Hængekøje gør-det-selv

Mere
11 år 7 måneder siden #5629 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
DKW

Jamen, er de to "ben" ikke hver sin ende, af en strop???.

Vi skal jo helt ned i "aktion, er lig med reaktion"

Regnestykket beregner belastningen på hver, af de to ophæng, hvilket ændrer sig med vinklen.

Når dette tal, f.eks.193 kg er fundet, kender vi trækket i rebet, i hver ende.

Og kan ændre eksemplet til.:
ENTEN
To stærke mænd, trækker i hver ende af et reb. Begge trækker med 193 kg, hvor meget belaster de tovet med? 193kg ..... IKKE det dobbelte

ELLER
Et reb er bundet til et træ. En stærk mand trækker med 193 kg, i rebet. Rebet vil så trække med 193kg i træet. Og, som REAKTION trækker træet i rebet med 193 kg..... Trækket i rebet er 193kg

Aktion = 193kg REaktion = 193kg Ergo, belastningen er 193kg

Sådan ER det altså. :)

Jeg kan ikke, lige nu, beskrive det bedre.

Så, det var vel sidste forsøg fra mig, på at klarlægge dette regnestykke.

:)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 7 måneder siden #5631 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Hængekøje gør-det-selv
:cheer: Og vi er kun lige begyndt.
Det kan i virkeligheden gøres meget kort, det handler om hvordan man definerer snorspænding.
Og det gør man altså sådan at snorspændingen er 100 kg hvis man hænger 100 kg op i snoren. ( een snor )
Skotten
" intet er så praktisk som en god teori". Men de der teorier er ikke til at styre på en hel tønde land B)

Mere
11 år 7 måneder siden #5635 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv

danboron skrev: DKW

Jamen, er de to "ben" ikke hver sin ende, af en strop???.)

Rent praktisk... for os i dagligdagen, så kunne man sige: Jo, det er det...

Men det ér det ikke.
Enden af stroppen, altså dér hvor den er gjort fast til et træ, er en heeelt anden verden af beregninger.

Det du har beregnet hér er benet

De er lidt begrebsnørderi, men begynder man at beregne på selve ankerpunkterne og deres udformninger, brudstyrken på knobene der er anvendt til at binde rebet fast i ankerpunkterne osv også, så går det jo galt hvis man tror man ved hvor meget man trækker i enden af rebet.
For som bekendt fejler ethvert set-up i det svageste led. Og det er som regel ikke benene i et ophæng men derimod ankerpunkterne og/eller knobene anvendt

Når dette tal, f.eks.193 kg er fundet, kender vi trækket i rebet, i hver ende.

Njaeh... og nej.
Du kender ikke trækket i hver ende af rebet.
Du kender belastningen af benet, og da du har beregnet det for begge sider, ved du hvad den samlede belastning på rebet er.

Og kan ændre eksemplet til.:
ENTEN
To stærke mænd, trækker i hver ende af et reb. Begge trækker med 193 kg, hvor meget belaster de tovet med? 193kg ..... IKKE det dobbelte

ELLER
Et reb er bundet til et træ. En stærk mand trækker med 193 kg, i rebet. Rebet vil så trække med 193kg i træet. Og, som REAKTION trækker træet i rebet med 193 kg..... Trækket i rebet er 193kg

Aktion = 193kg REaktion = 193kg Ergo, belastningen er 193kg

Sådan ER det altså. :)

Jeg kan ikke, lige nu, beskrive det bedre.

Så, det var vel sidste forsøg fra mig, på at klarlægge dette regnestykke.

jovist.. men alt det der, er med et træk i, reelt, 0 grader... det er lige belastning...
Ligesom med snoren der hænger ned fra loftet med en vægt i.. det er lige belastning.

lige så snart du har en vinkel på rebet, så er det ikke lige belastning længere.
Et simpelt eksperiment du kan udføre

Mere
11 år 7 måneder siden #5636 af Skotte
DKW
Men hvis du vil konkludere at snorspændingen i tilfældet hvor hænderne næsten er samlet er lig loddets vægt er du på vildspor den er halvdelen af loddets vægt. Jvf mit forsøg på definition ovenfor. Jeg har sendt en PB til dig.
Mvh Skotte

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5637 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv

Skotte skrev: DKW
Men hvis du vil konkludere at snorspændingen i tilfældet hvor hænderne næsten er samlet er lig loddets vægt er du på vildspor den er halvdelen af loddets vægt. Jvf mit forsøg på definition ovenfor. Jeg har sendt en PB til dig.
Mvh Skotte

Det er ikek det jeg vil konkludere.

Den SAMLEDE belastning i "eksperimentet" er = loddets vægt.....så længe det hele hænger lodret.

Belastningen på hvert ben er kun halvdelen af loddets vægt, sålænge snorene er lodret.

Så snart der kommer en vinkel mellem ankerpunkterne, går belastningen ikke kun nedad.
Så går belastningen nedad PLUS indad. Og det er dét som den formel horsevad gav, går ind og beregner.

I kan jo i "eksperimentet" prøve at løfte det ene ben loddet hænger i, med en fiskevægt eller lignende, og så bare se hvad der sker når i putter en vinkel mellem benene.

Sidste redigering: 11 år 7 måneder siden ved DKW.

Mere
11 år 7 måneder siden #5639 af Skotte
:) --- og fiskevægten viser snorspændingen juhu.
The end.
Skotte

Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder