoffets kant... ???

Angående vægten, så ønskede du jo en robust køje... Og DET har du lavet...

Den burde fint kunne klare 250kg...

Men, med tiden, når man vænner sig til at sove, og mosle rundt i sin hængekøje, vil man måske opdage, at man ikke har BRUG for, at hoppe vildt rundt... , og så er ET lag pilotnylon rigeligt... ;)

Så, har du pludselig TO køjer... B)

LÆNGDEN på din køje, blev 3.30m ... Præcis, som min... ;)

De 30cm ekstra, i forhold til 3m, giver enorm stor forskel, i liggekomforten...

Og denne ekstra længde, har nok æren, for at du føler, det er den bedste, du har ligget i... B)

Dit "forbillede", var med "ægte" Footbox....
Du lavede en, som var længere, og med "falsk" Footbox.

Resultatet... ? Din, er bedst... Se SÅ er der noget ved at lave tingene selv.

GÅ HJEM, producenter, for vi laver det BEDRE selv.... :woohoo:

Nu nævner du også, at du valgte "overkill"-tykkelse snoreværk, 4mm dyneema.

Hæhæ, ja, det ER lidt sjovt, at så tyndt snor, er dobbelt så stærkt, som det behøvede, at være...

Men, det giver ekstra tryghed, OG, vigtigst, af alt, det er lettere at arbejde med, uden at filtre...

Så, jeg vil anbefale alle, at se grundigt på BVinbechs køje...

Ønsker man IKKE sidetræk, er BVinbechs køje, et stjerne eksempel, på en køje, der bare fungerer, perfekt...

Kun valget, om et eller to lag stof, er åbent... der kunne spares ca 340g på vægten, ved at nøjes, med ET lag stof...

Og stoffet vi taler om, er altså Pilotnylon, ca 50g/m2.

Et stof, der er ret billigt, og samtidig MIT bedste bud på stof til køjen, idet jeg selv har brugt det, da jeg var oppe på 115kg, uden problemer...
Altså, ET lag...

BVinbech, valgte to lag, for ekstra styrke, og for plads til liggeundelag...

Derved lander vægten på køje MED ophæng på ca 1kg.

Med en almindelig tarp over, bliver hængekøjevægten, ca 1,7kg.... tungt???

Tja, med ET lagskøje, bliver vægten ca 1,3kg

Sammenligner man med den letteste voksenkøje fra Hennessy, ca 900g, kan det da siges at være tungt, men til gengæld, ligger man bedre... :)

Og køjen, er stærkere...

Og SÅ er der WHOOPIESLINGS på.... HJEMMELAVEDE.... :woohoo:

BVinbech, du må MEGET gerne uddybe forklaringen, om footboxen, med et par billeder, eller en tegning, for jeg er en smule i tvivl, om jeg forstod din beskrivelse rigtigt... ?

Jeg starter lige en DIY Hængekøje Footbox -tråd, til formålet.... :)

Forstod jeg det rigtigt, kan den type Footbox, jo OGSÅ bruges, selvom, man har sideudtræk på køjen... :ohmy:

Hej, forresten, BVinbech, jeg TROR at pilotnylon, er lettere, end stoffet i almindelige soveposer, og ISÆR, end stoffet i Poncholiners...

Så, måske skulle du.... du ved... ?

Lave din Underquilt HELT selv... ?

B)

Mere
10 år 9 måneder siden #7814 af BVinbech
Besvaret af BVinbech på emne Hængekøje gør-det-selv
den æresgrad er jeg super tilfreds med, "hængekøjepilot af anden grad" det lyder fanme godt :woohoo: :woohoo:

jeg startede med at ligge mig i køjen inden jeg havde syet færdig og fik min kone til at sætte en sikkerhedsnål der hvor mine fødder var, på den måde fandt jeg det bedste sweetspot i køjen inden jeg syede footboxen på, ligge geometrien er i mine øjne perfekt. :P

mine fødder stikker ikke ud over kanten, den lille pose som footboxen laver sørger for læ og køjedugen presser ikke mod sovepose eller quilt så fyldet bliver trykket flad med kuldebro til følge, men fødderne bliver inde på den rigtige side af syningen. :woohoo:

køjen er ganske rigtig tung og følelsen af robusthed i den er også større end jeg havde regnet med.
om jeg skiller den, eller "bare" laver en ny og afsætter denne for at få en enkeltlags ved jeg ikke endnu, jeg kan godt li at den er robust, men måske efter nogle ture og efter tilvænningen til køje så måske.... :unsure:

det var netop det at 4 mm dyneema ikke filtre så slemt der gjorde at jeg valgte den tykkelse, jeg ved jeg vil blive tosset hvis jeg skal filtre ud hver gang jeg skal hænge den op, men 4mm vejer kun 2 g mere end 3 mm så de 30 g gad jeg ikke spare. :lol:
det skal dog tilføjes at skulle jeg lave whoopi slings af 3 mm eller enddog 2,5 mm så ville min tålmodighed nok ha sluppet op, for hold op det var svært, indtil man fandt teknikken :whistle: :whistle:

jeg har begået en tegning og forklaring som ligger i footbox tråden ;)

Mere
10 år 9 måneder siden #7819 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Takker, BVinbech :P

Og YES, Udnævnt, som fortjent... B)

Jeg er glad for din tilføjelse, om 4mm dyneema, til whoopieslings, altså det er LETTERE at lave sine whoopieslings, i denne tykkelse...

Der er mange argumenter, for at bruge den tykkelse, istedet for 2,5mm.

OGSÅ det faktum, at whoopieslings, kan slides, med tiden...

Men med 4mm dyneema, kan man tydeligt SE sliddet, LANG tid før, den er for svag.

SÅ vil jeg kigge på TEGNING.... :woohoo:

;)

Tid til at oprette siden: 0.257 sekunder